شناسهٔ خبر: 67586382 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

ابوظبی یکی از رهبران هوش مصنوعی جهان در آینده نزدیک

خیز ابوظبی برای لیز خوردن از نفت به سوی هوش مصنوعی

ابوظبی نفتخیز می خواهد رهبر هوش مصنوعی در جهان شود و همسویی با ایالات متحده آمریکا را نقطه شروع می داند.

صاحب‌خبر -

بازار؛ گروه بین الملل: سایت تحلیلی سی ان ان اخیرا مقاله ای با قلم «امی گونیا» در مورد توسعه هوش مصنوعی در امارات متحده عربی منتشر نموده است. ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.
وزارت هوش مصنوعی امارات متحده عربی که به توسعه استراتژی هوش مصنوعی (AI) اختصاص یافته است، در حال حاضر درگیر جنگ قدرت جهانی جهت برتری درعرصه فناوری شده است. در ماه آوریل، مایکروسافت (MSFT) از سرمایه گذاری 1.5 میلیارد دلاری در گروه42 - گروه هوش مصنوعی مستقر در ابوظبی پایتخت امارات متحده عربی با ریاست یکی از اعضای با نفوذ خانواده سلطنتی خبر داد.
انگیزه انعقاد این معامله به گفته تحلیلگران تمایل دولت بایدن برای محدود کردن نفوذ پکن در منطقه بود، زیرا ایالات متحده برای حفظ برتری خود بر چین در رقابت هوش مصنوعی، شرکت را محکم به مدار ایالات متحده کشاند. «عمر العلما»، وزیر هوش مصنوعی امارات متحده عربی که در سال 2017 منصوب شد، گفت: من فکر می کنم امارات و ایالات متحده با توجه به نحوه پیشبرد این فناوری ها چشم به هم می زنند و در آنجا شاهد همسویی بیشتر خواهیم بود.

امارات متحده عربی یکی از بزرگترین تولیدکنندگان سوخت های فسیلی در جهان بوده و توسعه هوش مصنوعی خود را برای تنوع بخشیدن به نفت بسیار مهم می داند

G42 شرکتی هلدینگ، متشکل از هفت شرکت است که در مراکز داده، انرژی، مراقبت های بهداشتی، نظارت و بیوتکنولوژی کار می کنند. سهامدار کنترل کننده آن «تحنون بن زاید آل نهیان» است که به عنوان مشاور امنیت ملی امارات نیز فعالیت می کند.
امارات متحده عربی یکی از بزرگترین تولیدکنندگان سوخت های فسیلی در جهان بوده و توسعه هوش مصنوعی خود را برای تنوع بخشیدن به نفت بسیار مهم می داند. بر اساس گزارش میدل ایست، هوش مصنوعی می تواند تا سال 2030 به اقتصاد امارات متحده عربی 96 میلیارد دلار کمک کند که معادل تقریباً 14 درصد از تولید ناخالص داخلی آن است.
العلما گفت: ما می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که در مرز فناوری هستیم و به همین دلیل است که با شرکای سراسر مرز کار می‌کنیم و طبق قوانینی که توسط رهبران بازار تعیین می‌شود بازی می‌کنیم. العلما که وظایف وزارتخانه‌اش شامل اقتصاد دیجیتال و برنامه‌های کار از راه دور است، می‌خواهد تا سال 2031 امارات متحده عربی را به رهبری جهانی در عرصه هوش مصنوعی تبدیل کند.

امارات متحده عربی قصد دارد ابرقدرت در عرصه هوش مصنوعی باشد

امارات متحده عربی جهت رسیدن به این هدف، استراتژی ملی ترسیم کرده است. اهداف این استراتژی شامل استقرار هوش مصنوعی در بخش‌های اولویت‌دار مانند انرژی و لجستیک، توسعه اکوسیستم و جذب استعدادها است. این کشور مقامات دولتی را تحت آموزش هوش مصنوعی قرار می دهد و دبی قصد دارد به یک میلیون شهروند مهندسی سریع و موثر را آموزش دهد و به مدل های هوش مصنوعی دستور دهد تا خروجی با کیفیت بالا تولید کنند. العلما گفته است تا سپتامبر، این کشور خلیج فارسی 120000 کارمند متخصص در زمینه هوش مصنوعی یا صنایع مرتبط خواهد داشت که این رقم در دو سال قبل 30000 نفر بود.
کنگره آمریکا در ژانویه از وزارت بازرگانی خواست تا در مورد ارتباط G42 با شرکت‌های نظامی و سرویس‌های اطلاعاتی چین تحقیق کند . این شرکت هرگونه ارتباط با چین را رد کرد و سرمایه‌گذاری مایکروسافت باعث شد G42 روابط خود را با تامین‌کنندگان سخت‌افزار چینی از جمله هواوی قطع کند.

