شناسهٔ خبر: 67578851 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

خودبرتربینی؛ درد مشترک بایدن و آمریکا

محمدحسین خدائیان

«جو بایدن» در نخستین مناظره انتخابات خود با عملکردی فاجعه‌بار داشت و هم‌حزبی‌های او هم خواستار استعفایش شده‌اند، اما رئیس‌جمهور ۸۱ ساله آمریکا مدعی است هیچ‌کس به خوبی او نمی‌تواند «مهم‌ترین کشور جهان» را اداره کند؛ تصویری که به باور تحلیلگران آمریکایی نشان‌دهنده رویاپردازی و خودبرتربینی ایالات متحده و رهبرانش است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، پایگاه تحلیلی «Responsible Statecraft» در یک مقاله پافشاری «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا برای باقی ماندن در رقابت‌های انتخاباتی را با چنگ‌زدن ایالات متحده به جایگاه رهبری جهان مقایسه و اظهار کرد این تصور که جهان بدون آمریکا یا آمریکا بدون بایدن از بین می‌رود، یک تصور منسوخ و کهنه است.

بایدن و «دونالد ترامپ» در روز ۲۷ ژوئن در نخستین مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ را شرکت کردند. بایدن در این مناظره ۹۰ دقیقه‌ای بارها با طرح جملات نامفهوم و نیمه‌تمام و سکوت‌های عجیب، گاف‌های فراوانی داد و سردرگم ظاهر شد. این نمایش ضعیف بایدن در کنار گاف‌های مکرر او در انظار عمومی، زنگ خطر را برای بسیاری از تحلیل‌گران و چهره‌های سیاسی دموکرات به صدا در آورده و بسیاری از آنها خواستار انصراف بایدن از رقابت‌ها شده‌اند.

رئیس‌جمهور آمریکا سپس در واکنش این انتقادها در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی «ای‌بی‌سی» گفت قصد ندارد از رقابت‌ها کناره‌گیری کند. او در این مصاحبه گفت تنها در صورتی کنار خواهد رفت، که «خدای قادر مطلق» به زمین آمده به او بگوید: «جو، از رقابت‌ها خارج شو.»

این پایگاه که متعلق به اندیشکده آمریکایی «کویینسی» است، با طرح این مقدمه که رئیس‌جمهور آمریکا در این مصاحبه به یکی از مضامین برجسته سیاست خارجه «مادلین آلبرایت» وزیر خارجه اسبق ایالات متحده اشاره کرده و مدعی شده آمریکا «ملتِ لاینفک» جهان است، به نقل از بایدن نوشت: «من نه‌تنها کارزار انتخابات را اداره می‌کنم، بلکه جهان را مدیریت می‌کنم. شاید اغراق‌آمیز به نظر برسد، اما ما واقعا ملّت ضروریِ جهان هستیم. مادلین آلبرایت درست می‌گفت.»

به گزارش رسانه آمریکایی، بایدن خود را تنها چهره‌ای دانست که می‌تواند امور آمریکا و جهان را مدیریت کند و از مجری برنامه پرسید: «چه کسی می‌تواند مانند من ناتو را یکپارچه نگه دارد؟ چه کسی می‌تواند مانند من اقیانوس آرام را در موقعیت کنونی حفظ کند و در بدترین حالت در شُرُفِ کیش‌ومات کردنِ چین باشد؟»

خودبرتربینی؛ درد مشترک بایدن و آمریکا یورش نظامیان آمریکا به منازل مسکونی در عراق

بایدن سعی داشت به مخاطبان این انگاره را القا کند که در سیاستِ این کشورِ لاینفک و بی‌همتا، او رهبری لاینفک و بی‌همتاست، اما این تصویری «گستاخانه و خطرناک» است که در آن هم نقش آمریکا در جهان و هم نقش بایدن در آمریکا بیش از حد مهم جلوه داده شده است. در گزارش این رسانه آمریکایی آمده است: «ایالات متحده حتی در روزهای اوج قدرت خود نیز امور جهان را اداره نمی‌کرد، چه رسد به امروز که جهان به‌سوی چندقطبی‌شدن پیش می‌رود!»

به گزارش رسانه آمریکایی، این اظهارات بایدن نه‌تنها نشان می‌دهد چرا او حاضر به کناره‌گیری از رقابت‌های انتخاباتی نیست، بلکه یک خطای اساسی در استراتژی ایالات متحده را برجسته می‌کند. واشنگتن سعی دارد در چهارگوشه جهان نفوذ خود را گسترش دهد و آنقدر تعهدات نظامی و امنیتی گوناگون ارائه کرده که در عمل، توانایی پایبندی به آن‌ها را نخواهد داشت. در این گزارش آمده است: «این گسترش بیش از حد از این باور اشتباه ناشی می‌شود که جهان بدون رهبری آمریکا به مشکل خواهد خورد. رهبران آمریکا این بار را به هیچ کشور دیگری واگذار نمی‌کنند، زیرا به‌اشتباه فکر می‌کنند هیچ کشوری در جهان توان تحمل این بار را ندارد.»

