شناسهٔ خبر: 67582600 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

رتبه‌دار جشنواره قرآنی وزارت بهداشت تأکید کرد:

تنوع‌بخشی به رشته‌های جشنواره قرآنی دانشجویان

نفر اول رشته حفظ کل بیست‌وهشتمین دوره جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت با اشاره به اینکه اجرای فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه‌ها می‌تواند موجب گرایش قشر دانشگاهی به سمت تعالیم مصحف شریف شود، گفت: برای جذب بیشتر دانشجویان باید رشته‌های جشنواره بیش از این عمومی‌تر شود.

صاحب‌خبر -

تأکید بر عمومی‌تر کردن جشنواره قرآنی دانشجویان / راه‌هایی برای جذب بیشتر

ستاره اصغری، متولد دی‌ماه 1383 و دانشجوی سال اول رشته علوم پزشکی دانشگاه اصفهان است. این حافظ کل قرآن کریم امسال برای اولین بار در جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت حضور یافت و اردیبهشت امسال در مرحله کشوری این جشنواره موفق به دریافت رتبه نخست رشته حفظ شد.

او به واسطه همین رتبه طی شهریورماه پیش رو به عنوان نماینده دانشگاه علوم پزشکی کشور به رقابت با حافظان قرآن از دیگر دانشگاه‌های کشور می‌پردازد. اگر در این مسابقات موفق ظاهر شود، می‌تواند سکویی برای شناخته شدن بیشتر او در عرصه فعالیت‌های قرآنی کشور شود. در ادامه گفت‌وگوی این حافظ کل قرآن با ایکنا را می‌خوانید؛ 

ایکنا – در ابتدا از خود و خانواده‌ای که در آن رشد کرده‌اید، بگویید.

پدرم مدرک کارشناسی‌ارشد مهندسی برق و مادرم کارشناسی‌ارشد روانشناسی بالینی و فرهنگی دارد. پدر و مادرم به صورت تخصصی فعالیت قرآنی ندارند. یک خواهر 9 ساله دارم که در حال اتمام حفظ قرآن است. 

ایکنا – ورود به هر عرصه‌ای معمولاً یک داستان دارد، داستانی که با یک اتفاق آغاز می‌شود، ورود شما به عرصه قرآن کریم به چه صورت بود و چه شد به این سمت و سو گرایش پیدا کردید؟

به همت مادرم در کودکی به این سمت و سو آمدم. در سن سه سال‌ونیم‌ به مؤسسه جامعةالقرآن وارد شدم. چون سنم پایین بود با پافشاری مادرم ثبت‌نام، و به کلاس اشارات(آموزش قرآن با زبان اشاره) هدایت شدم. سپس روخوانی و روان‌خوانی را گذراندم و بعد هم حفظ قرآن را آغاز کردم.

ایکنا – این فرایند تا چه زمانی ادامه داشت و خاطره‌ یا تصویر خاصی از سختی‌های آن دوران و مراحل حفظ قرآن در ذهن دارید؟ 

حفظ من نزدیک به پنج سال زمان برد و از پنج تا 10 سالگی ادامه یافت. واقعیت این است که حفظ قرآن خیلی سختی دارد و با داشتن هدف است که می‌توان این سختی را تحمل کرد. 

ایکنا – هدفی که باعث شد این مسیر سخت را ادامه دهید چه بود؟

انگیزه اصلی‌ام تشویق‌های خانواده بود. قاعدتاً یک سری سختی‌هایی هم بود به خاطر اینکه معمولاً بچه‌ها دوست دارند بازی کنند، اما من تقریباً همه اوقات فراغتم را صرف حفظ و تثبیت قرآن کردم و به خاطر همین می‌گویم خیلی سخت بود، در نهایت هم با تلاش‌های خانواده و البته مربیان بزرگوار توانستم این کار سخت را به اتمام برسانم.

