شناسهٔ خبر: 67578328 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

عزل بایدن در قانون اساسی آمریکا چگونه ممکن است؟

صاحب‌خبر -
عزل بایدن در قانون اساسی آمریکا چگونه ممکن است؟
خبرگزاری آریا - دو قانونگذار آمریکایی با ارائه پیش‌نویس قطعنامه‌ای به مجلس نمایندگان خواستار اجرای ماده قانونی برکناری "جو بایدن" شدند اما دموکرات‌های مخالف برکناری رئیس جمهوری‌خواهان یک "خروج شرافتمندانه" برای او هستند.

با افزایش درخواست‌ها برای کناره‌گیری جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا از رقابت‌های انتخاباتی پس از عملکرد ناموفق او در مناظره اخیر با "دونالد ترامپ"، شمار شخصیت‌هایی که خواهان فعال‌سازی متمم ماده 25 قانون اساسی ایالات متحده برای برکناری او از رقابت انتخابات ریاست‌جمهوری و دادن فرصتی به معاونش یا یکی دیگر از نامزدهای دموکرات برای رویارویی با دونالد ترامپ در انتخبات ماه نوامبر، افزایش یافته است.
از سویی اصرار بایدن به ماندن در رقابت انتخاباتی به‌رغم درخواست برخی از قانونگذاران دموکرات و شخصیت‌های برجسته این حزب برای کناره‌گیری او، زمینه جدیدی را برای پذیرش پیشنهاد شماری از دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان جهت اجرای ماده 25 قانون اساسی آمریکا ایجاد کرده است. ماده قانونی که به موجب آن اگر اکثریت وزرای رئیس جمهور تشخیص دهند که او به دلیل مشکلات شناختی قادر به انجام وظیفه خود نیست، مجبور به کناره گیری می‌کند.
قانون اساسی ایالات متحده تصریح می‌کند که در صورت فوت، استعفا یا اقرار به عدم برخورداری از سلامت روانی رئیس‌جمهوری، انجام وظایف ریاست‌جمهوری را معاون وی بر عهده می‌گیرد.
مجله لیبرال "نیو یورکر" از بایدن خواست تا استعفا دهد یا مسئولیت را به "کامالا هریس" بسپارد.
"مایک جانسون" رئیس مجلس نمایندگان از حزب جمهوری‌خواه نیز خواستار فعال کردن متمم ماده 25 قانون اساسی آمریکا برای برکناری بایدن شد.
دو قانونگذار جمهوری‌خواه یک روز پس از مناظره بایدن با ترامپ، پیش‌نویس قطعنامه‌ای را برای فعال‌سازی متمم ماده 25 قانون اساسی به مجلس نمایندگان ارائه کردند.
این دو قانونگذار عملکرد نامناسب، لکنت و نامفهوم بودن برخی جملات بایدن و عدم تمرکز وی را دلیل ارائه پیشنویس برکناری او دانستند اما آنچه در این میان قابل توجه است عدم پیوستن دونالد ترامپ رقیب سرسخت بایدن به صف درخواست کنندگان برکناری او است که این تصور را ایجاد کرده که ترامپ می‌خواهد بایدن در رقابت برای انتخابات ریاست جمهوری باقی بماند تا به آسانی او را شکست دهد. رئیس‌جمهور سابق آمریکا نه تنها به آرای درخواست کنندگان برکناری بایدن نپیوست بلکه از به او توصیه کرد که چنین درخواست‌هایی را نادیده بگیرد.
قانون اساسی آمریکا تصریح می‌کند که معاون رئیس جمهور و 15 وزیر در دولت او می‌توانند یادداشتی را به روسای مجلس نمایندگان و سنا ارائه کنند و خواستار برکناری رئیس‌جمهور از قدرت شوند. اما در مقابل رئیس‌جمهور می‌تواند از حق وتو استفاده کند. سپس قانونگذاران باید ظرف 4 روز برای برکناری رئیس‌جمهور پاسخ دهند و کنگره باید ظرف 48 ساعت قطعنامه برکناری او را تصویب کند. البته تصمیم کنگره برای اجرایی شدن برکناری بایدن نیاز به اکثریت دو سوم هر دو مجلس دارد که در شرایط کنونی غیرمنتظره است.
از سوی دیگر مخالفان برکناری بایدن که اغلب از حزب دمکرات هستند، خواهان خروج شرافتمندانه او از نامزدی برای انتخابات هستند، آنها از دستاوردهای سیاسی چند دهه او تمجید می‌کنند و می‌گویند که اجازه نخواهند داد که شهرت سیاسی او مخدوش شود، بنابرین اقناع بایدن به برکناری بر عزل او را ترجیح می‌دهند.

نظر شما