شناسهٔ خبر: 67584613 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

برزیل توافقنامه تجارت آزاد با تشکیلات خودگردان فلسطین را به اجرا گذاشت

تهران- ایرنا- وزارت خارجه برزیل در بیانیه‌ای با اعلام اینکه توافقنامه تجارت آزاد بین اتحادیه کشورهای آمریکای جنوبی موسوم به مرکوسور با تشکیلات خودگردان فلسطین را که بیش از یک دهه در انتظار تصویب بود به اجرا گذاشته است، اعلام کرد: برزیلیا برای نشان دادن حمایت خود از مردم فلسطین، این توافقنامه را اجرایی کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش بامداد سه‌شنبه ایرنا به نقل از رویترز، در بیانیه وزارت خارجه برزیل آمده است: این توافق کمک ملموسی به یک کشور فلسطینی است که دارای ثبات اقتصادی است و می‌تواند در صلح و هماهنگی با همسایگان خود زندگی کند.

این بیانیه می‌افزاید: برزیل که کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسد و در سال ۲۰۱۰ اجازه ساخت سفارت فلسطین در پایتخت برزیل را صادر کرده بود، روز جمعه توافقنامه بین اتحادیه تجاری کشورهای آمریکای جنوبی و تشکیلات خودگردان فلسطین را که در سال ۲۰۱۱ امضا شده بود، تصویب کرد.

به نوشته رویترز، توافقنامه تجارت آزاد میان تشکیلات خودگردان فلسطین و اعضای مرکوسور بیش از یک دهه در انتظار تصویب بود.

در همین ارتباط، ابراهیم الزبن سفیر فلسطین در برازیلیا، این تصمیم دولت برزیل را تصمیمی شجاعانه و حمایتی به موقع خواند.

الزبن با بیان اینکه اجرایی شدن این توافقنامه، راه موثری برای حمایت از استقرار صلح در فلسطین است، اظهار کرد: امیدوارم تجارت فلسطین با مرکوسور که در حال حاضر تنها ۳۲ میلیون دلار در سال است، رشد کند.

اتحادیه تجاری کشورهای آمریکای جنوبی موسوم به مرکوسور شامل برزیل، آرژانتین، اروگوئه و پاراگوئه می‌شود و طبق رویه‌های پیش بینی شده برای لازم الاجرا شدن توافقنامه تجارت آزاد با فلسطین، هر یک از کشورهای عضو مرکوسور نیز باید این توافقنامه را به تصویب برسانند.

به گزارش ایرنا، لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا رئیس جمهور برزیل پیش تر در نشستی خبری در جریان سی و هفتمین اجلاس اتحادیه آفریقا در شهر «آدیس آبابا» پایتخت اتیوپی، رژیم صهیونیستی را به انجام نسل‌کشی علیه فلسطینی‌ها در نوار غزه متهم کرد و جنگ این رژیم در غزه را با اقدامات آدولف هیتلر دیکتاتور آلمان برای نابودی یهودیان مقایسه کرد.

وی با بیان اینکه «این جنگ سربازان علیه سربازان نیست»، افزود: این جنگی میان ارتش بسیار آماده با زنان و کودکان است.

رژیم صهیونیستی در واکنش به اظهارنظر رئیس‌جمهور برزیل مبنی بر مقایسه تهاجم نظامی رژیم صهیونیستی به نوار غزه با واقعه هولوکاست، لولا داسیلوا را عنصر نامطلوب خواند.

نظر شما