شناسهٔ خبر: 67581562 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه‌ آسیا‌نیوز | لینک خبر

مدیر کل امور مالیاتی استان یزد مطرح کرد

طبق برنامه هفتم توسعه ؛ تامین 80 درصد از بودجه از طریق مالیاتها

یزد - مدیر کل امور مالیاتی استان گفت : مالیات‌ها می‌تواند جزو درآمدهای پایدار برای کشورمان مطابق با سیاست اقتصاد مقاومتی و تکیه بر ظرفیت‌های درونی باشد و در این راستا نیز مقرر شده تا ۸۰ درصد از بودجه برطبق برنامه هفتم توسعه از طریق مالیاتها تامین شود

صاحب‌خبر -

 

آسیا نیوز / یزد ؛ «رضا نجف زاده» در نشست مطبوعاتی به مناسبت هفته فرهنگ مالیاتی با بیان این که کشورمان در حوزه فروش نفت و سایر منابع وابسته به سیاست‌های خارجی کشورمان و قدرت‌های بزرگ که همواره به دنبال سیطره بر منابع کشورها هستند، است، تصریح داشت : مالیات نقش محوری برای تامین هزینه خدمات عمومی در حوزه‌های گوناگون و استقرار عدالت اقتصادی ایفا میکند و در این راستا ماموریت‌های خطیری بر عهده سازمان امور مالیاتی گذاشته شده که جز با همت کارکنان و کارشناسان این حوزه محقق نخواهد شد.

مدیر کل امور مالیاتی استان  خاطر نشان کرد : با تصویب قوانین خوبی که در رابطه با مالیات وضع شده و اهتمام دولت بر پیاده سازی نظام مالیاتی هوشمند و مردمدار ؛ شاهد گام برداشتن در مسیر عدالت مالیات و شفافیت اقتصادی هستیم.

وی با تاکید بر اینکه  اگر مشارکت آحاد مردم و کلیه دستگاه‌های اقتصادی و امنیتی و سیاست‌گذار در حوزه اقتصاد نباشد، اقدامات و اهداف سازمان مالیاتی به سرمنزل مقصود نخواهد رسید افزود : قطعاً هر چه این مشارکت بیشتر باشد، پاسخگویی و خدمات‌رسانی دولت به مردم افزایش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه  ۲۴.۵ همت تکلیف امور مالیاتی برای استان پیش‌بینی شده  است ، گفت: در مجموع طی سال ۱۴۰۱ میزان ۱۱.۵ همت و پارسال ۱۶ همت درآمد مالیاتی در استان اخذ شده است.

مدیرکل امور مالیاتی استان یزد با بیان اینکه  ۱۵ نفر بعلت فرار مالیاتی به مراجع قضایی معرفی که برای هفت نفر از این افراد حکم قطعی صادر شده است از شناسایی ۲۰ هزار میلیارد ریال فرار مالیاتی در استان در ۱.۵ سال اخیر و وصول  هفت هزار میلیارد ریال آن خبر داد.

وی از شناسایی و رصد مواردی مانند تراکنش یک هزار میلیارد تومانی بدون پرداخت مالیات ؛ ابراز داشت : در یک مورد دیگر شاهد صدور دو هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان فاکتور صوری بودیم که در مورد این فرار مالیاتی پرداخت ۱۳۰ میلیارد تومان مالیات صادر شده است

نجف زاده  با بیان اینکه  به ازای هر یزدی دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومان عوارض بین شهرداری ها و دهیاری‌ها توزیع می‌شود از جایگاه چهارم یزد در توزیع عوارض خبر داد .

به گفته این مقام مسئول از مجموع ۹۰ هزار مودی استان تنها تعداد دو هزار و ۸۰۰ مودی موظف به پرداخت مالیات بالاتر از ۳۰  میلیون تومان هستند .

مدیرکل امور مالیاتی استان یزد در ادامه  با اشاره به اینکه در کل ۹۲.۹ درصد از مودیان یزد سالانه کمتر از ۲۰ میلیون تومان مالیات پرداخت میکنند ؛ افزود :  سال گذشته براساس مالیات مقطوع طبق تبصره ۱۰۰ تعداد ۳۵ هزار پرونده مالیاتی استان به دلیل درآمد کمتر از ۱۸ میلیون تومان معاف از مالیات بوده و ۲۳ درصد نیز تا ۵ میلیون تومان مالیات داده‌اند.

وی با بیان اینکه کمک به شهرداری‌ها، دهیاری‌ها، سلامت و ورزش نیز جزو وظایفی است که بر عهده اداره کل مالیاتی گذاشته شده است تا از محل درآمد مالیاتی به این حوزه‌ها عوارضی را اختصاص دهد اظهار کرد: سال گذشته سه هزار و ۱۱۷ میلیارد تومان بین دهیاری‌ها و شهرداری‌های استان توزیع شد که ۳۵ درصد نسبت به سال ما قبل آن رشد داشت این درحالی است که اعتبار عمرانی استان در سال گذشته ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان است.

نجف زاده  در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران در خصوص مالیات پزشکان و دندانپزشکان تصریح داشت : در بخش پزشکان استان از ۲۷ میلیون تومان در سال ۱۴۰۱ به ۴۰ میلیون تومان در سال گذشته افزایش یافته و در بخش دندانپزشکان استان نیز طی این مدت به طور میانگین افزایش مالیات از ۲۰ میلیون تومان به ۵۳ میلیون تومان را شاهد بودیم.

مدیر کل امور مالیاتی استان  با اشاره به اینکه کارشناسان مالیاتی مگر در صورت شناسایی تخلف، اجازه حسابرسی در مورد کسب مودیان را ندارند بیان داشت :براساس تبصره ۱۰۰ قانون مالیاتی، اختیارات ویژه‌ای برای امور مالیاتی واگذار شده تا افراد کم درآمد جامعه از طریق تسلیم اظهارنامه‌های مالیاتی، نسبت به اعلام درآمدهای خود، از تخفیفات قانونی در پرداخت مالیات با رضایت خودشان برخوردار شوند .

نجف زاده گفت: در یزد به ازای هر نفر، ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر عوارض براساس سرانه جمعیت استان بین شهرداری ها و دهیاریها توزیع می شود؛ استان یزد از لحاظ توزیع عوارض رتبه چهارم را در سطح کشور دارد به‌ نحوی‌که به‌ ازای هر نفر ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان عوارض اختصاص‌یافته است.

مدیر کل امور مالیاتی استان در پایان فرصت تسلیم اظهارنامه‌های مالیاتی  را برای اشخاص حقوقی تا پایان تیرماه و اشخاص حقیقی را تا 15 مرداد اعلام کرد .

سید محمد جواد عرفانفر

 

طبق برنامه هفتم توسعه ؛ تامین 80 درصد از بودجه از طریق مالیاتها  ، رضا نجف زاده  مدیر کل امور مالیاتی استان یزد

نظر شما