شناسهٔ خبر: 67577637 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

یورو۲۰۲۴؛ کدام تیم راه‌یافته به نیمه‌نهایی جام هفدهم را بالای سر می‌برد؟

رقابت‌های یورو ۲۰۲۴ که این روز‌ها توجه میلیون‌ها علاقمند به ورزش جذاب فوتبال را در سراسر جهان به خود جلب کرده با برگزاری دو مسابقه مرحله نیمه نهایی در روز‌های سه‌شنبه و چهارشنبه به پایان خود نزدیک می‌شود. تکلیف قهرمان این دوره از رقابت‌ها به زودی در مسابقه نهایی مشخص خواهد شد که بر اساس برنامه از پیش اعلام شده قراراست روز یکشنبه آینده ۱۴ ژوئیه در ورزشگاه المپیک شهر برلین برگزار خواهد شد.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یورونیوز: رقابت‌های یورو ۲۰۲۴ که این روز‌ها توجه میلیون‌ها علاقمند به ورزش جذاب فوتبال را در سراسر جهان به خود جلب کرده با برگزاری دو مسابقه مرحله نیمه نهایی در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه به پایان خود نزدیک می شود.
 
تکلیف قهرمان این دوره از رقابت‌ها به زودی در مسابقه نهایی مشخص خواهد شد که بر اساس برنامه از پیش اعلام شده قراراست روز یکشنبه آینده ۱۴ ژوئیه در ورزشگاه المپیک شهر برلین برگزار خواهد شد.
 
در حال حاضر چهار تیم اسپانیا، فرانسه، هلند و انگلیس که از قدرت‌های بزرگ فوتبال در اروپا به حساب می‌آیند و با شکست حریفان به نیمه‌نهایی پا گذاشته‌اند، از بختی مناسب برای قهرمانی در این رقابت ها برخوردارند.
 
هر یک از این چهار تیم که برای فتح جام هفدهم با یکدیگر رقبت می‌کنند ویژگی‌ها، نقاط قوت و ضعفی دارند که می‌تواند در تعیین سرنوشت نهایی قهرمان این مسابقات تاثیر‌گذار باشد.
 
بدون شک، در مسابقات باقی‌مانده، شاهد جذاب‌‌ترین و نفس‌گیرترین لحظات یورو ۲۰۲۴ خواهیم بود که خاطرات آن ممکن است سال‌ها در ذهن علافمندان فوتبال باقی بماند.
 
از سه‌شنبه شب و با سوت آغاز نخستین مسابقه مرحله نیمه‌نهایی، باید منتظر ماند و دید که کدام تیم در نهایت می تواند عنوان قهرمانی این تورنمنت را از آن خود کند.
 
در این گزارش نگاهی کلی به عملکرد هر یک از چهار تیم راه‌یافته به مرحله نیمه‌نهایی می‌اندازیم تا به نوعی بخت هر یک را برای فتح جام مورد ارزیابی قرار داده باشیم.
 
لاروخا هماهنگ، چشم‌نواز و مهار نشدنی
 
تیم ملی اسپانیا با توجه به عملکرد فوق‌العاده‌ای که تا‌کنون در رقابت‌های یورو۲۰۲۴ از خود به نمایش گذاشته از دید بسیاری از تحلیل‌گران و کارشناسان فوتبال بخت نخست قهرمانی در این مسابقات به حساب می‌‌آید.
 
لاروخا با پیروزی مقابل آلمان‌، میزبان مسابقات به شایستگی پا به مرحله نیمه‌‌‌نهایی گذاشت و نشان داد که علاوه بر استفاده از نیروی جوانی ستاره‌هایی چون یامال، به همراه هماهنگی تیمی و بازی مالکانه، از قابلیت‌های ویژه و منحصر به فردی در دو فاز تهاجمی و دفاعی برخوردار است.
 
سیستم ۴-۳-۳ تیم اسپانیا که اساس آن بر مالکیت بالای توپ، کارهای ترکیبی و ارسال از کناره‌ها گذاشته شده، نقش وینگرها را در این تیم پررنگ کرده‌ است.
 
عملکرد درخشان بازیکنانی هچون یامال، ویلیامز، رویز، پدری، موراتا و کارواخال از لاروخا تیمی غیرقابل مهار و دست نیافتی در این رقابت‌ها ساخته است.
 
نگاه آماری به عملکرد تیم ملی اسپانیا در این تورنمنت نیز گویای همین عملکرد درخشان است؛ شاگردان لوئیز دلافوئنته با سه پیروزی مقتدرانه مقابل کرواسی، ایتالیا و آلبانی، بهترین تیم مرحله گروهی لقب گرفتند و با برتری مقابل گرجستان در یک هشتم نهایی به مصاف میزبان مسابقات در یک چهارم رفتند.
 
