شناسهٔ خبر: 67578747 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

تحلیل معاون دولت احمدی‌نژاد از سبد آرای دو نامزد انتخابات در گفت‌وگو با خبرآنلاین؛

جلیلی تداوم راه رئیسی را مدنظر داشت اما آرای مردم همین بود/ پزشکیان قشر خاکستری را جلب کرد/چگونگی رفع تحریم‌ها توسط جریان انقلاب در جامعه روشن نمی‌شود

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی می‌گوید: جلیلی کاندیدای جریان انقلاب بود و تداوم راه شهید رئیسی را مدنظر داشت، البته شهید رئیسی ۱۸ میلیون رأی داشت اما جلیلی نتوانست همه آن آراء را جذب کند و توانست ۱۳ و نیم میلیون رأی جریان را کسب کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، «رئیسی ۱۸ میلیون رأی داشت اما جلیلی نتوانست همه آن آراء را جذب کند.»، «جلیلی مخالف فیلترینگ است»، «آرای قالیباف توزیع شد»و... اینها گزاره‌هایی است که محمدرضا میرتاج‌الدینی، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین در ارزیابی نتایج انتخابات مطرح می‌کند.

میرتاج‌الدینی همچنین به این نکته اشاره می‌کند که پزشکیان توانسته آرای خاموش و حتی قشر خاکستری و غیرسیاسی را جذب کند و همین باعث موفقیت او در انتخابات شد.

در ادامه گفتگوی خبرگزاری خبرآنلاین با محمدرضا میرتاج‌الدینی، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی را می‌خوانید:

****

پزشکیان آرای غیرسیاسی را همم جلب کرد

*آقای میرتاج‌الدینی! ارزیابی شما از میزان آرای پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری به چه صورت است؟

اولاً مشارکت بسیار بالا بود و این یکی از دست یافته‌های نظام بود و رهنمودهایی که رهبری داشتند و در دور اول فرمودند که در حد انتظار نبود، در دور دوم مردم آمدند و مشارکت بیش از ۵۰ درصد اولین نکته موفقیت و پیروزی مردم است. در واقع حماسه‌ای که رهبری در مورد حضور مردم در انتخابات فرمودند حاصل شد. نکته بعد اینکه پزشکیان توانست هم آرای مجموعه سیاسی همسوی خودش را جلب کند و هم آرای خاموش و غیرسیاسی که به اصطلاح می‌گویند آرای خاکستری، اینها را هم جلب کند. قطعاً وقتی از استانی فردی به عنوان نامزد در انتخابات ریاست جمهوری شرکت می‌کند، آن منطقه و آن استان‌ها بیشترین رأی را به آن فرد می‌دهند، این فاصله طبیعی است برای نمونه آرای جلیلی در خراسان‌ها بیشتر است و در مقابل آرای پزشکیان هم در شمال غرب کشور بیشتر بود و این موردی است که در انتخابات گذشته درباره همه نامزدها تکرار شده و الان هم تکرار شده است.

شهید رئیسی ۱۸ میلیون رأی داشت اما جلیلی نتوانست همه آن آراء را جذب کند

*جلیلی حدود ۱۳ میلیون رأی آورده، این ۱۳ میلیون در رقابت با جریان اصلاحات به جلیلی رأی دادند و یا اینکه جلیلی شخصاً توانسته این آراء را کسب کند و می‌تواند مدیریت آن را هم دارد؟

جلیلی کاندیدای جریان انقلاب بود و تداوم راه شهید رئیسی را مدنظر داشت، البته شهید رئیسی ۱۸ میلیون رأی داشت اما جلیلی نتوانست همه آن آراء را جذب کند و توانست ۱۳ و نیم میلیون رأی جریان را کسب کند، در صورتی که در انتخابات سال ۱۴۰۰ رئیسی نامزد جریان انقلاب بود و ۱۸ میلیون رأی آورد و جلیلی هم با همه برنامه‌های خود این مسیر را دنبال می‌کرد اما آرایی که از مردم به دست آورد همین اندازه بود که اشاره شد. دو قطبی که بین جلیلی و پزشکیان ایجاد کردند، بسیار تاثیر داشت، مخصوصاً با طرح موضوعاتی نظیر دو قطبی تحریم و عدم تحریم، دو قطبی فیلترینگ و محدود کردن فضای مجازی فضا را بیشتر دو قطبی کرد. در حالی که اگر جلیلی هم می‌آمد فیلترینگ برداشته می‌شد و به این ترتیب نبود که همیشه فیلتر را داشته باشیم. همچنین در حوزه تحریم‌ها درباره شیوه برداشته شدن تحریم‌ها صحبت بود چراکه جریان انقلاب هم موافق رفع تحریم‌ها است و گزینه‌های مختلف برای برداشتن آن داریم. منتها تحلیل‌ها، شیوه‌ها و چگونگی عمل کردن به آن معمولاً در میان جامعه خیلی روشن نمی‌شود بلکه کلیت قضیه مثل تحریم و عدم تحریم مطرح می‌شود. در مجموع این دو قطبی‌سازی هم در آرا بسیار تاثیرگذار بود.

جلیلی هم دنبال رفع فیلتر بود

*منظور شما این است که جلیلی با فیلترینگ موافق بود...

بله، جلیلی مسیری برای برداشتن فیلترها مدنظر داشت.

*فکر می‌کنید چه مقدار از آرای قالیباف در سبد رأی جلیلی و پزشکیان گرفت؟

این ربطی به پزشکیان، قالیباف و یا جلیلی ندارد، همیشه شرایط به این ترتیب نیست که وقتی یک نفر کنار می‌رود همه آرای او به همان جهتی که آن فرد می‌گوید منتقل شود، بهرحال آرای فرد توزیع می‌شود این رویه در مجلس و ریاست جمهوری به همین ترتیب است و امری است که به تجربه ثابت شده است. طبعاً به دلیل اینکه قالیباف در جبهه انقلاب است، اکثر آرای او به سمت جلیلی می‌رفت اما همه آرای قالیباف توزیع می‌شد.

*شما از جمله افرادی هستید که سابقه همکاری با پزشکیان در مجلس را دارید، تاکید پزشکیان بر روی استفاده از کارشناس تا چه اندازه فضا را برای حضور کارشناسان اصولگرا در کابینه و رده‌های میانی را افزایش می‌دهد؟

انتخابات تمام شده است و الان باید همکاری و رفاقت بین جریان‌ها باشد، همیشه باید همه جریان‌ها در راستای حل مشکلات مردم همکاری کنند. لذا با توجه به وعده‌ای که پزشکیان در مورد استفاده از کارشناسان در همه رده‌ها داده، امیدوار هستیم که همه کارشناسان کشور نه فقط کارشناسان اصلاح‌طلب و یا اعتدالی، استفاده کند و جریان کشور در مسیر پیشرفت و رفاه حرکت کند. در پایان موفقیت و پیروزی پزشکیان را تبریک می‌گویم و برای ایشان آرزوی موفقیت در حل مشکلات مردم را دارم.

۲۷۲۱۱

نظر شما