به گزارش این رسانه، درست همان‌طور که بایدن به‌رغم وجود دیگر بازیگرانی که توان جایگزینی او را دارند، از قدرت کنار نمی‌رود، ایالات متحده نیز «به استراتژی فعلی خود چنگ می‌زند، زیرا نمی‌خواهد جهانی را بپذیرد که دیگر در آن یک عضو لاینفک نیست.»

در گزارش این رسانه آمده است: «این که یک کشور، کشوری لاینفک باشد، از حوزه توان تمامی کشورها خارج است. اینکه آمریکا فکر می‌کند امور جهان تا این حد به یک کشور واحد وابسته است، ناشی از یک خیال‌بافی و خودبرتربینی است. هرجا که آمریکا با تصور یک بازیگرِ ضروری ایفای نقش کرده، نه‌تنها بر خلاف منافع داخلی خود عمل کرده، بلکه به دیگر کشورها هم آسیب زده است. چه بسیار بحران‌ها و مناقشاتی که هیچ نیازی به مداخله ایالات متحده در آن‌ها وجود نداشت و این مداخله اوضاع را بدتر از قبل کرد.»

به گزارش رسانه آمریکایی، این مداخله نابجا نه‌تنها در جنگ عراق و دخالت آمریکا در لیبی مشهود است، بلکه تحریم‌های اقتصادی گسترده واشنگتن علیه کشورهایی مانند ونزوئلا، ایران و کره شمالی هم نمونه‌ای از این دخالت بی‌مورد در امور جهان است. این پایگاه تحلیلی با اشاره به اینکه حمایت ایالات متحده از عربستان در جنگ یمن و از رژیم صهیونیستی در جنگ غزه نیز نمونه‌ای از این مداخله مخرب است، یادآور شد در مواردی هم که مداخله آمریکا خسارت‌بار نبوده، دست‌کم بی‌دلیل و غیرضروری بوده است.

خودبرتربینی؛ درد مشترک بایدن و آمریکا کشتار کودکان در حمله آمریکا به افغانستان

در این گزارش آمده است: «پافشاری بر اینکه ما برای دیگر نقاط جهان ضروری هستیم، راهی است که رهبران ما دست‌کاریِ مداوم خود در اموری را توجیه می‌کنند که هیچ ارتباطی به منافع آمریکا ندارد. این ابزاری است که آن‌ها با استفاده از آن، راه را بر هرگونه بحث دراین‌باره بسته و مدعی می‌شوند که آمریکا ناچار به مداخله و جانب‌داری در مناقشات و درگیری‌های جهان بوده است، درگیری‌هایی که واقعاً هیچ ارتباطی به ما ندارد. اینگونه است که فهرست تعهدات (امنیتی و نظامی) آمریکا دائماً افزایش می‌یابد و هرگز کوچک نمی‌شود.»

این رسانه با اشاره به اینکه انگاره لاینفک بودن آمریکا در میان کشورهای جهان به دوره ریاست‌جمهوری «بیل کلینتون» بازمی‌گردد و ایالات متحده از آن زمان تا امروز به‌مراتب ضعیف‌تر شده، گزارش داد: «این اظهارات مادلین آلبرایت در همان زمانی که مطرح شد هم صحت نداشت و قطعاً امروز هم درست نیست. با این اوصاف، می‌توان دید جهان‌بینی بایدن تا چه حد منسوخ و کهنه است، که به عبارتی متعلق به دوران کلینتون اشاره می‌کند، گویی که این عبارت با واقعیت‌های امروز جهان هم‌خوانی دارد!»

سیاست خارجه کنونی ایالات متحده باتوجه‌به محدودیت‌هایی که آمریکا با آن مواجه است، کارآمد نیست و باید هرچه سریع‌تر تغییر باید تا هزینه مداخله در مناقشات جهان بیش‌ازپیش به این کشور وارد نشود.

رسانه آمریکایی در انتها با اشاره به اینکه نه‌تنها بایدن، بلکه هیچ سیاستمدار واحدی توان مدیریت امور جهان را ندارد، گزارش داد: «هیچ رئیس‌جمهوری، فارغ از سن و جایگاهی که دارد، نباید فکر کند که جهان را اداره می‌کند. هیچ‌کس نمی‌تواند این حجم از مسئولیت را به دوش بکشد.»

انتهای پیام

نظر شما