ایکنا – همیشه حضور موفق در مسابقات قرآن جای خاصی در بین اهداف قاریان و حافظان قرآن کریم داشته است و به احتمال زیاد این موضوع در بین اهداف شما نیز جای دارد. از چه زمانی وارد مسابقات شدید و تا کجا ادامه خواهید داد؟ 

برای سنجش کیفیت حفظ ناگزیر از حضور در مسابقات هستیم. در بستر مسابقات است که کیفیت کار مشخص می‌شود. از حدود پنج‌سالگی و شروع کار حفظ قرآن در مسابقات شرکت کردم.

ایکنا – اولین رتبه‌ را به یاد دارید؟ دریافت آن چه حسی داشت و کدام یک از موفقیت‌های شما در عرصه قرآن کریم دلچسب‌تر بوده است؟

یکی از اولین رتبه‌هایم حفظ سوره‌های کوتاه قرآن بود و صاحب رتبه اول کشوری شدم و تقدیرنامه‌ای از سوی سازمان بهزیستی به من داده شد. بعد از آن به ترتیب در مسابقات جامعة‌القرآن، دانش‌آموزی، سمپاد و وزارت بهداشت شرکت کردم. در مسابقات سراسری قرآن کریم دانش‌آموزی سال 1401 رتبه اول حفظ کل قرآن کریم را دریافت کردم. در سال 1400 نیز در کنگره سمپاد رتبه اول حفظ را به دست آوردم. امسال نیز در بیست‌وهشتمین دوره جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت رتبه اول به من رسید. در مسابقات قرآن وزارت نیرو نیز در رشته حفظ کل قرآن و قرائت ترتیل رتبه اول را دریافت کردم.

مدارک متعددی هم در زمینه حفظ قرآن دریافت کرده‌ام که از جمله آنها می‌توان به مدرک حفظ کل قرآن از موسسه جامعةالقرآن و مدرک حفظ کل از آستان قدس رضوی است. مدرک درجه سه حفظ قرآن کریم سازمان تبلیغات اسلامی را نیز دریافت کرده‌ام. 

تأکید بر عمومی‌تر کردن جشنواره قرآنی دانشجویان / راه‌هایی برای جذب بیشتر

ایکنا – در مورد دلچسب‌ترین رتبه چیزی نگفتید. 

دوستی‌های شکل‌گرفته در مسابقات، بسیار از کسب رتبه برایم لذت‌بخش‌تر است، اما از بین رتبه‌ها رتبه اول مسابقات دانش‌آموزی دلچسب‌تر بوده است. با این رتبه انگار از یک سطح به سطح بالاتری ارتقا یافته بودم و این حس در آن ایام کاملاً همراه من بود. در مسابقات دانش‌آموزی رقابت خیلی سخت است.

ایکنا – تاکنون در مسابقات سراسری قرآن که معتبرترین رویداد قرآنی در حوزه مسابقات است، حضور داشته‌اید؟ 

از سال گذشته امکان حضور داشتم. سال گذشته به دلیل کنکور شرکت نکردم، ولی امسال و در چهل‌وهفتمین دوره ثبت‌نام کردم و امیدوارم به موفقیت برسم. 

ایکنا – شما حدود یک ماه قبل در جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت که یکی از با کیفیت‌ترین مسابقات قرآن در بخش دانشگاهی است، حضور یافتید و موفق به دریافت رتبه برتر شدید، دوره بیست و هشتم جشنواره قرآنی وزارت بهداشت را چگونه دیدید؟ 

از سطح مسابقات بخش دانشجویی راضی بودم، اما در سطح بخش کارکنان و اساتید پایین‌ بود و این تفاوت سطح کاملاً ملموس بود. 

ایکنا – برگزاری صرف یک رویداد مانند جشنواره قرآن و عترت می‌تواند باعث گرایش دانشجویان به سمت قرآن کریم شود؟ 

کارکرد جشنواره همین است، برای من و شاید برای بسیاری از دانشجویان انگیزه حضور در مسابقات، قرار گرفتن در فضای معنوی است. من این فضای معنوی با تعداد زیادی از دانشجویان قرآنی از سراسر کشور را دوست دارم، ضمن اینکه از این دورهمی چیزهای زیادی یاد می‌گیرم. حس رقابت در عین رفاقت در آن وجود دارد. لذا این موضوع برای شرکت دانشجویان در عرصه قرآنی بسیار ترغیب‌کننده است.  

