شناسهٔ خبر: 67580265 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: دیدبان ایران | لینک خبر

اگر بایدن کنار بکشد، آیا کامالا هریس توانایی شکست‌ دادن دونالد ترامپ را دارد؟

اعضای ارشد حزب دموکرات می‌گویند، اگر جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده در برابر فشار‌های فزاینده تسلیم شود و از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ کناره‌گیری کند، معاون او، کامالا هریس، از گزینه‌های اصلی برای جایگزینی است. اما آیا او شانسی برای شکست دادن ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دارد؟

صاحب‌خبر -

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ اعضای ارشد حزب دموکرات می‌گویند، اگر جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده در برابر فشار‌های فزاینده تسلیم شود و از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ کناره‌گیری کند، معاون او، کامالا هریس، از گزینه‌های اصلی برای جایگزینی است. اما آیا او شانسی برای شکست دادن ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دارد؟

هرچند جو بایدن بار‌ها اعلام کرده است که در این رقابت باقی خواهد ماند، اما در صورت جایگزین شدن کامالا هریس اوضاع تغییری خواهد کرد. آیا خانم معاون شانسی برای شکست دادن دونالد ترامپ دارد؟

هریس، ۵۹ ساله، سناتور سابق ایالات متحده و دادستان کل کالیفرنیا، در صورتی که به عنوان نامزد دموکرات‌ها در رقابت‌های ریاست جمهوری شرکت کند و در انتخابات ۵ نوامبر پیروز شود، اولین زنی خواهد بود که رئیس جمهور ایالات متحده شده است. در حال حاضر او اولین فرد آفریقایی/ آمریکایی / آسیایی است که به عنوان معاون رئیس جمهور خدمت می‌کند.

همین اواخر سال گذشته، بسیاری در داخل کاخ سفید و تیم مبارزات انتخاباتی بایدن از این که هریس مسئول کمپین انتخاباتی این حزب باشد ابراز نگرانی کرده بودند. حالا اعضای حزب دموکرات می‌گویند که از آن زمان تاکنون وضعیت به طور قابل توجهی تغییر کرده است، به طوری که او گام‌های مهمی درباره حقوق زنان برای سقط جنین برداشته و مورد استقبال رای دهندگان جوان قرار گرفته است. 

با این حال یکی از مسئولان کمپین انتخاباتی بایدن به رویترز گفت که هریس به این که معاون بایدن است افتخار می‌کند و «مشتاق است چهار سال دیگر در کنار او خدمت کند».

نظرسنجی‌ها چه می‌گویند؟

نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد که هریس می‌تواند در برابر ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان، عملکرد بهتری نسبت به بایدن داشته باشد. اگرچه احتمالا او با رقابت سختی روبرو خواهد بود.

براساس نظرسنجی شبکه سی‌ان‌ان که در ۲ ژوئیه منتشر شد، محبوبیت دونالد ترامپ در بین رای دهندگان آمریکایی، ۶ درصد بیشتر از بایدن است. در این نظرسنجی ۴۹ درصد از ترامپ و ۴۳ درصد از بایدن حمایت کردند. این در حالی است که نتایج این نظرسنجی برای مقایسه مقبولیت ترامپ در برابر هریس نشان می‌دهد که محبوبیت هریس در بین رای دهندگان ۲درصد کمتر از ترامپ است. ۴۷ درصد از آن‌ها در این نظرسنجی از ترامپ و ۴۵ درصد از هریس حمایت کردند. 

همچنین در این نظرسنجی مشخص شد که ۴۰ درصد از رای دهندگان مستقل از ترامپ و ۴۳ درصد آن‌ها از هریس حمایت می‌کنند و رای دهندگان میانه رو با ۵۱ درصد در برابر ۳۹ درصد، هریس را به ترامپ ترجیح می‌دهند. 

