شناسهٔ خبر: 67577424 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

گشت و گذار کنید در حرم مرتضی علی (ع) / روایتی از دلِ سوخته پدری برای دخترش

سومین شب و روز و ماه محرم را با ذکر علی (ع) آغاز کرده و پایان برسانید. دلتان آرام می‌شود با نام بردن نام علی (ع). دردانه امام حسین (ع)، دختر ۳ساله اباعبدالله (ع) عاشق نام علی (ع) است. 

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - از کوچه‌های شهر صدای نوحه می‌آید. دقت کرده‌اید که چقدر نوحه‌های قدیمی و دو دمه‌ها چقدر زیبا و دلنشین است؟ 

داخل هیئت‌ها با پرچم‌ها و کتیبه‌هایی که به شعر محتشم مزین شده که هیچگاه قدیمی نمی‌شود. این پرچم‌ها رنگ و نقش و نگاری دارند که انگار درهای بهشت باز شده و امان می‌دهد به گنهکاران و واماندگان در این دنیا. 

چند سالی است که رسم خوبی برقرار شده، چراغانی قرمز و سبز نمایانگر آن است که هیئتی در این خیابان یا کوچه برپا شده است. 

چقدر به لطف خود امام حسین (ع) این نوع هیئت‌های مردمی زیاد شده و این مردمی بودن است که محرم را جاودانه کرده است. 

دهه اول محرم با همه روزهای محرم و صفر و عزادری‌های دیگر ائمه در کشور ما ایران و جهان متفاوت است. رنگ و بویی دارد که شاید هیچگاه به جز دهه اول محرم نمی‌شود آن را دید یا احساس کرد. 

بوی اسپند، علم‌هایی که هر کدام به شکلی تزئین شده و زیبایی خاص خود را دارند. 

دسته‌های زنجیرزنی کتل. هایی که بچه‌ها برای حمل آن‌ها با یکدیگر رقابت دارند و یک سال صبر می‌کنند تا بتوانند چند قدمی این کتل‌ها را جلوی هیئت و دسته عزاداری راه ببرند. 

در این میان به افراد میانسالی می‌رسیم که از کودکی و از ته صف به جلوی دسته‌های زنجیرزنی رسیده‌اند. 

حال آن‌ها برای خود مردی شده و باید در کنار زنجیرزنی حواسشان به دختر ۳ساله‌ای که در کنار مادرش با دسته زنجیرزنی همراه شده است، باشد. 

شرح روایت یکی از آن‌ها؛ او دیگر پسری نوجوان نیست، همان پسر کوچک و زنجیرزن ته صف هیئت. 

او امروز همسر دارد و به لطف مادر حسین بن علی، خدا به او یک دختر هدیه داده است. او تمام وجودش و قلبش در وجود این دختر است. 

نفس پدر به نفس دخترش بند است. روضه نخوانم اما هربار که نام رقیه می‌آید او بغض بیشتری نسبت به بقیه دارد و به فکر مصائب نازدانه ۳ساله امام حسین بیش از دیگران اشک می‌ریزد، هر گاه نام رقیه (س) می‌آید، حال و احساسش منقلب شده و نمی‌تواند بغضش را قورت دهد. یاد عشق بین خود و دخترش که می‌افتد بیشتر دلش می‌سوزد. 

سوم محرم را به نام دختر ۳ساله امام حسین نامگذاری کرده‌اند. این رسم از قدیم بوده و هرساله در روز سوم محرم اشعار و نوحه‌ها برای عرض ارادت و عزاداری برای «رقیه بنت الحسین» سروده و خوانده می‌شود. 

سوم محرم روزی است که پدران برای دختران گریه می‌کنند. حزن و اندوه زیادی دارد این روز و شب سوم ماه محرم. هیئت‌های سینه‌زنی در این روز و شب دیدنی است و حاجت روایی‌ها زیاد. 

همراه کاروان حسین ابن علی به روز سوم محرم رسیدیم. در این روز ذکر علی (ع) بگیرید؛ «ذِکرُ علیٍّ عِبادة» این ذکر آرام‌تان می‌کند. عزاداری‌هایتان قبول. 

انتهای پیام/

نظر شما