شناسهٔ خبر: 67582204 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایتنا | لینک خبر

آزمون شناختی چیست و درباره سلامت ذهنی بایدن چه می‌گوید؟

ایتنا - جو بایدن ۸۱ ساله جمعه شب در مصاحبه با شبکه ای‌بی‌سی از تعهد به انجام آزمون شناختی خودداری کرد و گفت در صورت انتخاب مجدد، «هر روز یک آزمون شناختی می‌دهم».

صاحب‌خبر -
جو بایدن مسن‌ترین رئیس‌جمهوری تاریخ آمریکا است و پس از عملکرد ضعیفش در مناظره با ترامپ که با لحظات سردرگمی و لکنت همراه بود، بار دیگر بحث سلامت ذهنی رئیس‌جمهوری آمریکا به موضوعی داغ تبدیل شده و درخواست‌هایی برای انجام آزمون‌‌های شناختی مطرح شده است.

به گزارش یو‌اس‌ای تودی، جو بایدن ۸۱ ساله جمعه شب در مصاحبه با شبکه ای‌بی‌سی از تعهد به انجام آزمون شناختی خودداری کرد و گفت در صورت انتخاب مجدد، «هر روز یک آزمون شناختی می‌دهم».

آزمون‌‌های شناختی چه کارکردی دارند؟
آزمون‌های شناختی می‌توانند آگاهی ذهنی، قدرت استدلال و حافظه را ارزیابی کنند. آزمون‌های شناختی برای ریشه‌یابی علت لکنت و اشتباه‌های لفظی طراحی نشده‌اند، زیرا این موضوع بر توانایی شناختی اثرگذار نیست.

به نوشته کلینیک کلیولند، این آزمون‌ها معمولا زمانی انجام می‌شوند که افراد نشانه‌های زوال یا اختلال ذهنی نشان دهند، و به آمادگی یا مطالعه نیازی ندارند و سریع و ابتدایی‌اند.

تشخیص زودهنگام زوال شناختی می‌تواند به تشخیص درمان یا تغییرات سبک زندگی کمک کند که می‌توانند از سرعت پیشرفت این عارضه بکاهند.

چه نوع آزمون‌هایی وجود دارند؟
آزمون ارزیابی شناختی مونترال (MoCA) که ۱۵ دقیقه طول می‌کشد، به خاطر سپردن فهرست کوتاهی از کلمات، نام بردن اشیاء در تصاویر و کپی کردن اشکال در تصاویر را شامل می‌شود. سایر آزمون‌ها عبارت‌اند از آزمون کوتاه وضعیت ذهنی (Mini-Mental State Exam) که آزمون‌دهنده باید اعداد را معکوس بشمرد، اشیاء موجود در اتاق را شناسایی کند، و تاریخ و سایر موارد عمومی و شناخته‌شده را بیان ‌کند.

 

کوتاه‌ترین و ساده‌ترین آزمونی که در سه دقیقه انجام می‌شود مینی‌ـ‌کاگ (Mini-Cog) نام دارد. این آزمون به‌خاطرسپاری و به‌یاد‌آوری فهرستی سه کلمه‌ای از کلمات بی‌ربط، کشیدن ساعتی گرد با نقطه‌های زمانی و سپس نشان دادن زمانی خاص با عقربه‌‌ها را شامل می‌شود.

این آزمون‌ها چه مواردی را نمی‌گویند؟
باید توجه داشت که عملکرد مغز افراد مسن با افراد جوان متفاوت است. در حالی که با افزایش سن خطر ابتلا به بیماری‌های مغزی بیشتر می‌شود، هر سنی نقاط ضعف و قوت خودش را دارد. افراد جوان می‌توانند اطلاعات جدید را سریع‌تر یاد بگیرند، اما افراد مسن می‌توانند آن اطلاعات را در تصویری بزرگ‌تری قرار دهند، آنچه معمولا «خرد» نامیده می‌شود.

علاوه بر این، افراد نباید به یک تصویر لحظه‌ای اتکا کنند که ممکن است مشکلات فردی را که عملکرد ذهنی بالا دارد تشخیص ندهد.

نتایج آزمونی شناختی مانند ارزیابی شناختی مونترال آنلاین در دسترس است، بنابراین فرد می‌تواند از پیش خودش را آماده کند. به همین دلیل توصیه می‌شود که افراد آزمایش‌های غربالگری سلامت مغز را به‌صورت منظم از میانسالی آغاز کنند تا تغییراتی که ممکن است نشان‌دهنده زوال باشد حتی در کسی که در این آزمون‌ها درخشان عمل می‌کند مشخص شود.

آیا آزمون‌های شناختی سنجه خوبی برای بررسی سلامت ذهنی رئیس‌جمهوری‌اند؟
کارشناسان می‌گویند آزمون‌های شناختی موجود سنجه خوبی برای ارزیابی سلامت رئیس‌جمهوری برای فشارهای کاری این شغل نیستند. هیچ راهی برای سنجش کامل و دقیق سلامت ذهنی رئیس‌جمهوری وجود ندارد.

بایدن در مصاحبه با ای‌بی‌سی مدعی شد که هرروز توانایی‌‌اش در انجام وظایف ریاست‌جمهوری را اثبات می‌کند.

نظر شما