شناسهٔ خبر: 67584761 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

گزارش|

واکنش هیجانی شاخص بورس به انتخاب رئیس‌جمهور/ بازار سرمایه، منتظر انتخاب کابینه اقتصادی دولت

شاخص بورس بعد از اعلام نتایج ریاست جمهوری جهش قابل توجهی داشت؛ کارشناس بازار سرمایه معتقد است واکنش بازار هیجانی بوده و با انتخاب کابینه اقتصادی دولت، جهت بورس مشخص می‌شود.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - شاخص کل بورس با اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری رشد بیش از ۸۸ هزار واحدی را به ثبت رساند که با یک جهش تاریخی ۴.۲ درصدی بالاترین میزان رشد در روز‌های پس از انتخابات ریاست‌جمهوری در تاریخ بازارسرمایه بوده است. 

یک روز پس از انتخابات نیز شاخص رشد ۳۷ هزار واحدی داشت و پس از ماه‌ها بیش از ۵۴۰ میلیارد تومان نقدینگی وارد بازار سهام شد و ارزش معاملات خُرد از مرز ۳ هزار میلیارد تومان عبور کرد.

مروری بر تاریخ برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری نشان می‌دهد که این نخستین بار در تاریخ بازار سرمایه است که بورس به این میزان به موضوع برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری واکنش نشان داده است.

صبوری بازار سرمایه برای انتخاب کابینه اقتصادی

در همین رابطه الیاس کُردی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با میزان اظهار کرد: همین که تکلیف ریاست‌جمهوری برای بازار سرمایه مشخص شد بسیاری از ریسک‌های بازار سرمایه کنار رفت و روز اعلام نتایج روی خوشی را به بازار سرمایه نشان داد.

وی ادامه داد: زمانی که در اولین روز اعلام نتایج انتخابات و بدون مشخص شدن برنامه‌ای، بازار واکنش مثبت نشان دهد، این واکنش هیجانی است و بعد از آن آرام آرام واکنش منطقی آغاز خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: فارغ از روز نخست اعلام نتایج ریاست‌جمهوری، در روز‌های بعد، بورس براساس واقعیت‌ها رقم می‌خورد و این را باید بدانیم که مساله فقط انتخاب شخص رئیس‌جمهور نبوده است.

کُردی تصریح کرد: انتخاب کابینه اقتصادی و در راس آن، وزیر اقتصاد، رئیس کل بانک مرکزی، رئیس سازمان بورس و در گام بعدی وزیر صمت، وزیر کار و وزیر نفت و رئیس سازمان برنامه و بودجه برای بازار سرمایه بسیار با اهمیت است.

وی افزود: فعلا از سوی رئیس‌جمهور منتخب، برنامه اقتصادی خاصی مطرح نشده و باتوجه به روند طولانی جابه‌جایی دولت، بازار سرمایه معطل انتخاب کابینه اقتصادی است.

کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: درحال حاضر تغییری در سیاست‌های بانک مرکزی مشاهده نمی‌شود و در روی پاشنه نرخ بهره بالا می‌چرخد؛ از طرفی قیمت دلار در بازار تقریبا ثابت بوده و دلار نیمایی تغییر چشم‌گیری نداشته است.

به گفته کُردی این‌طور به‌نظر می‌رسد که بازار سرمایه برای اولین اظهارنظر رئیس‌جمهور منتخب و انتخاب کابینه اقتصادی صبوری می‌کند تا سمت و سوی خود را مشخص کند.

وی با اشاره به اینکه بازار سرمایه تا زمان مشخص‌شدن برنامه‌های رئیس‌جمهور منتخب برای بازار سهام و اقتصاد منتظر می‌ماند، گفت: پس ازگذشتن از این هیجانات، روند بازار مشخص می‌شود؛ به نظر می‌رسد بازار روند صعودی پیدا کند و ریزش آنچنانی رخ ندهد.

انتهای پیام/

نظر شما