شناسهٔ خبر: 67579565 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کاظمی‌پور: بانوان ایران در کسب سهمیه المپیک رشد ۲۸ درصدی داشتند

تهران- ایرنا- معاون توسعه ورزش بانوان وزارت ورزش از رشد ۲۸ درصدی کسب سهمیه بانوان در المپیک ۲۰۲۴ پاریس خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش دوشنبه‌شب ایرنا، مریم کاظمی‌پور، معاون توسعه ورزش بانوان وزارت ورزش و جوانان با حضور در برنامه «کادر فنی» شبکه ورزش سیما، با تبریک به بانوانی که موفق به کسب سهمیه المپیک پاریس شده‌اند، گفت: پیش‌بینی سهمیه ما بیشتر از این بود و یکی از فدراسیون‌هایی که با برنامه‌ریزی مدون توانست به حد نصاب کسب سهمیه برسد، فدراسیون تکواندو بود و با حضور مدون ورزشکاران در مسابقات رنکینگ، باعث شد پیش‌بینی‌ها شفاف‌تر شود.

وی ادامه داد: در برخی رشته‌ها برنامه‌ریزی و هدفمند کار کردن نشان داد که می‌تواند ما را به اهداف‌مان در ورزش بانوان برساند. یک افزایش ۲۸ درصدی در بخش بانوان در کاروان المپیکی ما شکل گرفته است و این نشان‌دهنده نگاه ویژه به ورزش بانوان است و ظرفیت‌های بسیار خوبی وجود دارد. یکی رشته‌هایی که پیش‌بینی می‌کردیم سهمیه‌های بیشتری داشته باشیم، دوومیدانی بود و امیدوارم تیم مدیریتی جدید در المپیک آینده، به این ظرفیت توجه کند تا به یک چشم‌انداز ۱۰ ورزشکار دوومیدانی در بخش بانوان برسیم

معاون توسعه ورزش بانوان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه کارهای مربوط به استعدادیابی دوره بعدی المپیک آغاز شده است، گفت: ما باید همه قوای خود را برای بدرقه کاروان صورت دهیم. ما در بخش تجهیزات و اردوهای تدارکاتی لازم، کارهای لازم صورت دادیم و امیدواریم اتفاقات خوبی رقم بخورد. کارهای المپیک بعدی در بخش استعدادیابی آغاز شده است و امیدواریم این اتفاق نتایج بهتری را در المپیک بعدی رقم بزند.

وی درخصوص اینکه امیدی برای کسب سهمیه دیگری در بخش بانوان وجود دارد، اضافه کرد: بر اساس اعلام نهایی فدراسیون‌های جهانی و کمیته بین‌المللی المپیک، لیست بیشتر رشته‌ها بسته شده است. یکی از شیرین‌ترین سهمیه‌ها، کسب سهمیه مبینا فلاح با بهترین عملکرد بود و این اتفاق بسیار لذت‌بخشی بود. برخی رشته‌ها اعلامی با توجه به رنکینگ‌شان بود که خانم فصیحی هم از این طریق کسب سهمیه کردند. در تلاش بودیم برای خانم حمیده اسماعیل‌نژاد هم این اتفاق رقم بخورد که متاسفانه این اتفاق رخ نداد و من از آقای حدادی می‌خواهم که آرزوی دخترانی که برای کسب سهمیه تلاش می‌کنند را برآورده کند. حرکت رشته دوومیدانی می‌تواند دیگر رشته‌های ما را هم دچار تحول کند و امیدوارم این اتفاق رقم بخورد.

کاظمی‌پور درباره رشته قایقرانی و سهمیه‌های المپیک این رشته ورزشی گفت: فدراسیون قایقرانی جزو فدراسیون‌هایی بود که پس از المپیک توکیو، با سرمایه‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی، نگاه ویژه‌ای به بخش بانوان داشت. کسب سهمیه این رشته با برنامه‌ریزی انجام شد و ترکیبی از تجربه و جوانی در بخش بانوان قایقرانی صورت گرفته است و امیدواریم با تلاش ورزشکاران دختران ما در قایقرانی، اتفاقات خوبی رقم بخورد. دختران ما در روسیه اردوی خوبی تشکیل دادند و امیدوارم برگزاری این اردو، کمک قابل توجهی را صورت دهد. فاطمه مجلل در در مراسم اختتامیه و ندا شهسواری در مراسم افتتاحیه پرچمداران بانوی کاروان کشورمان خواهند بود.

