شناسهٔ خبر: 67578899 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: دیدبان ایران | لینک خبر

آیا این گیاه تخریب‌ناپذیر می‌تواند مریخ را سکونت‌پذیر کند؟

دانشمندان نوعی خزه را برای ۳۰ روز در نیتروژن مایع و در دمای منهای ۱۹۶ سانتی‌گراد غوطه‌ور کردند و پس از آنکه خزه را از این شرایط خارج کردند، این خزه همچنان قادر به بازیابی و رشد شاخه‌های جدید بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ دانشمندان اخیراً خزه‌ای تقریباً نابودنشدنی یافته‌اند که می‌تواند از فورانگرهای گاما و سرمای نیتروژن مایع، جان سالم به در ببرد و همین اکتشاف ممکن است کلید مهمی در مسکونی کردن کره مریخ باشد.

این خزه که در برخی بیابان‌های کره زمین زمین یافت می‌شود، در شرایط سخت زندگی از جمله یخ‌زدگی، کم‌آبی و حتی ۱۰۰۰ برابر تشعشعاتی که منجر به کشتن انسان می‌شود، جان سالم به در برده است.

نام علمی خزه صحرا، Syntrichia caninervis است که در محیط‌های خشن سراسر زمین، از بیابان موهاوی آمریکا گرفته تا جنوبگان یافت می‌شود. این دو مکان، ویژگی‌های کاملاً متفاوتی دارند و به همین خاطر دو مکان عجیب برای یافتن گیاه مشابهی به نظر می‌رسد و از نظر دانشمندان این بسیار عجیب است که این خزه کوچک مقاوم در هردوی این محیط‌ها رشد می‌کند.

تسخیر مریخ

کشف چنین خزه مقاومی باعث شد تا این سؤال مطرح شود که آیا این نوع خزه فرامقاوم، می‌تواند به فراهم آوردن شرایط زندگی در مریخ کمک کند یا خیر؟ برای پاسخ به این سؤال، تعدادی از دانشمندان جستجوی عمیق‌تری را برای شناخت بیشتر درباره این نوع خزه و انعطاف‌پذیری‌اش آغاز کردند.

اعضای این تیم، خزه را از بیابان قربان‌تونغوت در شمال چین جمع آوری کردند و برای آغاز آزمایش‌ها، این خزه‌ها را به صورت کامل در هوا خشک کردند.

تدریجاً خزه‌ها چروک و سیاه شدند. نکته عجیب و جالب توجه اینجا بود که خزه‌هایی که ۹۹% خشک شده بودند، با آغاز آبرسانی مجدد، تنها پس از ۲۰ ثانیه، به سبزی اولیه خود بازگشتند و تنها دو دقیقه بعد، ظرفیت فتوسنتزی آنها به صد درصد قبل رسید.

پس از آن، دانشمندان خزه را برای ۳۰ روز در نیتروژن مایع و در دمای منهای ۱۹۶ سانتی‌گراد غوطه‌ور کردند و پس از آنکه خزه را از این شرایط خارج کردند، این خزه همچنان قادر به بازیابی و رشد شاخه‌های جدید بود. از همین رو دانشمندان برآورد کرده‌اند که این خزه‌ها می‌توانند حداقل پنج سال در دمای منهای ۸۰ درجه سانتی‌گراد زنده بمانند.

همین انعطاف‌پذیری، این خزه‌ها را به کاندید اصلی استفاده در دوره تسخیر مریخ تبدیل خواهد کرد؛ مخصوصاً این که این خزه می‌تواند در محیطی در وجود ۴۰۰۰ درجه تشعشع یونیزاسیون بدون هیچ مشکلی زنده بماند.

این درحالی است که فقط ۴ درجه از این تشعشعات، دوز کشنده‌ای برای انسان است. از همین رو و با در نظر داشتن اینکه این خزه‌ها می‌توانند در شرایطی ۱۰۰۰ برابر سخت‌تر از شرایط کشنده برای انسان‌ها زندگی کنند، شگفت‌انگیز است. باید منتظر ماند و دید که در آینده، این خزه‌ها تا چه حد می‌توانند برای مسکونی سازی کره مریخ به کمک دانشمندان بیاید.

منبع: bgr

 

کپی لینک
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

نظر شما