شناسهٔ خبر: 67585437 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

در روزنامه‌های امروز کشور چه گذشت؟؛

حمایت قاطع از مقاومت/ از عبرت تا الگو

مطبوعات امروز کشور به موضوعات مختلفی پرداختند که مهم ترین آن‌‌ها نامه رئیس جمهور ایران به دبیرکل حزب الله لبنان و برنامه‌های محرم امسال و بررسی اقدامات پزشکیان در روزهای ابتدایی ریاست جمهوری خود بود که در پیشخوان روزنامه‌های خود عرضه کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ رئیس‌جمهور منتخب مردم ایران روز گذشته در نامه‌ای به سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان اعلام کرد: حمایت از مقاومت باقدرت تداوم خواهد داشت. روزنامه‌های امروز صبح کشور تیتر اول خود را پیرامون این موضوع  و موضوعات مهم دیگر نوشتند که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

روزنامه کیهان صفحه اول خود را با این تیتر آغاز کرد: اسب زین‌شده زیر پای دولت چهاردهم

مردادماه 1403 علی‌رغم اینکه در حالت عادی سال و ماه پایانی دولت سیزدهم به شمار نمی‌رفت و در شرایطی که بسیاری از طرح‌های عظیم و زیربنایی دولت سیزدهم به نتیجه و بهره‌برداری نرسیده بود، کشور در وضعیت متفاوتی از مرداد 1400 و پایان دولت دوازدهم قرار دارد.

ایران 1403 که از دل آوارهای سنگین هشت ساله دولت یازدهم و دوازدهم برخاست، اکنون کمتر شباهتی با روز اول ریاست جمهوری شهید رئیسی دارد. دولت چهاردهم در شرایطی سکان اداره کشور را به عهده می‌گیرد که ایران در عرصه سیاست خارجی با پیگیری سیاست همسایگی، چندجانبه‌گرایی، پیوستن به سازوکارهای بین‌المللی بریکس و شانگهای و با سیاست خارجی هوشمندانه در عملیات وعده صادق جایگاه ویژه‌تر و مؤثر‌تری را در جهان در حال گذار تجربه می‌کند.

در عرصه اقتصاد کشور با وضعیت بحرانی و اسف‌بار مرداد 1400 فاصله گرفته و ماه پایانی دولت سیزدهم شباهتی به ماه پایانی دولت دوازدهم و شرایط بحرانی آن زمان که دولت حتی در پرداخت حقوق کارکنان درمانده شده، انبارهای کالای اساسی خالی بود، فروش نفت به زیر 300 هزار بشکه رسیده و قطعی برق و ناترازی در حوزه انرژی به اوج رسیده بود، ندارد.

در عرصه اجتماعی نیز افتتاح ابرپروژه‌های بیمارستانی در سرتاسر کشور جانی دوباره به پیکر نظام سلامت بخشید و در حوزه آموزش و پرورش نیز علاوه‌بر بهبود مشکلات معیشتی قشر فرهیخته فرهنگی و معلم، طرح‌ها و برنامه‌های درخشان دولت در حوزه آموزش و نهضت مدرسه‌سازی علاوه‌بر حل شدن نسبتی معضل کمبود معلم، کیفیت تحصیلی کشور را نیز افزایش داد.

سیاست خارجی مدال افتخار دولت سیزدهم

اگر کارنامه کلی دولت شهید رئیسی را بررسی کنیم، شاید بتوان سیاست خارجی را موفق‌ترین حوزه عملکرد این دولت دانست. این موضوع که در تمجید رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای نیز مورد تاکید و اشاره قرار گرفت از جمله مدال‌های افتخار دولت شهید رئیسی به شمار می‌آید.

در ادامه وطن امروز نوشت: حمایت قاطع از مقاومت

* پزشکیان: حمایت از مقاومت ریشه در سیاست‌های اصولی ایران دارد/ * نصرالله: ایران را پشتوانه قدرتمند و همیشگی مظلومان می‌دانیم

رئیس‌جمهور منتخب ایران در نامه‌ای به دبیرکل حزب‌الله لبنان با قدردانی از نامه تبریک وی اعلام کرد سیاست ایران درباره مقاومت و حمایت از این جریان در منطقه ادامه خواهد یافت. سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان یک روز بعد از اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران نامه‌ای به مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور منتخب نوشت و انتخاب وی را به عنوان رئیس‌جمهور تبریک گفت.

در پیام سیدحسن نصرالله آمده است: این انتخاب پربرکت توسط ملت عزیز و شریف ایران را به شما تبریک می‌گویم و از خداوند متعال می‌خواهم شما را حفظ و در راه تحقق خواسته‌ها و آرمان‌های این ملت فداکار و وفادار یاری کند.

