شناسهٔ خبر: 67580705 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

برگزاری عزاداری اباعبدالله (ع) در ۱۰۰۰ بقعه کشور

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: در محرم و صفر امسال مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان (ع) در حدود هزار بقعه متبرکه در آستان مقدس پیامبران، امامزادگان در سراسر کشور برگزار می‌شود.

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: حجت الاسلام محمد نوروزپور گفت: حرم مطهر آستان مقدس امامزادگان، پیامبران (ص) و مشاهیر دینی و مذهبی را بقاع متبرکه می‌نامیم، گفت: هم اکنون در ۸ هزار و ۷۶۷ بقعه متبرکه سراسر کشور مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان (ع) در حال برگزاری است؛ از این تعداد ۳۴ بقعه متعلق پیامبران و ۶۶۰۰ بقعه متعلق به امامزادگان است.

به گزارش ایرنا، وی ادامه داد: سایر بقاع متعلق به شخصیت‌های برجسته، مشاهیر و علماست که در طول تاریخ برای مردم قابل احترام بوده‌اند و مردم برای آن‌ها حرم و بارگاه ساخته اند و مردم با توجه به ارادتی که به اهل بیت (ع) و فرزندان آن‌ها دارند برای احیای شعائر دینی به این بقاع مشرف می‌شوند و هیات امنا و خدام افتخاری بقاع که جمعیت ۵۰ هزار نفری از مردم هستند گردانندگان برنامه‌های بقاع هستند.

وی با اشاره به فعالیت هیات‌های مذهبی شاخص در بقاع متبرکه افزود: ۷۰۰ هیات شهرستانی و استانی و کشوری در بقاع متبرکه مستقر شده‌اند؛ همچنین ۱۱۰۰ هیات محلی داریم که برنامه‌های خود را در بقاع متبرکه برگزار می‌کنند و سازمان اوقاف و هیات امنا‌ها و خدام در خدمت هیات‌های عزاداری هستند.

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد: برخی بقاع برای کودکان و خردسالان نیز برنامه دارند و خانواده‌ها وقتی در برنامه عزاداری و سخنرانی شرکت می‌کنند فرزندان در مهد کودک‌هایی که پیش بینی شده قرار می‌گیرند و مربیان در این خیمه‌ها مستقر هستند و با کودکان برنامه‌های قرآنی و معارفی اجرا می‌کنند.

وی تصریح کرد: این برنامه‌ها در بقاع شاخص (۲۰۰ بقعه) اجرا می‌شود. اوج برنامه‌ها دهه اول محرم و ایام اربعین و دهه پایان ماه صفر است. جلسات تفسیر قرآن نیز به صورت هفتگی برگزار می‌شود و آیاتی که مربوط به اهل بیت (ع) است سفارش شده از سوی اساتید عنوان شود. همچنین در کنار آموزش، موضوع کارآفرینی در بقاع مدنظر است.

برچسب‌ها:

نظر شما