شناسهٔ خبر: 67580002 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

طالبان ورزشکاران زن تیم المپیک افغانستان را به رسمیت نمی‌شناسد

سخنگوی اداره ورزش طالبان گفت که حکومت طالبان سه ورزشکار زن افغان را که در بازی‌های المپیک تابستانی پاریس ۲۰۲۴ نماینده این کشور خواهند بود، به رسمیت نمی‌شناسد. کمیته بین المللی المپیک (IOC) از تیمی متشکل از شش ورزشکار افغان شامل سه زن و سه مرد با مشورت کمیته ملی المپیک افغانستان که عمدتا تبعیدی هستند، دعوت به عمل آورده است.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یورونیوز: سخنگوی اداره ورزش طالبان گفت که حکومت طالبان سه ورزشکار زن افغان را که در بازی‌های المپیک تابستانی پاریس ۲۰۲۴ نماینده این کشور خواهند بود، به رسمیت نمی‌شناسد.
 
کمیته بین المللی المپیک (IOC) از تیمی متشکل از شش ورزشکار افغان شامل سه زن و سه مرد با مشورت کمیته ملی المپیک افغانستان که عمدتا تبعیدی هستند، دعوت به عمل آورده است.
 
اتل مشوانی، سخنگوی اداره ورزش حکومت طالبان با اشاره به ورزشکاران مرد گفت: «تنها سه ورزشکار نماینده افغانستان هستند.» او در مورد ورزشکاران زن به خبرگزاری فرانسه گفت: « در حال حاضر ورزش دختران در افغانستان متوقف شده است. وقتی ورزش دختران انجام نمی شود چگونه می توانند به تیم ملی بروند؟»
 
ورزشکاران زن خارج از افغانستان
 
هر سه زن افغان حاضر در المپیک و دو ورزشکار مرد در خارج از افغانستان زندگی می‌کنند.
 
تنها ورزش کار شرکت کننده مقیم افغانستان یک جودوکار است. هم تیمی‌های او در رشته‌های دو و میدانی و شنا حضور خواهند داشت. سه ورزشکار زن این دوره در رشته‌های دو و میدانی و دوچرخه سواری به رقابت خواهند پرداخت.
 
کمیته بین المللی المپیک گفت که با مقامات طالبان در مورد این تیم مشورت نکرده و مقامات طالبان به بازی‌ها دعوت نشده‌اند.
 
مارک آدامز، سخنگوی کمیته ملی المپیک افغانستان در ماه گذشته تایید کرد که کمیته ملی المپیک افغانستان متشکل از رئیس و دبیر کل که هر دو در تبعید به سر می برند، همچنان تنها طرف حساب آن برای آماده سازی و مشارکت تیم افغانستان باقی مانده است.
 
با این حال، داد محمد پاینده اختری، مدیر اجرایی کمیته افغانستان که هنوز در افغانستان است، گفت که در حالی که ورزشکاران زن در خارج از کشور سازماندهی شده بودند، این کمیته با مقامات طالبان تنها برای امور ورزشکاران مرد هماهنگی می‌کرد.
 
مشوانی مدعی شد که دولت با آموزش و کمک هزینه تحصیلی از آنها حمایت کرده و گفته است که آنها فقط مسئولیت سه ورزشکار مرد در المپیک را بر عهده می‌گیرند.
 
این شرکت کنندگان با پرچم دولت سابق افغانستان که مورد حمایت غرب است به رقابت خواهند پرداخت. از زمان روی کار آمدن طالبان در سال ۲۰۲۱، این حکومت مشارکت زنان در ورزش و آموزش را محدود کرده است. سازمان ملل این محدودیت‌ها را «آپارتاید جنسیتی» نامیده است.
 
کمیته بین‌المللی المپیک در سال ۱۹۹۹، در اولین دور حکومت طالبان بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱، زمانی که زنان نیز از ورزش منع شده بودند، افغانستان را از بازی‌ها محروم کرد. اما پس از برکناری طالبان، این ممنوعیت را برداشت.
 
بازی‌های المپیک تابستانی پاریس ۲۰۲۴، نخستین دور از بازی‌های المپیک  از زمان بازگشت حکومت طالبان است. این بار، کمیته بین المللی المپیک با رویکردی متفاوت تیم افغانستان را تأیید کرد، تا اطمینان حاصل شود که همه ۲۰۶ کشور دارای نماینده هستند.
لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما