شناسهٔ خبر: 67579548 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

قیمت آیفون 13 پرو مکس سر به فلک کشید؛ علت افزایش قیمت گوشی در بازار چیست؟

صاحب‌خبر -

در نتیجه تغییراتی که در نرخ تعرفه واردات گوشی‌های موبایل آیفون اعمال شده، قیمت آیفون 13 پرو مکس در بازار ایران سر به فلک کشیده است. نکته عجیب اینکه قیمت گوشی‌های میانرده بازار نیز افزایش قابل توجهی داشته است.

بازار موبایل ایران در مدت اخیر شرایط عجیبی پیدا کرده و قیمت انواع گوشی‌های موبایل روندی صعودی تجربه کرده است. بررسی‌ها حاکی از این است که قیمت گوشی‌های موبایل آیفون در نتیجه تغییر نرخ تعرفه واردات این محصولات با رشد شگرفی همراه شده است. اما نکته جالب اینکه در روند رشد قیمت، گوشی‌های میانرده و زیر 600 دلاری نیز دنباله‌رو محصولات اپل شده‌اند.

افزایش قیمت آیفون 13 پرو مکس در بازار ایران

در اوایل خرداد ماه سال جاری، انتشار جزئیات مصوبه اصلاح نرخ تعرفه واردات کالا، به شایعاتی مبنی بر احتمال ممنوعیت واردات تمام مدل‌های آیفون دامن زد. البته در نهایت سازمان توسعه تجارت به شایعات پایان داد و اعلام کرد که واردات آن مدل از گوشی‌های آیفون که تا امروز ممنوع نبوده، یعنی آیفون 13 و ماقبل آن، همچنان ادامه خواهد داشت.

اندکی بعد تصمیم نهایی دولت در خصوص واردات آیفون مشخص شد و اعلام شد که گرچه ممنوعیت جدیدی برای واردات محصولات اپل وضع نشده، اما حقوق ورودی گوشی‌های آیفون به 96 درصد افزایش پیدا کرده است.

آیفون 13 آیفون 13

همزمان، حقوق ورودی این گوشی‌ها در قالب مسافری نیز دو برابر رویه تجاری و برابر با 196 درصد ارزش گوشی اعلام شد تا از همان زمان احتمال افزایش شدید قیمت گوشی‌های قابل رجیستری آیفون در بازار ایران طرح شود.

حال و در اواسط تیر ماه 1403، بررسی قیمت گوشی‌های آیفون در بازار ایران نشان می‌دهد که قیمت آیفون 13 پرو مکس در نسخه‌ای با 1 ترابایت حافظه داخلی به 162 میلیون تومان رسیده تا حتی از گوشی‌های سری آیفون 14 و 15 نیز گران‌تر باشد.

قیمت آیفون 13 پرو مکس با 512 گیگابایت حافظه داخلی نیز در حال حاضر برابر با 144 میلیون و 400 هزار تومان است. خرید آیفون 13 معمولی در نسخه پایه 52 میلیون و 500 هزار تومان آب می‌خورد در حالی که برای خرید همین گوشی با 256 گیگابایت حافظه داخلی نیاز به بودجه‌ای حداقل 65 میلیون تومانی دارید. قیمت انواع گوشی‌های آیفون در بازار ایران در تاریخ 16 تیر 1403 را در جدول زیر می‌بینید:

مدل قیمت
آیفون ۱۳ نسخه CH (۱۲۸ گیگابایت) ۵۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان
آیفون ۱۳ نسخه CH (۲۵۶ گیگابایت) ۶۵ میلیون تومان
آیفون ۱۳ پرو CH (۲۵۶ گیگابایت) ۱۰۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان
آیفون ۱۳ پرو مکس نسخه CH (نسخه ۵۱۲ گیگابایت) ۱۴۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان
آیفون ۱۳ پرو مکس نسخه CH (نسخه یک ترابایت) ۱۶۲ میلیون تومان
آیفون ۱۱ (۶۴ گیگابایت) ۳۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان

علت افزایش قیمت گوشی‌های زیر 600 دلار در بازار چیست؟

گرچه تعرفه واردات گوشی‌های آیفون تا 96 درصد در رویه تجاری و تا 196 درصد در رویه مسافری افزایش یافته، تعرفه واردات دیگر گوشی‌های بالای 600 دلار به جز محصولات اپل برابر با 28 درصد اعلام شده است.

گلکسی A55 گلکسی A55

با وجود این، تعرفه واردات گوشی‌های 150 تا 600 دلار که عمدتا گوشی‌های ارزانقیمت و اقتصادی هستند هیچ تغییری نداشته و همچنان برابر با صفر است. نکته عجیب بازار ایران اما اینجاست که قیمت محصولات این رده قیمتی نیز همزمان با افزایش قیمت گوشی‌های آیفون، رشد داشته است.

کارشناسان بر این باورند که گرچه تعرفه واردات این محصولات تغییری نداشته، در نتیجه افزایش شدید سود بازرگانی گوشی‌های بالای 600 دلار، خصوصا محصولات اپل، گوشی‌های زیر 600 دلار نیز از قاعده کشش و جانشینی پیروی کرده‌اند و در نتیجه آن قیمت آن‌ها افزایش یافته است.

حتما بخوانید:
گوشی CMF Phone 1 معرفی شد؛ یک موبایل خاص دیگر از ناتینگ بهترین گوشی های میانرده ماه ژوئن از نگاه بنچمارک آنتوتو؛ پادشاهی چینی‌ها ادامه دارد چرا اپل تولید آیفون مینی را متوقف کرد؟ اگر این گوشی های اوپو را دارید منتظر آپدیت اندروید ۱۵ نباشید

نظر شما