شناسهٔ خبر: 67584793 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

مالیات‌ستانی در نظام جمهوری اسلامی ایران رویکرد تعاملی است - اکون

اقتصاد ایران: بیرجند- مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان‌جنوبی گفت: رویکرد مالیات‌ستانی نظام جمهوری اسلامی ایران یک رویکرد تعاملی بوده که به سمت هوشمندسازی حرکت می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی ذاکریان شب گذشته در جلسه شورای هماهنگی دستگاه‌های تابعه وزارت امور اقتصادی و دارایی استان به مناسبت گرامیداشت هفته مالیات اظهار کرد: قدمت مالیات به اندازه قدمت مدنیت حکومت‌ها از زمانی که استقرار نسبی پیدا کردند است.

وی ادامه داد: سیر تحولاتی که در طول تاریخ در همه حکومت‌ها صورت گرفته فراز و نشیب‌های زیادی در مورد بحث مالیات‌ها داشته است.

مدیرکل امور اقتصاد و دارایی خراسان‌جنوبی یادآور شد: نمایشگاهی در مورد قدمت امور مالیاتی در خراسان جنوبی راه‌اندازی شده که قدمت امور مالیاتی مربوط به سال ۱۲۸۸ بوده است.

ذاکریان افزود: شاید بتوانیم بگوییم یکی از قدیمی‌ترین نهادهایی که به جز نهادهای نظامی که در نزدیکی مرز حضور داشتند نهاد اقتصادی مالیات ستانی بوده که در ایالت و ولایت خراسان بزرگ وجود داشته است.

وی با اشاره به اینکه مالیات سالم‌ترین، بااهمیت‌ترین و بادوام‌ترین جریان درآمدی پایدار برای دولت‌ها و حکومت‌ها می‌باشد، افزود: به طور قطع نظام جمهوری اسلامی ایران هم از این امر مستثنی نیست.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه مالیات می‌تواند نقش محوری در توسعه پایدار کشورها داشته باشد، یادآور شد: آمار موجود در بحث درآمدهای مالیاتی مبین این موضوع می‌باشد که رویکرد مالیات‌ستانی نظام جمهوری اسلامی ایران یک رویکرد تعاملی بوده که به سمت هوشمندسازی حرکت می‌کند.

وی ادامه داد: در حوزه مالیات ستانی بسیاری از نارضایتی‌هایی که در گذشته وجود داشته به واسطه این بوده که مودیان مالیاتی درآمدهای خود را عادلانه به هر دلیلی اعلام نمی‌کردند اما به واسطه هوشمندسازی و هوشمندی پایگاه‌های اطلاعاتی دستگاه‌ها و سایر مواردی که وجود دارد و از طرف دیگر با تعاملی که بین حاکمیت و مردم برقرار شده این میزان نارضایتی به اقل رسیده است.

ذاکریان تصریح کرد: کاهش نرخ‌های مالیاتی در تاریخ جمهوری اسلامی ایران بی‌سابقه بوده و به هفت واحد درصد کاهش پیدا کرده است.

وی گفت: از طرف دیگر بدون اینکه فشار مالیاتی به مودیان وارد شود شاهد رشد جریان درآمدی و رشد مالیات‌ها بوده‌ایم.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان‌جنوبی اضافه کرد: در سال ۱۴۰۲ در بخش‌های مختلف در تأمین درآمدهای عمومی کشور آنچه مربوط به مالیات بوده ۳۵.۷ درصد بوده و در سال ۱۴۰۳ این پیش بینی درآمد مالیاتی در کشور به ۵۱.۹ درصد تغییر پیدا کرد.

ذاکریان ادامه داد: این نشان می‌دهد که قریب ۵۲ درصد از درآمدهای سال ۱۴۰۳ کشور با توجه به قانون بودجه می‌بایست از محل درآمدهای مالیاتی تأمین شود.

وی گفت: این آمار نشان می‌دهد چه نقش و جایگاه مهمی بر عهده ادارات مالیاتی برای تأمین درآمدهای کشور گذاشته شده است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه چرا از درآمدهای نفتی و بودجه نفتی به سمت درآمدهای ثابت سالم پایدار و مطمئن مالیاتی حرکت می‌کنیم، یادآور شد: هر کجا که درآمدهای نفتی کشور افزایش پیدا کرده و هر کجا توانستیم نفت بیشتری را بفروشیم به همان میزان تورم بیشتری در داخل کشور شاهد بوده‌ایم.

ذاکریان بیان کرد: اما می‌بایست نه اینکه به سمت فروش نفت نرویم بلکه باید در صندوق توسعه ملی در پروژه‌های کلان کشور و در پروژه‌هایی که با این اعداد و ارقام ریالی قابل هزینه کردن و قابل اجرا شدن نیستند از این سمت هزینه آن تأمین و همچنین زیرساخت‌های مهم کشور از طریق همین درآمدهای نفتی تأمین شود.

وی ادامه داد: حتی سرمایه‌گذاری‌هایی خارج از کشور را نیز باید دنبال کنیم که شاید به همان میزان که به دنبال جذب سرمایه‌گذاری خارجی در استان و کشور هستیم به همان میزان هم باید سرمایه‌گذاری‌های ایران را در اقصی نقاط دنیا افزایش دهیم که این موضوع به تعاملات ایران با دیگر کشورهای دنیا برمی‌گردد.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی به سهم درآمدهای مالیاتی از بودجه استان خراسان جنوبی اشاره کرد و افزود: در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ میزان آن از ۹۱.۲۵ درصد و در سال ۱۴۰۳ به ۹۳.۳۶ درصد افزایش پیدا کرده است.

ذاکریان به موضوع روند رشد درآمدها اشاره کرد و گفت: با توجه به پیگیری‌های اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان و همچنین تعاملاتی که با مرکز برقرار شده در سال ۱۴۰۰ نسبت به ۱۴۰۱ میانگین رشد درآمدها در خراسان‌جنوبی میزان ۱۱۲ درصد بوده که بیش از رشد درآمدهای کشور بود.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان‌جنوبی ادامه داد: پیگیری‌ها و مکاتبات و رایزنی‌های مختلف منتج به این شد که در سال ۱۴۰۲ رقم درآمدهای مالیاتی استان به واقعیت بسیار نزدیک شود و سومین استانی باشیم که کمترین میزان رشد درآمدهای مالیاتی را داشتیم و میزان رشد برای استان ۶.۵ درصد بوده است.

وی ادامه داد: توانستیم مرکز را اقناع کنیم که خراسان جنوبی همچنان نیازمند حمایت بیشتر دولت است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان‌جنوبی در خصوص سهم درآمدهای مالیاتی استان گفت: در سال ۱۴۰۱ میزان ۰.۳۴ درصد، در سال ۱۴۰۲ میزان ۰.۲۹ درصد و در سال جاری ۰.۲۸ درصد از مجموع مالیات‌های پیش بینی شده در کشور مربوط به استان است.

ذاکریان خاطرنشان کرد: تعهدی که برای استان‌های کشور مشخص شده پایین‌تر از میانگین بوده و تقریباً این اعداد و ارقام اقتصادی ارتباط معقول و منطقی را در استان به وجود آورده است.

برچسب‌ها:

نظر شما