شناسهٔ خبر: 67584450 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

صباح زنگنه:

دولت چهاردهم در سیاست خارجی توسعه روابط با همسایگان را دنبال کند + صوت

تحلیلگر مسائل منطقه با تأکید بر اینکه طبیعتا اولویت نخست سیاست خارجه نظام جمهوری اسلامی ایران، توجه به روابط با همسایگان خواهد بود، گفت: توسعه پایدار روابط با همسایگان صرفا یک جمله و عبارت نیست بلکه نیازمند طرح، برنامه و شناخت عناصر مؤثر در این روابط است. 

صاحب‌خبر -

صباح زنگنه، کارشناس و تحلیلگر مسائل منطقه

صباح زنگنه، کارشناس و تحلیلگر مسائل منطقه، در گفت‌وگو با ایکنا درباره اولویت سیاست خارجی در دولت چهاردهم، اظهار کرد: پایه اولویت‌های سیاست خارجی در وهله نخست، استقرار توافق و اجماع داخلی است. 

وی ادامه داد: با تثبیت این موضوع در داخل کشور و اخذ دیدگاه‌های مقام معظم رهبری و نیروهای مؤثر داخلی، امکان طراحی و برآورد سیاست خارجی و اولویت‌ها خواهد بود. 

 فراهم کردن زمینه ملاقات‌های مقامات خارجی

زنگنه اظهار کرد: طبیعتا اولویت نخست سیاست خارجی نظام جمهوری اسلامی ایران، توجه به روابط با همسایگان خواهد بود و در امتداد آن فراهم کردن زمینه پذیرش سفرها، ملاقات‌های مقامات خارجی در کشور، انتصاب نیروهای فعال و مثبت‌اندیش و آگاه به مسائل بین‌المللی و خارجی در نمایندگی‌ها، می‌تواند از سایر اولویت‌ها باشد. 

وی ادامه داد: دولت جدید لازم است در حوزه سیاست خارجی تسهیل روابط راهبردی، شفافیت سیاست‌ همسایگی، تثبیت و گسترش حوزه نفوذ ایران در منطقه و در مجموع پیگیری روابط خارجی و دیپلماسی متوازن  و متعادل را در دستور کار اصلی خود قرار دهد.  

کارشناس و تحلیلگر مسائل منطقه در ادامه به تحلیل چگونگی پیشبرد روابط همسایگی در دولت جدید با توجه به انتفاع عموم مردم از اثرات آن، بیان کرد: توسعه پایدار روابط با همسایگان صرفا یک جمله و عبارت نیست بلکه نیازمند طرح، برنامه و شناخت عناصر مؤثر در این روابط است. لذا باید دولت جدید با رعایت سه اصل «عزت، حکمت و مصلحت»، سیاست خارجی متوازن را مبتنی بر منطق دقیق دیپلماسی و منطبق با منفعت ملی در سیاست همسایگی در دستور کار قرار دهد. 

ضرورت تحلیل اهداف ارتباط با همسایگان

وی با تأکید بر اینکه باید اهداف همسایگان و جمهوری اسلامی ایران از این روابط تحلیل، بررسی و تبیین شود، اظهار کرد: براساس این فعالیت‌ها، مزیت‌های نسبی باید برنامه‌ریزی و اقدام کرد و برای بازطراحی و بازتولید راهبردهای همسایه‌محور با استفاده از نظر کارشناسان و نخبگان تلاش کرد. 

کارشناس و تحلیلگر مسائل منطقه تصریح کرد: ما در مورد هر کدام از کشورهای همسایه اولویت‌هایی داریم لذا ضروری است، زمینه‌های مساعد برای پیشبرد این اولویت‌هارا باید فراهم کنیم به نحوی که به مسائل اقتصادی کمک شود به طوری که رشد و بهبود روابط اقتصادی و دیپلماسی اقتصادی به ایجاد و گسترش اعتماد متقابل با همسایگان منجر شود. 

زنگنه در بخش دیگر از سخنانش به ضرورت اهتمام دولت چهاردهم به مسئله محور مقاومت پرداخت و بیان کرد: توجه و پشتیبانی از محور مقاومت یکی از اصول سیاست‌ خارجی جمهوری اسلامی ایران است. پیامدهای چشمگیر اتخاذ راهبرد مقاومت توسط جمهوری اسلامی ایران، در سطوح داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی غیر قابل انکار است.

 وی با تأکید بر اینکه انسجام این محور با سایر محورها، کار بیشتر و دقت نظر بیشتری را لازم دارد، افزود: این امور باید با حفظ اصول کلی در مسئله محور مقاومت، اعمال شود. همچنین از دیگر سو می‌تواند زمینه‌ها و بسترهای ایجاد تفاهم منطقه‌ای شکل بگیرد. 

توافق و اجماع ملی مهم و ضروری است

کارشناس و تحلیلگر مسائل منطقه در پاسخ به این سؤال که چه میزان نیازمند اجماع و توافق نخبگان ملی در حوزه سیاست خارجی هستیم؟ گفت: داشتن توافق و اجماع ملی خیلی مهم، اساسی و ضروری است به طوری که می‌تواند پایه‌های سیاست را محکم کند و از اختلافات‌ها و تنش‌ها جلوگیری کند. 

<div id="video-display-embed-code_3504991"><script type="text/JavaScript" src="https://iqna.ir/fa/news/play/embed/4225384/3504991?width=400&height=300"></script></div>
انتهای پیام

نظر شما