دبیرکل حزب‌الله افزود: ما در حزب‌الله و همه جنبش‌های مقاومت در منطقه به ‌عنوان بخشی از ملت‌هایی که سال‌های طولانی در تقابل نامحدود با نیروهای اشغالگر صهیونیستی و پروژه سلطه‌جویانه آمریکا بوده‌ایم، از زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران به‌رهبری امام خمینی(ره) و ادامه این انقلاب به‌رهبری امام خامنه‌ای و دولت‌های متوالی در جمهوری اسلامی ایران، همواره ایران را پشتوانه‌ای قدرتمند، پایدار و همیشگی برای مقاومت و مظلومان می‌دانیم.

ایران تیتر اصلی خود را اینگونه نوشت: از عبرت تا الگو

مسعود پزشکیان به‌عنوان نهمین رئیس ‌جمهوری اسلامی ایران انتخاب شده و حالا در تکاپوی تشکیل دولت چهاردهم است. طبق اخبار، مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری پزشکیان از سوی رهبر انقلاب و همچنین تحلیف او توسط مجلس شورای اسلامی در مردادماه انجام خواهد شد و در نهایت جلسات رأی اعتماد مجلس به وزرا نیز در شهریورماه برگزار می‌شود.

مسعود پزشکیان که حالا رئیس‌جمهور منتخب مردم ایران است، در جریان رقابت‌های انتخاباتی بر دو موضوع تأکید داشت؛ وی اعلام کرد که در چهارچوب حزب خاصی تعریف نمی‌شود و در کسوت ریاست جمهوری از همه ظرفیت‌های نخبگان و کارشناسی برای پیشبرد امور کشور بهره خواهد برد. دیگر موضوعی که چند بار مورد تأکید پزشکیان قرار گرفت، پایبندی‌اش بر سیاست‌های کلی رهبر انقلاب اسلامی و حرکت در چهارچوب این سیاست‌ها بود.

حالا رئیس‌جمهور منتخب برای اداره امور کشور دو تجربه متفاوت مدیریتی را پیش روی خود دارد که می‌تواند با توجه به این تجربه‌ها، چشم‌انداز دولت چهاردهم در 4 سال آینده را تعیین کند. پزشکیان می‌تواند با نگاه به گذشته، انتخاب کند که مسیر طی شده توسط دولت دوازدهم را در پیش گیرد یا اینکه قدم در مسیری بگذارد که پیش‌تر رئیس‌جمهور شهید آیت‌الله رئیسی آن را آغاز کرد. جمع‌بندی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از دولت‌های دوازدهم و سیزدهم می‌تواند در ارتباط با تنظیم سیاست‌های دولت چهاردهم، به کمک مسعود پزشکیان آید.

دولتی که عبرت آیندگان شد

مردادماه 1400، آخرین دیدار کابینه دولت دوازدهم با رهبر انقلاب اسلامی درحالی برگزار شد که امریکا از برجام خارج شده و سیاست خارجی کشور به بن‌بست رسیده بود. اعتماد بیش از اندازه دولت روحانی به طرف امریکایی و عدم اتخاذ تدابیر مناسب در مذاکره با غرب، خسارت بزرگی را برای کشور به بار آورده بود. در شرایطی که ایران به تمام تعهدات خود در توافق برجام عمل کرده بود، امریکا به صورت یک‌طرفه از این توافق خارج شد و در حالی که انتظار می‌رفت با تغییر دولت در ایالات متحده، سیاست‌های این کشور دچار تغییر شود، بایدن هم مسیر ترامپ را در پیش گرفت.

خراسان امروز را این طور شروع کرد: کابینه روی کاغذ گمانه

چهار روز از اعلام رسمی پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری زودرس می گذرد و حالا با فروکش کردن موج پیام های تبریک داخلی و خارجی، بازار گمانه زنی بر سر اعضای احتمالی دولت پزشکیان داغ شده و رسانه ها سعی دارند تا می توانند از اتاق فکر پزشکیان برای رسیدن به گزینه های او در دولت چهاردهم اطلاعات بیشتری کسب کنند. قبل از بررسی گزینه های احتمالی برای پست های کابینه چهاردهم توضیح برخی موضوعات ضروری است.

اول این که می دانیم برخی وزرا در هر دولتی با هماهنگی نهادهای عالی انتخاب می شوند مثلا این عرف در همه دولت ها بوده که وزرای خارجه، اطلاعات، کشور و دفاع  با موافقت رهبر انقلاب به مجلس معرفی یا منصوب می شوند با این حال وزیر دفاع به دلیل این که باید حتما از میان نظامی ها باشد با همفکری ستادکل نیروهای مسلح انتخاب می شود. وزیر دادگستری نیز بر اساس اصل 160قانون اساسی از میان کسانی که رئیس قوه قضاییه به رئیس‌جمهور پیشنهاد می‌کند، انتخاب می‌شود.