تیم ملی اسپانیا با دو گل اولمو و مرینو از سد ژرمن‌ها گذشتند تا با رسیدن به نیمه نهایی یک گام دیگر به فتح جام هفدهم نزدیک شوند.
 
تیم ملی اسپانیا تاکنون در این مسابقات ۱۱ بار موفق به گشودن دروازه‌ حریفان شده و تنها ۲ گل دریافت کرده است.
 
میانگین مالکیت ۵۷.۴ درصدی با ۳۶ شوت در چارچوب و دقت پاس حدود ۹۰ درصدی به اضافه ایجاد دست کم ۱۸ موقعیت خطرناک گلزنی گویای قابلیت‌های بالای لاروخا است.
 
فرانسه با آمار گلزنی فاجعه‌آمیز در نقش یونان ۲۰۰۴
 
تیم ملی فرانسه که در یورو۲۰۲۴ هنوز انتظارها را برای هوادارن خود برآورده نکرده، به رغم عملکرد و آمار نه چندان مطلوب دیگر بخت قهرمانی در این تورنمنت به حساب می‌آید.
 
شاگردان دیدیه دشان در مسابقات مرحله گروهی با یک برد خفیف مقابل اتریش و دو تساوی برابر هلند و لهستان به کار خود پایان داد.
 
خروس‌ها در یک هشتم نهایی با یک گل از سد بلژیک گذشتند و در یک چهارم نهایی موفق شدند در ضربات پنالتی پرتغال را از پیش رو بردارند تا با کارنامه‌ای نه چندان قابل دفاع به ویژه در فاز هجومی پا به نیمه نهایی بگذارند.
 
از ۳ گلی که کیلیان امباپه مصدوم و یارانش تا پیش از مرحله نیمه نهایی به ثمر رساندند، ۲ مورد گل به خودی به حساب می‌آید.
 
تیم ملی فرانسه در عوض با تنها یک گل خورده عملکرد قابل قبولی در فاز دفاعی از خود به جا گذاشته است.
 
شاگردان دشان تا پایان مرحله یک چهارم نهایی به طور متوسط حدود ۵۳ درصد مالکیت توپ را در اختیار داشتند، ۲۱ شوت در چارچوب زده‌اند، ۱۲ موقعیت گل ایجاد کرده‌اند و دقت پاس ۹۰ درصدی را در کارنامه آماری خود به جا گذاشته‌اند.
 
از نگاه برخی تحلیل‌گران، این تیم ملی فرانسه می‌تواند حتی به دور از درخشش همیشگی و گلزنی‌های متعدد، می‌تواند به روند رو به صعود خود تا فینال و حتی قهرمانی ادامه دهد.
 
خروس‌ها با اتکا به دژی محکم در خط دفاعی، حملات حریفان را دفع می‌کنند و منتظر می‌مانند تا از کوچکترین فرصت برای گلزنی استفاده کنند.
 
نمونه مشابه این رویکرد را سال ۲۰۰۴ در تیم ملی یونان مشاهده کرده بودیم که در نهایت بازیکنانش در کمال شگفتی جام را بالای سر بردند.
 
از نگاه این دسته از کارشناسان، فرقی نمی‌کند گل با ضربه پنالتی، گل به خودی، زانو، پشت سر و یا هر جای دیگری به ثمر برسد؛ مهم گشوده شدن درواره حریف و کسب سه امتیاز است.
 
اولویت اصلی فرانسه در این مسابقات آنگونه که تاکنون شاهدش بودیم به ظاهر کسب پیروزی و صعود به مرحله بعد است؛ ارائه یک فوتبال تماشایی و هجومی در این میان در درجه دوم اهمیت قرار می‌گیرد.
 
انگلیس و رویای ناتمام «بازگشت جام به خانه»
 
انگلیس با توجه عملکرد به نمایش گذاشته شده و نتایج کسب کرده تا اینجای کار در مقایسه با اسپانیا و انگلیس بخت کم‌تری برای قهرمانی دارد اما همچنان روی کاغذ از شانس‌های کسب این عنوان به حساب می‌‌آید.
 
شاگردان گرت ساوت‌گیت با پیروزی کم‌رنگ مقابل صربستان و دو تساوی مقابل دانمارک و اسلوونی مرحله گروهی را به پایان رساندند و با غلبه بر اسلواکی و سوئیس در مراحل یک هشتم و یک چهارم، پا به مرحله نیمه نهایی گذاشتند.
 