از سوی دیگر نظرسنجی رویترز-ایپسوس که پس از مناظره تلویزیونی هفته گذشته بین ترامپ و بایدن انجام شد حاکی از آن است که هریس و ترامپ رقابت تنگاتنگی با یکدیگر دارند به طوری که ۴۲ درصد از هریس و ۴۳ درصد نیز از ترامپ پشتیبانی کردند.

نظرسنجی‌هایی که توسط کمپین بایدن پس از مناظره با ترامپ انجام شده است، نشان می‌دهد که هریس نیز شانسی مشابه با بایدن برای شکست دادن ترامپ دارد، به طوری که ۴۵ درصد از رای‌دهندگان گفتند که به هریس و ۴۸ درصد اعلام کردند که به ترامپ رای می‌دهند. 

آیا هریس بهترین گزینه برای جایگزینی است؟

اعضای ارشد حزب دموکرات از جمله جیم کلیبرن، نماینده ایالات متحده، که کلید پیروزی بایدن در سال ۲۰۲۰ بود و همچنین نماینده گرگوری میکس، نماینده نیویورک و عضو ارشد گروه سیاه پوستان کنگره؛ و سامر لی، یک دموکرات مجلس نمایندگان از پنسیلوانیا، معتقدند که اگر بایدن کناره گیری کند، هریس بهترین گزینه برای رهبری این رقابت خواهد بود.

دو نفر از حامیان مالی حزب جمهوری خواه در گفتگو با رویترز گفتند کامالا هریس بسیار جدی گرفته شده است. اما آن‌ها ترجیح می‌دهند که ترامپ به جای رقابت با هریس، با بایدن رقابت کند.

پائولین لی، یکی از جمع آوری کنندگان کمک مالی برای ترامپ در نوادا، پس از مناظره ۲۷ ژوئن تاکید کرد که بایدن خود را «بی کفایت» نشان داده است و گفت: «من ترجیح می‌دهم بایدن در جای خود بماند» به جای اینکه هریس جایگزین او شود.

برخی در وال استریت، یک مرکز مهم جمع آوری کمک‌های مالی دموکرات‌ها، اما ترجیح می‌دهند، هریس وارد این رقابت شود. 

سونو وارگزه، استراتژیست کلان جهانی در گروه کارسون، می‌گوید: «بایدن در حال حاضر پشت ترامپ است و با توجه به جایی که کمپین او در حال حاضر دارد، بعید است بتواند بر این شکاف غلبه کند. جایگزین شدن هریس احتمالاً شانس دموکرات‌ها را برای تصاحب کاخ سفید افزایش می‌دهد.»

هریس چقدر در میان رای دهندگان محبوب است؟

با این حال به نظر می‌رسد هریس نیز در میان میان رای دهندگان آمریکایی چندان محبوب نیست. مرکز نظرسنجی «Five Thirty Eight» اعلام کرده است که تنها ۳۷.۱درصد رای دهندگان هریس را تایید می‌کنند و ۴۹.۶درصد مخالف عملکرد او هستند. این رقم برای بایدن ۳۶.۹ درصد در برابر ۵۷.۱ درصد و برای ترامپ ۳۸.۶ در مقابل ۵۳.۶ درصد است.

از زمانی که دادگاه عالی، حق قانونی زنان برای سقط جنین را در سال ۲۰۲۲ لغو کرد، هریس به مهمترین صدای دولت بایدن در مورد حقوق باروری تبدیل شد، یکی از موضوعاتی که دموکرات‌ها سعی دارند با استفاده از آن در انتخابات ۲۰۲۴ به پیروزی برسند.

برخی از دموکرات‌ها بر این باورند که هریس می‌تواند به برخی از رای دهندگان که اعتمادشان را نسبت به بایدن از دست داده‌اند، از جمله رای‌دهندگان سیاه‌پوست، رای‌دهندگان جوان و کسانی که مدیریت بایدن در جنگ اسرائیل و حماس را تایید نمی‌کنند، امید دوباره‌ای ببخشد. 