از سوی دیگر مسعود پزشکیان اگرچه در جریان تبلیغات انتخاباتی، خود را فردی غیرحزبی معرفی کرده که با همه جریان‌های سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا کار می‌کند اما نمی شود پایگاه اصلاحات را از وی جدا دانست. حضور 4 ساله در دولت دوم خاتمی از یک سو و حمایت اصلاح طلبان از وی برای انتخاب در 5 دوره مجلس از سوی دیگر، از او یک چهره کاملا اصلاح طلب ساخته که باعث شد در فهرست سه نفره نامزدهای این جریان برای انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم نیز قرار گیرد.

رسالت امروز خود را اینگونه آغاز کرد: حمایت از مقاومت با قدرت تداوم خواهد داشت

رئیس‌جمهور منتخب مردم ایران در نامه‌ای خطاب به دبیرکل حزب‌الله لبنان اعلام کرد: حمایت از مقاومت باقدرت تداوم خواهد داشت. به گزارش فارس، مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور منتخب مردم ایران در پیامی از سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان تقدیر کرد.

متن کامل نامه پزشکیان به دبیرکل حزب‌الله لبنان به شرح زیر است:

جناب آقای سید حسن نصرالله ،دبیر کل محترم حزب‌الله لبنان با سلام و با تشکر فراوان، پیام ارزشمند و محبت‌آمیز جنابعالی در پی انتخاب اینجانب به‌عنوان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران را دریافت کردم.جمهوری اسلامی ایران همواره پشتیبان مقاومت مردم منطقه در مقابل رژیم نامشروع صهیونیستی بوده است.

حمایت از مقاومت ریشه در سیاست‌های اصولی نظام جمهوری اسلامی ایران، آرمان‌های امام راحل(ره) و رهنمودهای مقام معظم رهبری دام‌ظله العالی داشته و باقدرت تداوم خواهد داشت.اطمینان دارم جنبش‌های مقاومت در منطقه اجازه نخواهند داد این رژیم به سیاست‌های جنگ‌افروزانه و جنایت‌کارانه خود علیه مردم مظلوم فلسطین و دیگر ملت‌های منطقه ادامه دهد.از دعاهای خالصانه جنابعالی برای اینجانب سپاسگزارم و از خداوند متعال برای جنابعالی مزید عزت و سرافرازی، برای مردم لبنان سعادت و پیشرفت و برای مجاهدین قهرمان مقاومت نصرت الهی مسئلت می‌کنم.

همچنین پزشکیان در تماس تلفنی با  رئیس جمهور روسیه تأکید کرد: برای روابط با روسیه اهمیت زیادی قائلیم. رئیس‌جمهور منتخب مردم ایران ضمن قدردانی از پیام تبریک رئیس‌جمهور روسیه گفت: برای روابط با کشور دوست و همسایه روسیه اهمیت زیادی قائل هستیم و بی‌تردید این روابط را تقویت خواهیم کرد.

جوان نوشت: خیمه عاشورایی بر سر شهر

محرم در ایران بیش از آنکه با سوگ همراه باشد با حماسه همراه بوده است. گرچه در ظاهر جنبه تراژیک عاشورا در اندیشه و ذهن برخی ناظران غلبه دارد، اما حقیقت ماجرا این است که جامعه ایران به عاشورا بیشتر به دید یک حماسه می‌نگرد و این حماسی دیدن اتفاقاً در شمایل‌بندی معابر عمومی خود را نشان می‌دهد.

به عبارتی دیگر شمایل شهر‌های ایران با آغاز محرم به سوگ نه بلکه به حماسه سلام می‌کند. بگذار نامحرمان فکر کنند عاشورا برای ما سوگنامه است، اما راز میان ما و کربلا در همین نکته نهفته است. شهر سیاه‌پوش است و محرم آغاز شده است.

جامعه ایران یک انتخابات پرشور را پشت سر گذاشته و رئیس‌جمهوری پا به عرصه نهاده که به علی (ع) اقتدا می‌کند و به آن می‌بالد. این درهم‌تنیدگی حوادث و مفاهیم که با اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام پیوندی مشخص خورده، ریشه در تاریخی دارد که با فرهنگ این مردم عجین است.

جام جم نوشت: معلی؛ حی علی العزا

هربارکه صحبت از«حسینیه معلی» می‌شود، بوی محرم بیشتر ازقبل به مشام می‌رسد.هرچند که در ویژه‌برنامه‌ای متفاوت، به استقبال اعیاد شعبانیه هم رفته بود تا رنگ و بوی شادی به معنای واقعی را برای مخاطبان احیا کند. با این حال، نام حسینیه معلی بیشتر با محرم گره خورده است.

