شناسهٔ خبر: 67577570 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

استفاده رژیم صهیونیستی از پروتکل هانیبال؛ وقتی اشغالگران خودی‌ها را به عمد هدف می‌گیرند

پروتکل هانیبال یک سیاست بحث‌برانگیز ارتش رژیم صهیونیستی با هدف جلوگیری از بازداشت نظامیان این رژیم از سوی دشمنان حتی به قیمت جان آن‌هاست.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - تحقیقات روزنامه عبری‌زبان هاآرتص نشان می‌دهد که ارتش رژیم صهیونیستی دستور اجرای پروتکل هانیبال را در ۷ اکتبر سال گذشته (۱۵ مهر ۱۴۰۲) صادر کرده بود.

پروتکل هانیبال یک سیاست نظامی بحث‌برانگیز در رژیم صهیونیستی با هدف جلوگیری از بازداشت نظامیان صهیونیست از سوی نیرو‌های دشمن به هر قیمتی است.

شهادت دادن نظامیان صهیونیست درباره دستور اجرای هانیبال

این روزنامه براساس شهادت دادن نظامیان و افسران ارشد ارتش رژیم صهیونیستی می‌گوید در عملیات بی‌سابقه مقاومت غزه در اکتبر گذشته، ارتش رژیم صهیونیستی با اطلاعات محدود و تایید نشده شروع به تصمیم‌گیری کرد و دستور داد که «هیچ خودرویی نباید به غزه بازگردد».

در گزارش هاآرتص آمده که ارتش رژیم صهیونیستی در این مرحله از گستردگی بازداشت شهرک‌نشینان در امتداد مرز غزه آگاه نبود، اما می‌دانست که افراد زیادی بازداشت شده‌اند؛ بنابراین، کاملا مشخص بود که این پیام (دستور اجرای پروتکل هانیبال) چه معنایی دارد و سرنوشت برخی از افراد بازداشت شده چه خواهد بود.

مقاومت غزه در ۷ اکتبر ده‌ها شهرک‌نشین را بازداشت کرد که بسیاری از آن‌ها هنوز در بازداشت بوده یا در حمله‌های هوایی رژیم صهیونیستی به غزه کشته شده‌اند.

اما بسیاری از بازداشت‌شدگان نظامی نبودند و پروتکل هانیبال نباید در مورد آن‌ها اعمال می‌شد.

مقام‌های صهیونیست می‌گویند که تعداد کشته‌شدگان عملیات مقاومت در اراضی اشغالی هزار و ۱۳۹ نفر تخمین زده می‌شود، در حالی که نزدیک به ۲۵۰ شهرک‌نشین دیگر از سوی مبارزان مقاومت بازداشت شده‌اند. این در حالی است که براساس آمار رسمی، از ۷ اکتبر تاکنون بیش از ۳۸ هزار فلسطینی در حمله‌های رژیم صهیونیستی به غزه به شهادت رسیده‌اند.

خطر مرگ در کمین شهرک‌نشینان بازداشت شده

در حالی که هاآرتص گفت که از تعداد نظامیان و غیرنظامیان هدف قرار گرفته با پروتکل هانیبال مطلع نیست، اما اضافه کرد که اطلاعات به دست آمده نشان می‌دهد که بسیاری از افراد بازداشت شده در معرض خطر و تیراندازی نظامیان صهیونیست قرار داشته‌اند.

در این گزارش آمده است که پروتکل هانیبال در ۳ پایگاه ارتش رژیم صهیونیستی که مبارزان مقاومت لبه آن‌ها نفوذ کرده بودند به کار گرفته شد و این موضوع مانع بازداشت شدن ۷ نفر از آن‌ها (نظامیان) یا کشته شدن ۱۵ شهرک‌نشین و همچنین ۳۸ نظامی دیگر نشد.

پروتکل هانیبال چیست؟

یهودا شائول، یکی از نظامیان سابق ارتش رژیم صهیونیستی در نوامبر (آبان/آذر) سال گذشته گفته بود که پروتکل هانیبال یک سیاست نظامی رژیم صهیونیستی است که استفاده از حداکثر زور را در صورت بازداشت شدن یک نظامی شرط می‌کند.

او گفت: شما برای جلوگیری از بازداشت بدون محدودیت شلیک می‌کنید. استفاده از زور حتی با خطر کشته شدن یک نظامی بازداشت دشه انجام می‌شود.

شائول اضافه کرد، نظامیان علاوه بر تیراندازی به بازداشت‌کنندگان می‌توانند در تقاطع‌ها، جاده‌ها، بزرگراه‌ها و سایر مسیر‌هایی که دشمنان ممکن است نظامیان بازداشت شده را از آن انتقال دهند، شلیک کنند. 

دستور قبلی اجرای پروتکل هانیبال

رژیم صهیونیستی آخرین بار در سال ۲۰۱۴ و در جریان جنگ خود در غزه در آن سال، دستورالعمل هانیبال را مورد استناد قرار داد، اما ارتش این رژیم استفاده از این پروتکل را رد کرد. 

براساس تحقیقات هاآرتص، یک منبع ارشد ارتش رژیم صهیونیستی نیز تایید کرد که پروتکل هانیبال در ۷ اکتبر به کار گرفته شده بود. این منبع گفت که تحقیقات پس از جنگ نشان خواهد داد که چه کسی این دستور را صادر کرده بود.

در همین حال، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی به این روزنامه گفت که ارتش تحقیقات داخلی درباره آنچه در ۷ اکتبر و دوره قبل از آن رخ داد، را آغاز کرده است.

انتهای پیام/

نظر شما