جهت توسعه هوش مصنوعی، امارات متحده عربی اغلب روابط خود با ایالات متحده آمریکا را بر رقبای واشنگتن اولویت می دهد

امارات متحده عربی در طول تاریخ اقدامی متعادل کننده با سیاست خارجی خود انجام داده است. این کشور در زمینه‌های مختلفی از جمله دفاع با ایالات متحده همکاری می‌کند و در سال‌های اخیر واشنگتن ده‌ها میلیارد دلار تجهیزات نظامی به این کشور خلیج فارس فروخته است.
دولت بایدن که حفظ پیشتازی در عرصه هوش مصنوعی را برای موفقیت اقتصادی و امنیت ملی خود در آینده ضروری می‌داند، مجموعه‌ای از اقدامات از جمله کنترل صادرات بر فناوری‌های هوش مصنوعی و نیمه‌رساناها را برای کند کردن پیشرفت چین در صنعت اجرا کرده است.
به گزارش رویترز، واشنگتن همچنین فروش تراشه های پیچیده آمریکایی را محدود کرده است تا اطمینان حاصل کند که چین از کشورهای خاورمیانه به عنوان درب پشتی برای دسترسی به جدیدترین فناوری هوش مصنوعی استفاده نمی کند.
برخی از سیاستمداران آمریکایی این نگرانی را مطرح کرده‌اند که از جزئیات قرارداد G42 و مایکروسافت اطلاع ندارند و ممکن است فناوری ایالات متحده در برابر جاسوسی چین در امارات آسیب‌پذیر باشد. این کشور با پکن نیز روابط دارد و چین یک شریک تجاری کلیدی برای آن است.
العلما اصرار دارد که امارات شریکی قابل اعتماد است. وی گفت: من فکر نمی‌کنم که خطری وجود داشته باشد، از آنجایی که بسیاری از فناوری‌های پیشرفته آمریکایی در امارات متحده عربی وجود دارد.


امارات؛ قدرتی پیشرو در عرصه فناوری
در اواخر سال 2023، موسسه نوآوری فناوری تحت حمایت دولت ابوظبی از یک مدل زبان بزرگ (LLM) رونمایی کرد، فناوری پشت ربات‌های چت هوش مصنوعی مولد به نام Falcon10B. این فناوری از برخی جهات از پیشنهادات گوگل و متا بهتر عمل کرد.
جیمز لوئیس، که در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی (CSIS) در زمینه فناوری کار می‌کند، گفت: امارات متحده عربی در مسابقه هوش مصنوعی قدرتی قابل توجه دارد.
در اکتبر 2023 با همکاری دانشگاه هوش مصنوعی محمد بن زاید ابوظبی یک مدل هوش مصنوعی مولد آموزش‌دیده به زبان عربی و انگلیسی تولید شد. سازندگان آن گفتند که می‌تواند راه را برای مدل های زبان بزرگ به زبان‌های دیگری که در جریان اصلی هوش مصنوعی کمتر ارائه شده‌اند، هموار کند. ابوظبی با این موفقیت، خود را به عنوان متحدی برای کشورهای در حال توسعه که منابع لازم برای ساخت ابزارهای هوش مصنوعی خود را ندارند، معرفی می کند.
العلما گفت: ما می دانیم که هر کشوری نمی تواند این سیستم ها یا این ابزارها را توسعه دهد. بنابراین ما می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که می‌توانیم این سیستم ها را برای آنها توسعه دهیم.
برخی تحلیلگران می گویند که ثروت عظیم نفتی امارات در توسعه زیرساخت های بسیار گران هوش مصنوعی کلیدی خواهد بود. با افزایش ترس در مورد خطرات بالقوه هوش مصنوعی، العلما خواستار تشکیل ائتلاف جهانی برای تنظیم روند توسعه و استفاده از فناوری هوش مصنوعی شده است.

نظر شما