شناسهٔ خبر: 67578461 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

صندوق بیمه تعهدات خود را به کشاورزان آذربایجان‌ شرقی بپردازد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌ شرقی گفت: صندوق بیمه باید هرچه سریع‌تر به تعهداتی که در قبال کشاورزان خسارت‌دیدگان دارد عمل کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تبریز، اکبر فتحی ظهر امروز در جلسه خرید تضمینی گندم  اظهار کرد: گندم محصولی است که قوت غالب سفره مردم به آن وابسته است و کشاورزان متعددی در تولید این محصول راهبردی نقش دارند که در آذربایجان‌شرقی تعداد این بهره‌برداران و کشاورزان به 250 هزار نفر می‌رسد.

وی بر توجه ویژه به اصلاح بذر و به زراعی در کشت گندم تأکید کرد و گفت: اقدامات قابل توجهی در این حوزه انجام شده است اما کارهای زیادی نیز هست که باید انجام شود تا بهره‌وری در حوزه کشت گندم افزایش پیدا کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌ شرقی بر اهمیت تنظیم و معاینهٔ فنی کمباین‌ها قبل از برداشت تأکید کرد و افزود: محصولی که از انواع بلایای طبیعی و غیرطبیعی عبور کرده و به فصل برداشت رسیده است نباید به‌هیچ‌وجه از دست برود. با تنظیم کمباین‌ها می‌توانیم حداقل 5 تا 6 درصد از ریزش محصول جلوگیری کنیم که این میزان هم در معیشت کشاورزان و هم در تامین امنیت غذایی مؤثر است، البته معاینه فنی کمباین‌ها باید توسط افراد متخصص و حرفه‌ای انجام شود که در این زمینه از نظام مهندسی کشاورزی استان می‌خواهیم که نقش‌آفرینی فعالی در این حوزه داشته باشد و با انعقاد قرارداد با چند تنظیم‌کار ماهر، زمینهٔ انجام فوری این کار را فراهم کند.

وی با اشاره به وقوع بلایای طبیعی از قبیل سیل و تگرگ و وقوع خسارت ناشی از آن در عرصه کشاورزی گفت: این بلایای طبیعی در بخشی از شهرها خسارت زیادی را بر کشاورزان وارد کرده است و صندوق بیمه باید هرچه سریع‌تر به تعهداتی که در قبال خسارت‌دیدگان دارد عمل کند چراکه سرعت عمل در انجام تعهدات یک سرمایه‌گذاری برای صندوق بیمه محصولات کشاورزی خواهد بود و باعث می‌شود که اقبال کشاورزان به بیمه محصولات خود افزایش پیدا کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی ادامه داد: عدم ایفای تعهدات توسط بیمه محصولات کشاورزی سبب خواهد شد تا مردم از بیمه محصولات خود امتناع کنند و حتی به توصیه‌های فنی کارشناسان نیز اعتماد نکنند.

فتحی بر ضرورت مبارزه با آفات و بیماری‌های گندم تأکید کرد و متذکر شد: در خرید تضمینی گندم باید از ظرفیت‌های بخش خصوصی مانند اتحادیه کارخانجات آرد و ... استفاده کنیم و از نقش‌آفرینی این تشکل‌ها به صورت کامل حمایت می‌کنیم.

وی با اشاره به ظرفیت‌های تعاون روستایی در زمینهٔ نقش‌آفرینی در حوزهٔ کشاورزی گفت: تعاون روستایی با توجه به اساسنامه‌ای که دارد می‌تواند در حوزهٔ مختلف ورود کرده و نقش‌آفرینی کند و این آزادی عمل باعث می‌شود ایرادی نیز نتوانند به تعاون روستایی وارد کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی یادآور شد: وقوع سیل باعث شده است در برخی از مناطق استان، کانال‌های آبیاری به لایروبی نیاز پیدا کنند که باید هرچه سریع‌تر در این زمینه اقدامات لازم انجام شود، چراکه در صورت تعلل علاوه بر محصولاتی که با وقوع سیل خسارت‌دیده‌اند، سایر محصولات نیز دچار آسیب خواهند شد.

انتهای پیام/

نظر شما