شناسهٔ خبر: 67578647 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

۱۹.۳ میلیارد دلار ارز مورد نیاز واردات تامین شد

از اول فروردین ماه تا ۱۶ تیرماه ۱۴۰۳، ۱۹ میلیارد و ۳۶۸ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تامین شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، از اول فروردین ماه تا ۱۶ تیرماه ۱۴۰۳، ۱۹ میلیارد و ۳۶۸ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تأمین شده است و بر این اساس برای کالاهای اساسی و دارو ۴ میلیارد و ۴۵۱ میلیون دلار، برای کالاهای تجاری و بازرگانی مبلغ ۱۰ میلیارد و ۷۶۰ میلیون دلار و برای خدمات ۳۶۷ میلیون دلار و برای واردات در مقابل صادرات ۳ میلیارد ۷۹۰ میلیون دلار تأمین ارز صورت گرفت.

۱۹.۳ میلیارد دلار ارز مورد نیاز واردات تامین شد

بر اساس این گزارش بانک مرکزی برای واردات کالای اساسی کشاورزی شامل گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی ۳ میلیارد و ۶۱۶ میلیون دلار، برای دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی ۸۳۵ میلیون دلار و در مجموع ۴ میلیارد و ۴۵۱ میلیون دلار برای کالای اساسی و دارو ارز با نرخ ۲۸,۵۰۰ تومان با هدف حمایت از مصرف کنندگان و دسترسی اقشار جامعه به کالاهای ضروری با قیمت ارزان‌تر پرداخت شد.

.

این گزارش حاکی است تأمین ارز نیمایی برای «صنایع حمل و نقل و خودرو» معادل یک میلیارد و ۳۴۲ میلیون دلار، «صنایع تجهیزات برق و الکترونیک» معادل یک میلیارد و ۵۳۵ میلیون دلار، «ماشین آلات و تجهیزات تولید» معادل ۸۷۳ میلیون دلار، «صنایع معدنی» معادل ۷۷۳ میلیون دلار، و «منسوجات و پوشاک» معادل ۴۷۹ میلیون دلار صورت گرفته است. این گروه‌های صنایع همچنین به ترتیب ۸۹۳، ۱۶۷، ۷۲۶، ۷۰۴ و ۳۴ میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات تا پایان روز ۱۶ تیرماه سال جاری دریافت کرده‌اند.

.

علاوه بر این گروه‌ها، ۵ میلیارد و ۷۵۸ میلیون دلار ارز نیمایی و یک میلیارد و ۲۶۶ میلیون دلار ارز واردات در مقابل صادرات به سایر صنایع اختصاص داده شده است؛ در خاتمه این گزارش آمده است میانگین موزون نرخ ارز یک ماهه منتهی به ۱۸ تیر، ۳۸ هزار و ۹۰۲ تومان برای دلار، ۴۲ هزار و ۱۲۰ تومان برای یورو، ۱۰ هزار و ۵۹۲ تومان برای درهم و ۵ هزار و ۳۵۲ تومان برای یوآن، ۴۴۲ تومان برای روبل و ۱ هزار و ۱۹۲ تومان برای لیر محاسبه شده است.

.

گفتنی است، در روز ۱۸ تیرماه ۱۴۰۳ در تالار اسکناس ارز مرکز مبادله ایران، دلار با نرخ ۴۶ هزار و ۳۶۲ تومان، یورو با نرخ ۵۰ هزار و ۱۹۸ تومان و درهم با نرخ ۱۲ هزار و ۶۲۴ تومان مورد مبادله قرار گرفت. به همین ترتیب تالار حواله ارز، شاهد مبادله دلار با نرخ ۴۳ هزار و ۲۸۸ تومان، یورور با نرخ ۴۶ هزار و۸۷۰ تومان و درهم با نرخ ۱۱ هزار و ۷۸۷ تومان بود.

۱۹.۳ میلیارد دلار ارز مورد نیاز واردات تامین شد

نظر شما