باهمان تصاویرعزاداری‌های مختلفی‌که ازگوشه گوشه ایران به این‌حسینیه‌می‌آید تاهزاررنگ فرهنگ ایرانی درعزای اهل‌بیت(ع)،تازه شود.درمحرم امسال فصل جدیداین برنامه روانه آنتن شبکه سه شده است.

حسینیه معلی با حضور مداحان، پیشکسوتان و پیرغلامان هیات‌های مذهبی پخش می‌شود و تلاش کرده تا فرهنگ و آیین‌های عاشورایی را روایت کند. این برنامه را باید نخستین برنامه تخصصی جامع در حوزه مداحی دانست که تلاش کرده هنر عاشورایی را بیشتر از قبل روی آنتن تلویزیون احیا کند. بعد از تجربه متفاوت در ماه شعبان، حسینیه معلی حالا دوباره رنگ و بوی عاشورا گرفته تا به سمت فرهنگ عاشورایی بازگردد.

در ادامه همشهری نوشت: حمایت از مقاومت با قدرت تداوم دارد

رئیس‌جمهور منتخب مردم ایران در نامه‌ای خطاب به دبیرکل حزب‌الله لبنان اعلام کرد: حمایت از مقاومت باقدرت تداوم خواهد داشت. در بخشی از پیام مسعود پزشکیان به سیدحسن نصرالله آمده‌است: جمهوری اسلامی ایران همواره پشتیبان مقاومت مردم منطقه در مقابل رژیم نامشروع صهیونیستی بوده‌ است. حمایت از مقاومت ریشه در سیاست‌های اصولی نظام جمهوری‌اسلامی ایران، آرمان‌های امام راحل و رهنمودهای مقام معظم رهبری داشته و باقدرت تداوم خواهد داشت.

در ادامه پیام پزشکیان آمده ‌است: اطمینان دارم جنبش‌های مقاومت در منطقه اجازه نخواهند داد این رژیم به سیاست‌های جنگ‌افروزانه و جنایتکارانه خود علیه مردم مظلوم فلسطین و دیگر ملت‌های منطقه ادامه دهد.

در پایان فرهیختگان تیتر اصلی خود را این گونه نوشت: زیر پای رئیس‌جمهور پوست موز نیندازید

تقویت‌های شکاف‌های موجود در جامعه، اشتباه واضحی است که همواره آسیب مستقیم آن متوجه جامعه شده است. تفاوت نمی‌کند این شکاف‌ها از جانب رسانه‌های فارسی‌زبان و براندازان خارج‌نشین صورت گیرد یا رادیکال‌های داخلی هیزم این آتش شوند. ایستادن روی شکاف‌های قومیتی آن‌هم بعد از برگزاری انتخابات و در آستانه تشکیل دولت چهاردهم، خطری است که می‌تواند به همه اقشار جامعه آسیب بزند.

جامعه ایرانی پیش از این، طعم تلخ تقویت شکاف‌های اجتماعی را در جریان ناآرامی‌های پاییز 1401 چشیده است، حالا ایستادن روی این شکاف‌ها و قومیتی خواندن رای رئیس‌جمهور، می‌تواند آسیب‌های مضاعفی به همراه داشته باشد که این بار نه‌فقط جامعه بلکه دولت را نیز دچار بحران کرده و به منافع ملی آسیب وارد می‌کند. رادیکالیسم در هر سطح و معیار و سمت و سویی که باشد، می‌تواند به دولت جدید آسیب وارد کند. امری که هوشمندی رئیس‌جمهور منتخب و دولت چهاردهم می‌تواند، رفتارهای دور از عقلانیت و برخلاف انتظار آنها را خنثی کند.

2 چالش پیش روی دولت چهاردهم

انتخابات بالاخره به ایستگاه پایانی رسید و حالا آنچه به نقل خبر رسانه‌ها تبدیل شده است، گمانه‌زنی‌ها در مورد نحوه چینش کابینه و وزرایی است که احتمالا در دولت رئیس‌جمهور جدید به‌عنوان وزیر انتخابات خواهند شد. اما پیش از شروع مراسم تنفیذ به‌نظر می‌رسد رئیس‌جمهور جدید با دوچالش و مساله روبه‌رو است که می‌بایست در ابتدای امر، هوشمندی لازم را برای مواجهه با آن داشته باشد:

خطر قومیتی دیدن رای رئیس‌جمهور جدید وجود دارد

فارغ از آنچه در طول رقابت‌ها اتفاق افتاد، مسعود پزشکیان بالاخره برنده رقابت انتخاباتی شد و قرار است به‌عنوان رئیس‌جمهور راهی پاستور شود. با این حال اما هنوز دعواهای انتخاباتی بعد از عدم اقبال سعید جلیلی در انتخابات از جانب برخی افراد رادیکال ادامه دارد.

گزارشی از امیر کریمی

نظر شما