تیم رایان، نماینده سابق دموکرات کنگره از اوهایو، گفت: «هریس به اعضای سیاه پوست و آسیایی سرزمین‌های اقیانوس آرام انرژی می‌دهد. او جوانان ناامید کشورمان را بار دیگر به میدان می‌آورد.»

رایان در ادامه افزود که زنان دموکرات و جمهوری خواه حومه شهر‌ها نیز ممکن است اعتماد بیشتری در مقایسه با ترامپ و بایدن به وی داشته باشند.

از سوی دیگر، استراتژی عمومی کامالا هریس در سمت معاون رئیس جمهور درباره اسرائیل، مشابه استراتژی بایدن است. گرچه او نخستین مقام ارشد دولت آمریکا بود که در ماه مارس خواستار برقراری آتش بس در غزه شد.

عباس علویه، یکی از اعضای جنبش ملی «بی تعهد» که به دلیل حمایت از اسرائیل از رای دادن به بایدن در انتخابات مقدماتی خودداری کرد، گفت: «صرفاً تعویض نامزد به نگرانی اصلی جنبش پاسخ نمی‌دهد».

حمایت جامعه رنگین پوست

در صورتی که بایدن کنار برود، ممکن است رقابتی بین دیگر دموکرات‌ها برای نامزد شدن وجود داشته باشد و اگر حزب در آن زمان نامزد دیگری را به جای هریس انتخاب کند، برخی از دموکرات‌ها می‌گویند که ممکن است حمایت بسیاری از رای دهندگان سیاهپوست را که برای پیروزی بایدن در انتخابات ۲۰۲۰ حیاتی بودند، از دست بدهد.

آدریان شروپشایر، مدیر اجرایی گروه ارتباط با رای دهندگان سیاه پوست بلک پی‌سی گفت: «هیچ جایگزینی به جز کامالا هریس وجود ندارد.

با این وجود، برخی از حامیان حزب دموکرات براین باورند که هریس می‌تواند برای غلبه بر دموکرات‌های میانه رو و رای دهندگان مستقلی که از سیاست‌های میانه رو بایدن حمایت می‌کنند، وارد این رقابت شود. هر دو حزب به دنبال افراد مستقل هستند تا به آن‌ها کمک کنند تا از خط پایان در انتخابات ریاست جمهوری عبور کنند.

دیمیتری مهلهورن، جمع آوری کمک مالی و مشاور لینکدین گفت: «بزرگترین ضعف او این است که با جناح چپ افراطی حزب دموکرات مرتبط است و جناح چپ حزب دموکرات نمی‌تواند در انتخابات ملی پیروز شود.

حمله جمهوری خواهان

پس از مطرح شدن نام کامالا هریس به عنوان جایگزین احتمالی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، حملات جمهوری خواهان به او افزایش یافت. اعضای احزاب محافظه کار انتقاداتی را که در طول رقابت‌های انتخاباتی ۲۰۲۰ به او وارد شده بود، از جمله اینکه او بیش از حد می‌خندد، آزمایش خود را پس نداده و فاقد صلاحیت است را بار دیگر مطرح کردند.

در ۶ ژوئیه، نیویورک پست، متعلق به محافظه کاران، ستونی با عنوان «آمریکا ممکن است به زودی در معرض اولین رئیس جمهوری DEI (گوناگونی، انصاف و شمول) کشور، کامالا هریس قرار گیرد» منتشر کرد و گفت که رشد سیاسی او به لطف تنوع، برابری و کمک حزبش است.

کلی دیتمار، استاد علوم سیاسی در دانشگاه راتگرز، گفت که این حملات بخشی از تاریخ طولانی تحقیر زنان رنگین پوست در سیاست است.

دیتمار می‌گوید: «متأسفانه اتکا به حملات نژادپرستانه و جنسیت‌گرایانه و اعمال خشونت علیه زنانی که در انتخابات شرکت می‌کنند، از نظر تاریخی رایج است و تا به امروز ادامه دارد».

 

کپی لینک
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

نظر شما