ایکنا – یعنی جشنواره می‌تواند تمام بار توسعه فرهنگ قرآنی در بین دانشجویان را به دوش بکشد؟ 

جشنواره به تنهایی کافی نیست، چون اغلب کسانی که در جشنواره حضور می‌یابند از قبل پیش‌زمینه‌ای در عرصه قرآنی داشته‌اند. باید یک سری برنامه‌های دیگر اجرا شود تا از طریق آن برنامه‌ها کسانی که با این حال و هوا آشنا نیستند، حضور پیدا کنند و از طریق این برنامه‌ها فعالیت خود را از صفر شروع کنند. 

ایکنا – نظر شما این است که رشته‌های جشنواره بسیار بیشتر از این عمومی‌تر شود و در کنار آن آموزش‌هایی هم برای این رشته‌ها قبل از فرایند مسابقات، در نظر گرفته شود. همینطور است؟ 

بله؛ بسیاری از افراد هستند که الفت خوبی با قرآن دارند، اما به صورت حرفه‌ای حفظ و قرائت قرآن را دنبال نمی‌کنند، اگرچه ممکن است حافظ قرآن هم باشند، برای جذب این قبیل افراد به جشنواره باید برنامه داشته باشیم. 

ایکنا – افق ستاره اصغری در عرصه فعالیت‌های قرآنی را چگونه می‌بینید؟ 

آخرین هدف من این است که عمل به قرآن داشته باشم. همه تلاش کسانی که در این عرصه گام می‌گذارند همین است. از خدا بخواهیم که ما را در رسیدن به این هدف مهم یاری کند. قرآن خواندن صرف مقدمه است و بر آن تأکید شده و ترغیب‌کننده دیگران به سمت قرآن کریم است اما مهم‌تر این است که بتوانیم در زمینه عمل به آیات الهی تأثیرگذار باشیم، آینده و هدف من از حضور در این عرصه همین موضوع عمل است.

تأکید بر عمومی‌تر کردن جشنواره قرآنی دانشجویان / راه‌هایی برای جذب بیشتر

ایکنا – تا کنون به فعالیت در حوزه میان‌رشته‌ای و مطالعات مربوط به قرآن و سلامت فکر کرده‌اید؟

خیلی به این موضوع فکر کرده‌ام و امیدوارم بتوانم ورود موفقیت‌آمیزی به این عرصه داشته باشم. 

ایکنا - حفظ قرآن چه دستاوردهایی در حوزه تحصیلات برای شما به همراه آورده است؟

اولین دستاورد، تقویت حافظه است و همین موضوع موفقیت من در تحصیل را تسهیل کرد. دستاورد دیگر حافظ قرآن بودن بحث آرامش است، این آرامش و اطمینان خاطر که آیات الهی به آدم می‌دهد، باعث می‌شود در راه ثابت قدم‌تر باشیم، از جمله چیزهایی که قرآن به من اضافه کرد، بحث کمک به هم‌نوع بود و بر اثر انس با کلام وحی بود که این تفکر به من اضافه شد که هر کاری از دستم بر بیاید برای کمک به همنوع انجام دهم. 

در پایان لازم می‌دانم از پدر و مادر و اساتیدم تشکر کنم. اساتید حفظ من زیاد بودند اما اساتیدی که بیشتر از همه با آنها کار کردم استاد اسدی از جامعة‌القرآنِ سروش، استاد صدیقه بارانی در زمینه صوت و لحن، استادان زهراسادات میرشفیعی و خراسانی در بحث تثبیت و استاد پوستین‌دوز در بحث تجوید بوده است. 

انتهای پیام

نظر شما