شناسهٔ خبر: 67578653 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شاتا | لینک خبر

علی‌آبادی در مراسم روز صنعت خودرو خبر داد؛

ساخت 3 هزار ایستگاه شارژ خودرو برقی تا پایان امسال شبکه اطلاع رسانی تولید و تجارت ایران

وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که تا پایان امسال، 3 هزار ایستگاه جدید شارژ خودرو‌های برقی ساخته خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت صمت، «عباس علی‌آبادی» وزیر صنعت، معدن و تجارت، در مراسم روز صنعت خودرو گفت: در سال ۲۰۲۳ کل درآمد خودرو سه هزار و ۳۵۰ میلیارد دلار بوده که رتبه اول درآمدزایی در جهان را داشته و این در حالی است که بر اساس آمار، کل درآمد کشور از صنعت خودرو ۸۴۰ هزار میلیارد تومان بوده است که نیمی از بودجه کشور را شامل می‌شود.

وی افزود: صنعت خودرو، نقش بسزایی در ایجاد اشتغال در کشور ایفا می‌کند به طوری که ۶۰ صنعت مرتبط با صنعت خودرو است صنعتی که ششمین اقتصاد بزرگ دنیا به حساب می‌آید.

وزیر صنعت، معدن و تجارت،اضافه کرد: پارسال ۳۷ خودروساز یک میلیون و ۳۳۵ هزار خودرو تولید کردند، اما از التهاب بازار کاسته نشد، اما با این تعداد تولید خودرو، رتبه ۱۶ دنیا را به خود اختصاص داده و برای سال ۱۴۰۳ تولید یک میلیون و ۷۰۰ هزار خودرو را هدفگذاری کرده ایم.

وی تاکید کرد: تخصیص ارز یکی از مباحث مطرح شده در صنعت خودرو است و هم اکنون ارز چند نرخی عملا لایه به لایه باعث ایجاد فساد می‌شود. فرض کنید پارسال به میزان مشخصی ارز به شرکتی پرداخت کردیم و تعدادی کالا وارد کرد، برای امسال پرداخت ارز را ۲ برابر کردیم، اما همان میزان کالا وارد کرد.

به گفته علی آبادی،۹۰۰ هزار نفر در این صنعت مشغول کار هستند که سهم ۱۲ درصدی در ارزش افزوده کشور دارد؛ رتبه ایران در تولید خودرو درطی سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ از هجدهم به شانزدهم رسید و اگر امسال تولید ثابت بماند به رتبه پانزدهم راه خواهیم یافت.

وی با بیان اینکه باید صنعت خودرو را از قیمت‌گذاری دستوری نجات دهیم و از آن حمایت کنیم، خاطرنشان کرد: معتقد نیستم خودروسازان ما خوب هستند همچنین معتقد نیستم خیلی هم بد هستند، اما انتظار داریم به سمت تولید خودرو‌های روز و آینده حرکت کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت، افزود: در موضوع افزایش عمق ساخت داخل، دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد که باید بررسی شود، خودروسازی در مونتاژ خودرویی وارداتی از لاستیک ایرانی استفاده کرده و می‌گوید ۲۰ درصد، داخلی سازی شده که اشتباه است و باید منظور از عمق ساخت داخل بررسی شود.

وی با اشاره به راهبرد‌های اصلی در صنعت خودرو، ادامه داد: برقی‌سازی راهی است که باید به سمت آن برویم؛ هم اکنون روزانه ۱۲۰ میلیون لیتر بنزین در سراسر کشور مصرف می‌شود که باید ۷ میلیون لیتر آن را وارد کنیم از این رو برقی سازی راه حلی برای عبور از مصرف بنزین است.

به گفته علی‌آبادی، مهم‌ترین اجزای قوای محرکه یک خودرو برقی شامل باتری، موتور، گیربکس و سامانه کنترل است که می‌توان در هر کدام اقدام به داخلی سازی کرد، اما در اولویت می‌توان از باتری شروع و اقدام به ذخیره انرژی کرد.

انتهای پیام/

نظر شما