به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا، وجود پایانه در شهرها، از اصلی ترین نیازها و مطالبات مردم است. پایانهها به عنوان مفصل ارتباطی جادههای برون شهری و درون شهری، مانع تردد اتوبوسها به داخل شهرها میشوند و از این رو در بهبود وضعیت ترافیک، کاهش آلودگیهای زیست محیطی شهرها و ایجاد امنیت، آرامش، هدایت و مدیریت سفرها نقشی سازنده و ارزنده ایفا میکنند.
احیای پروژه پایانه شرق در دوره ششم
از همین رو وجود پایانهها برای شهرها از اهمیت بالایی برخوردار است. مدیریت ششم شهری تهران در این دوره تلاش کرده است تا پروژه خاک خورده پایانه شرق را که از گذشته با چالشهای مختلفی مواجه بوده را احیا کند.
این پروژه ۱۳۰ هزار متر مربعی که در محل انتهای بزرگراه یاسینی به سمت شرق و تقاطع جاده دماوند و دسترسی پروانهای بزرگراه زین الدین واقع شده است علاوه بر پایانه مسافری اتوبوس و سواری برون شهری، شامل پایانه اتوبوس درون شهری، پایانه تاکسی درون شهری و ایستگاه مترو نیز هست تا دسترسیها برای مسافران فراهم باشد.
پایانه شرق چه امکاناتی دارد
البته ساختمان اصلی این پروژه ۲۵ هزار و ۵۰۰ مترمربع زیربنا دارد که با سازه فلزی در ۳ تراز زیر زمین (شامل موتورخانه، تأسیسات، اتوماسیون بار، دفاتر و انبار تعاونی ها، دفاتر و اتاقهای اداری، فضای استراحت و آشپزخانه صنعتی)، همکف (شامل سالنهای انتظار، ترانزیت، گیشه های فروش بلیط اتوبوس و سواری و واحدهای تجاری) و اول (فضاهای تجاری، فود کورت، مادر و کودک، تریا و اداری) باز طراحی شده است.
علاوه بر آن در محوطه ترمینال علاوه بر خوابگاه رانندگان و پست برق، ساختمانهای امدادی و خدماتی مانند آتش نشانی، پلیس، اورژانس نیز در نظر گرفته شده تا پایانه شرق را به یکی از مجهزترین پایانههای تهران تبدیل کند.
چگونه پروژه پایانه شرق به بهرهبرداری رسید
گفتنی است که پروژه پایانه شرق در تیر ماه سال ۹۲ با عنایت به اعلام نیاز سازمان پایانهها و تدابیر شهردار محترم وقت از معاونت حمل و نقل ترافیک با پیشرفت فیزیکی حدود ۱۰ درصد به معاونت امور مناطق (سازمان عمرانی مناطق) جهت تکمیل پروژه منتقل شد.
اما پس از بازنگری طرح، اجرای پروژه در اواخر سال ۹۲ به یک شرکت محول و نهایتا در شهریور ماه سال ۹۶ با اتمام سقف ریالی و با پیشرفت فیزیکی ادعایی ۹۲ درصد خاتمه یافت.
با گذشت ۶ سال از پروژه، تکمیل آن از سوی سازمان پایانهها به عنوان کارفرمای اصلی به شرکت قطار شهری تهران و حومه (مترو) به عنوان مجری واگذار شده و در بررسیهای اولیه میزان پیشرفت پروژه با احتساب استهلاک چندین ساله حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد برآورد شد.
فاز دوم پروژه پایانه شرق چه امکاناتی اضافه میکند
بهره برداری از پروژه مذکور در دو فاز برنامه ریزی شده که در فاز اول سالن اصلی ترمینال و بخشهای سوار و پیاده شدن مسافران اتوبوسها و تاکسیهای درون شهری و برون شهری بهره برداری شده و در فاز دوم بناست تا ساختمانهای خوابگاه و سایر ساختمانهای امدادی و خدماتی تکمیل و شود.
پایانهها ویترین شهرها هستند
برخی کارشناسان، پایانهها را ویترین شهرها نامیدهاند و این تلقی سنجیده به واقع بیانگر آن است که شهرهای دارای پایانه از یک نظام مندی ویژه حمل و نقل و همچنین شرایط زیست محیطی مناسبی برخوردارند.
با این وصف، متاسفانه بعضا در مطالعات و بررسی ها مشاهده میشود برخی شهرها با وجود داشتن جمعیت نسبتا زیاد فاقد پایانه اند و احداث پایانه شهر سالها است به خاطر کمبود اعتبارات نیمه کاره رها شده و یا به خاطر جانمایی و اختلاف نظر مسئولین هیچ گونه اقدام عملی صورت نگرفته و فقط مکاتبه شده است.
اکنون با همت مدیریت شهری در این پروژهای که از سالهای قبل متوقف شده بود به چرخه احیا بازگشت و فاز اول آن به مرحله افتتاح رسید. امید است که با بهرهبرداری از دو فاز دیگر این پایانه سهولت در دسترسی و رفاه بیشتری برای تردد شهروندان فراهم شود.
انتهای پیام/
نظر شما