معاون توسعه ورزش بانوان وزارت ورزش و بانوان در خصوص رشته تنیس روی میز بانوان هم گفت: یکی از نکاتی که سعی کردیم در این ۳ سال به آن بپردازیم و فدراسیون‌ها را متوجه آن کنیم، بحث تیم های سایه و پشتوانه‌سازی بود. در المپیک ۲۰۲۸ و در رشته تنیس روی میز، دختران ما حرف‌های زیادی برای گفتن خواهند داشت. ما در بخش پایه داریم مدال‌آوری می‌کنیم و دختران نوجوان و جوان ما در رقابت‌های بین‌المللی افتخارآفرینی می‌کنند. ما اگر در دوره بعدی بازی‌های آسیایی، بتوانیم به اهداف مد نظر خود و پشتوانه‌سازی لازم برسیم، اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد و در المپیک بعدی، سهمیه‌های قابل توجهی خواهیم گرفت. امیدواریم ندا شهسواری در المپیک بعدی به عنوان مربی تجربیات خود را انتقال دهد.

وی همچنین درباره توسعه ورزش بانوان در حوزه تربیت مربی گفت: یکی از سیاست‌های معاونت توسعه ورزش بانوان، استقلال و خودکفایی ورزش بانوان است با حفظ دانش فنی ورزش آقایان است. ما مربیانی داشتیم که در عین تجربه و تخصص، تجربه فنی لازم را داشته‌اند اما از دنیای مربی‌گری دور بوده‌اند. ما تلاش کردیم خود را از تجربیات آقایان محدود نکنیم و از طرفی دیگر در پی توسعه ورزش بانوان در حوزه مربی‌گری بوده‌ایم.

کاظمی‌پور در خصوص کیفی‌گرایی ورزش بانوان در این دوره از رقابت‌های المپیک گفت: توقع ما از دوومیدانی، ۲-۱ سهمیه بیشتر بود. در تیراندازی در بخش خفیف ما نماینده نداریم. چند رشته ورزشی دیگر هم ظرفیت کسب سهمیه را داشت اما نسبت به دوره‌های قبل کیفی‌تر عمل کردیم و پیش‌بینی می‌کنیم که در عملکرد، شاهد اتفاقات خوبی توسط بانوان المپین‌مان باشیم. کسب سهمیه برای بانوان، خودش یک مدال بزرگ فرهنگی است و زنان ایران با شاخصه‌های فرهنگی خود در المپیک حضور پیدا می‌کنند. در پارالمپیک با افزایش سهمیه در حوزه بانوان مواجه شده‌ایم و ۲ دوره است که به مرحله کیفی‌گرایی رسیده‌ایم. ۱۲ بانوی توانمند ما در بازی پارالمپیک حضور دارند.

وی درباره اینکه شهربانو منصوریان منعی برای جذب در وزارت ورزش و جوانان دارد یا خیر؟ گفت: در قانون سرباز قهرمان و در حوزه استخدام ورزشکاران کارهای مختلفی صورت می‌گیرد. شهربانو منصوریان منعی برای حضور در وزارت ورزش ندارد و می‌تواند از سهمیه قهرمانی خود استفاده کند. در طرح سربازقهرمان، مدال المپیک شرایط کاملا مشخصی دارد و در سایر مدال‌ها اصلاحاتی که صورت گرفته است که من ضمن تبریک به دولت چهاردهم و آرزوی موفقیت برای دولت‌مردان، تقاضا دارم پیگیری تصویب این قانون را در حوزه برنامه‌های ورزشی خود قرار دهدند چون این قانون باعث می‌شود که تسهیل‌گری قابل توجهی برای ورزشکاران مخصوصا در بخش بانوان صورت بگیرد و امیدوارم که دولت چهاردهم با همکاری مجلس شورای اسلامی این مساله را پیگیری کند.

معاون توسعه ورزش بانوان وزارت ورزش و جوانان در پایان گفت: در فاصله زمانی‌ای که تا المپیک داریم، ورزشکاران نیاز به آرامش و حمایت دارند. وزیر ورزش و جوانان با دیدارهایی که داشت، در پی روحیه دادن و حمایت ورزشکاران پیش از آغاز این مسابقات بوده‌است. ما در این مدت بالاترین میزان قهرمانی را در بخش قهرمانی داشته‌ایم و یکی از بالاترین حمایت‌های مادی و معنونی در بخش همگانی صورت گرفته است.

نظر شما