شناسهٔ خبر: 67585673 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

ضرب‌الاجل آشتی با بورس

شاخص‌کل بورس در اولین روز هفته‌جاری با رشد بیش از ۴.۵ درصدی و در روز یکشنبه با رشد ۳۷ هزار‌ واحدی موفق شد طی یک روند دو روزه علاوه‌بر کانال ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد، محدوده ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد را نیز پس‌بگیرد، اما سومین روز هفته، شاخص وارد فاز‌ استراحت شد.

صاحب‌خبر -

شاخص بازار سهام، طی روز دوشنبه و در سومین روز، پس از انتخاب رئیس دولت چهاردهم، با افت ۵ هزار‌ واحدی به ۲ میلیون و ۲۲۱ هزار واحد رسید.

به گزارش دنیای اقتصاد، این در حالی است که شاخص هموزن، با رشد ۰.۱۱ درصدی به معاملات بورس پایان داد. ارزش معاملات خرد بازار سهام شامل معاملات سهام، حق‌تقدم و صندوق‌های سهامی، همچنان بالاست و بالاخره این شاخص مهم بازار پس از ۴۶ روز معاملاتی در روز شنبه از ۶ هزار میلیارد تومان عبور کرد و سه روز متوالی است که در این محدوده قرار دارد، ضمن آنکه میانگین متحرک ۵ روزه از میانگین‌های، ۲۰، ۶۰ و ۱۲۰ روزه عبور کرده‌است.

اگر شرایط بورس آنچنان‌که اهالی آن می‌خواهند مطلوب بماند، می‌توان روند متعادل و مثبتی را برای بازار سرمایه درنظر گرفت، همچنین ارزش معاملات دلاری بازار نیز در اوایل هفته پس از مدت‌ها از ۱۰۰ میلیون دلار عبور کرده‌است. به‌نظر می‌رسد، دوران ناامیدی در بازار سهام به پایان رسیده و هر روند اصلاحی فرصتی برای سوار‌شدن بر موج بازار است.

شاخص‌کل بورس، بدون مانع برای رسیدن به هدف ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار‌ واحدی آماده است، پس از رسیدن به این محدوده دوسناریو برای بازار محتمل خواهد بود. اول آنکه روند انتخاب کابینه دولت چهاردهم به نفع بورس باشد که در این‌صورت شاخص بورس برای رسیدن به قله ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار‌ واحدی مانعی ندارد. در این سناریو اگر دلار نیما نیز تا ۵۰ هزار‌ تومان افزایش یابد، شاخص بورس برای ثبت قله جدید آمادگی لازم را دارد.

سناریوی دوم می‌تواند تکرار رویکرد تیم اقتصادی دولت سیزدهم توسط کابینه دولت جدید باشد. در این‌صورت، بدون برآورده‌شدن انتظارات بورسی ها، بازار سرمایه باید آماده یک اصلاح قیمتی شدید باشد.

استراحت بورس پس از پرواز

شاخص‌کل بورس در اولین روز هفته‌جاری با رشد بیش از ۴.۵ درصدی و در روز یکشنبه با رشد ۳۷ هزار‌ واحدی موفق شد طی یک روند دو روزه علاوه‌بر کانال ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد، محدوده ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد را نیز پس‌بگیرد، اما سومین روز هفته، شاخص وارد فاز‌ استراحت شد.

هر چند عواملی نظیر افزایش بهره اوراق اخزا بر کم رمقی بازار اثرگذار بود، اما بازار از حضور یک دولت معتدل در کشور، استقبال می‌کند و احتمالا دچار ناامیدی چندماه اخیر نخواهد شد، اما ادامه روند صعودی در بازار منوط به تداوم شرایط مطلوب است.

اگر رئیس دولت چهاردهم بتواند انتخاب‌های خوبی برای تیم اقتصادی خود داشته‌باشد، بازار نیز واکنش خوب خود را به بورس ادامه خواهد داد. به لحاظ فنی نیز شاخص بورس می‌تواند تا محدوده ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد رشد کند، اما ادامه روند صعودی، در گرو رشد دلار نیما تا محدوده ۵۰ هزار‌ تومان است.

رشد دلار نیما تا حدودی اثر بهره ۳۰ درصدی را کاهش می‌دهد و بازار می‌تواند تا سقف قبلی خود رشد کند. با وجود آنکه این سناریو، محتمل است، اما اگر اشتباهات مکرر دولت قبل در دولت جدید تکرار شود و متضاد با وعده‌های مشاوران اقتصادی پزشکیان باشد، واکنش منفی بازاری که به‌تازگی اعتماد کرده‌است، دوباره بورس تهران را به روز‌های کم رونق بازمی‌گرداند.

رشد شدید ارزش معاملات

بازار سرمایه، اخیرا موفق شده‌است، پس از ۴۰ روز معاملاتی ارزش معاملات بالای ۶ همت را به‌ثبت برساند. این درحالی است که ارزش معاملات خرد دلاری بازار از ۱۰۰ میلیون دلار نیز عبور کرده‌است، در صورتی‌که این شاخص ۱۰ روز متوالی بالای ۱۰۰ میلیون دلار باشد، احتمالا بازار به‌دنبال خرید سهام و ورود به بازاری است که چندی پیش پرریسک‌ترین بازار ایران بوده‌است، ضمن آنکه میانگین متحرک ۵ روزه ارزش معاملات خرد نیز بالای میانگین ۲۰، ۶۰ و ۱۲۰ روزه تثبیت شده‌است. احتمالا اگر میانگین کوتاه‌مدت ارزش معاملات همچنان بالا بماند، بورس با اطمینان به‌سوی فتح قله‌ها خواهد رفت.

ضرب‌الاجل آشتی با بورس///

برچسب‌ها:

نظر شما