شناسهٔ خبر: 67577574 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مشاور نخست‌وزیر مجارستان: آتش‌بس در اوکراین به نفع اروپاست

تهران-ایرنا- «بالاس اوربان» مشاور سیاسی نخست‌وزیر مجارستان گفت که آتش‌بس سریع و پایان درگیری‌ها در اوکراین به نفع اروپا است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از خبرگزاری تاس، بالاس اوربان مشاور سیاسی ویکتور اوربان در مصاحبه با تارنمای اروپایی «یوراکتیو/ EURACTIV» با اشاره به لزوم پایان دادن به درگیری در اوکراین اظهار داشت: ما [مجارستان] صد درصد از این موضوع مطمئن هستیم؛ همه در مورد این موضوع صد درصد مطمئن هستند.

مشاور نخست‌وزیر مجارستان افزود: مساله فقط زمان است و ما فکر می کنیم که [پایان جنگ اوکراین] هر چه زودتر حاصل شود، برای اروپا بهتر است.

وی همچنین گفت که اتحادیه اروپا باید ارتباط خود را با روسیه حفظ کند، به دلیل اینکه اگر توافقنامه صلح آتی میان مسکو و کی‌یف بدون در نظر گرفتن منافع اتحادیه اروپا منعقد شود، اروپا متضرر خواهد شد.

این مشاور در ادامه خاطرنشان کرد که ویکتور اوربان در سفرهای خود به روسیه و اوکراین، قصد تاثیرگذاری بر طرف‌های درگیری یا گرفتن تضمینی از آنها را نداشته است.

بالاس اوربان توضیح داد که هدف از این سفرها «جمع‌آوری اطلاعات و بررسی امکان آتش‌بس احتمالی» بود.

بر اساس این گزارش، نخست‌وزیر مجارستان در ۲ و ۵ ژوئیه (۱۲ و ۱۵ تیر) از کی‌یف و مسکو بازدید کرد. ویکتور اوربان ابتدا به ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین و سپس به ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه پیشنهاد کرد که امکان برقراری آتش‌بس در جنگ میان ۲ کشور و آمادگی برای گفت‌وگوهای صلح را بررسی کنند.

پوتین در نشستی مطبوعاتی پس از این دیدار تاکید کرد که روسیه موافق با آتش‌بس نیست، به دلیل اینکه اوکراین می‌تواند از این امر به نفع خود استفاده کند. در عوض، او از پایان کامل درگیری در اوکراین حمایت کرد.

رئیس‌جمهور روسیه یادآور شد که پیش از این در سخنرانی خود در وزارت خارجه روسیه شرایط این اقدام را مطرح کرده است.

به گزارش ایرنا، ولادیمیر پوتین پیشتر در نشستی با کارکنان ارشد وزارت خارجه روسیه، گفت: در غرب این اصطلاح که روسیه جنگ را در چارچوب یک عملیات نظامی ویژه آغاز کرد و متجاوز است، مدام تکرار می‌شود. من می‌خواهم یک بار دیگر تاکید کنم که روسیه جنگ را آغاز نکرد و این رژیم کی‌یف بود که پس از اعلام استقلال بخشی از اوکراین مطابق با قوانین بین المللی، خصومت‌ها را آغاز کرد و به آنها ادامه داد.

رئیس جمهور روسیه اعلام کرد که اگر اوکراین جاه‌طلبی‌های خود را در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) کنار بگذارد و نیروهای خود را از چهار منطقه اوکراینی که مسکو مدعی آن است، خارج کند، روسیه جنگ را متوقف کرده و وارد مذاکرات صلح خواهد شد.

پوتین گفت که روسیه آماده است از خاک اوکراین عقب نشینی کند تا زمینه اجرای صلح فراهم شود.

این اظهارات پوتین توسط اوکراین و سران کشورهای غربی با واکنش‌های منفی مواجه شد و هر کدام به نوعی پیشنهاد روسیه را نادیده گرفتند و آن را غیر قابل قبول دانستند.

نظر شما