سه‌شیرها که سابقه نه چندان خوبی در پیروزی با ضربات پنالتی به همراه ساوت‌گیت از خود به جا گذاشته بودند این بار ترک عادت کردند و در یک چهارم سوئیس را با درخشش پیک‌فورد و البته با «تقلب قمقمه‌ای» از پیش رو برداشتند.
 
تیم ملی انگلیس تا اینجای کار ۵ بار دروازه حریفان را باز و ۳ گل نیز دریافت کرده است، آماری که از تزلزل خط دفاعی و البته کارآمدی نسبی خط حمله این تیم حکایت دارد.
 
مالکیت ۵۸.۲ درصدی به همراه ۱۶ شوت در چارچوب، ایجاد ۸ موقعیت خطرناک گلزنی و دقت پاس ۸۹.۴ درصدی از جمله آمار ثبت شده در عملکرد تیم ملی انگلیس تا پیش از مسابقه نیمه نهایی است.
 
برغم این عملکرد نه چندان مطمئن، برخی کارشناسان معتقدند که وجود ستارگانی چون هری کین، بوکایا ساکا، دکلان رایس، جردن پیکفورد، فیل فودن، لوک شاو و جود بلینگام در تیم ملی انگلیس می‌تواند هر غیرممکنی را ممکن سازد و رویای بازگشت جام به خانه را محقق کند.
 
لاله‌های نارنجی و امید ضعیف به قهرمانی
 
تیم ملی هلند را شاید بتوان آخرین بخت قهرمانی در میان سه تیم دیگر حاضر در مرحله نیمه نهایی به حساب آورد؛ البته به شرط آنکه عبارات «توپ گرد است» و «فوتبال قابل پیش‌بینی نیست» را در این ارزیابی نادیده بگیریم.
 
شاگردان رونالد کومان در یورو۲۰۲۴ به هیچ وجه آنگونه که انتظار می‌رفت ظاهر نشدند و به سختی خود را به جمع چهار تیم پایانی تورنمنت رساندند.
 
تنها نمایش قابل دفاع نارنجی‌پوشان در این مسابقات به دیدار یک هشتم نهایی مقابل رومانی بر‌می‌گردد که موفق شدند حریف خود را به ۳ گل شکست دهند.
 
با این حال، تیم ملی هلند در یک چهارم نهایی نیز با بازگشت قدرتمندانه در برابر ترکیه و پیروزی ۲ بر ۱ مقابل این تیم نشان داد که توانایی کسب نتایج مورد نظر در شرایط سخت و دشوار را دارد.
 
لاله‌های نارنجی در مرحله گروهی مسابقات بسیار دور از انتظار ظاهر شده و تنها با یک پیروزی مقابل لهستان، تساوی مقابل فرانسه و شکست مقابل اتریش به کار خود در گروه D پایان داده بودند.
 
میانگین مالکیت ۵۶ درصدی، ۲۰ شوت در چارچوب، ایجاد ۱۳ موقعیت خطرناک گلزنی و دقت پاس ۸۷ درصدی از جمله عملکرد آماری نارنجی‌پوشان تا پیش از مسابقه نیمه نهایی بوده است.
 
اسپانیا پرافتخار‌ترین در میان چهار تیم نیمه نهایی
 
با توجه به عملکرد و آمار فنی چهار تیم راه یافته به نیمه‌نهایی، به نظر می‌آید که اسپانیا بخت بیشتری به نسبت دیگر تیم‌ها برای قهرمانی در یورو ۲۰۲۴ دارد.
 
لاروخا تا کنون بهترین نتایج را کسب کرده و ترکیبی متعادل از دفاع قوی و حمله کارآمد را کارنامه‌اش به ثبت رسانده است.
 
انگلیس نیز با توجه به مسیر آسان‌تر تا این مرحله و توانایی در کسب نتایج مثبت، می‌تواند یکی از مدعیان باشد.
 
فرانسه و هلند نیز بخت قهرمانی دارند اما با مشکلات و نقاط ضعف آشکاری نسبت به اسپانیا و انگلیس مواجه هستند.
 
سابقه چهار تیم یاد شده در این مسابقات نشان می‌دهد که اسپانیا، فرانسه و هلند هر یک به ترتیب ۳، ۲ و ۱ قهرمانی در این تورنمنت را به نام خود ثبت کرده‌اند؛ انگلیس تنها تیم حاضر در نیمه نهایی یورو۲۰۲۴ است که هنوز موفق به کسب این افتخار نشده است.
لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما