شناسهٔ خبر: 67577234 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

انجمن خیرین میراث‌فرهنگی در چهارمحال و بختیاری فعال شد

شهرکرد- ایرنا- مشاور قائم‌مقام وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و دبیر انجمن خیرین میراث‌فرهنگی کشور گفت: انجمن خیرین میراث‌فرهنگی در چهارمحال و بختیاری به‌عنوان یازدهمین استان تشکیل و فعال شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، فریدون فعالی روز دوشنبه در آیین اهدای احکام رییس، نایب‌رییس و هشت عضو دیگر انجمن خیرین میراث‌فرهنگی چهارمحال و بختیاری با تبیین سیاست‌ها و برنامه‌های انجمن خیرین میراث‌فرهنگی در ایران تاکید کرد: این انجمن یک سازمان مردم‌نهاد، غیرسیاسی و غیردولتی است که در حوزه میراث‌فرهنگی فعالیت می‌کند.

وی افزود: ایجاد زمینه مشارکت خیرین میراث‌فرهنگی در داخل و خارج کشور با هدف جلب مشارکت و جذب سرمایه‌های مادی و معنوی برای حفظ، مرمت و احیای بناها و محوطه‌ها، بافت‌های تاریخی و فرهنگی میراث‌طبیعی ثبت شده، مشارکت در موزه‌ها، پاسداری از میراث‌فرهنگی ناملموس و اموال منقول فرهنگی تاریخی کشور و موارد مشابه از مهم‌ترین اهداف راه‌اندازی این انجمن در سطح ملی به‌شمار می‌رود.

فعالی تصریح کرد: انجمن خیرین میراث‌فرهنگی کشور برای جذب منابع به‌منظور مرمت آثار و بناهای تاریخی کمک می‌کنند.

وی یادآور شد: بهره‌مندی از توان و تجربه‌های فنی و مشاوره‌های خیرین صاحب‌نظر و شاخص در حوزه میراث‌فرهنگی،‌ فراهم‌سازی زمینه دریافت منابع مالی یا اهدای اموال منقول و غیرمنقول در اختیار دوست‌دار میراث‌فرهنگی،‌ تشکیل بانک اطلاعاتی آماری از خیرین و معرفی توانمندی‌های آنان و همچنین تشکیل بانک اطلاعاتی آماری از بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی در دستور کار قرار دارد.

مشاور قائم‌مقام وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و دبیر انجمن خیرین میراث‌فرهنگی کشور اظهار داشت: اموال منقول و غیرمنقول نیازمند مرمت، احیاء،‌ حفظ و نگهداری میراث‌فرهنگی ناملموس در خطر و نیازمند پاسداری فوری، تامین هزینه‌های مرمت و بازپیرایی بناها و محوطه‌ها و مشارکت در تعیین حرایم آثار تاریخی و اقدامات پاسداری از میراث‌فرهنگی و ملموس و ناملموس هست.

وی گفت: احکام بقیه انجمن‌های خیرین میراث‌فرهنگی کشور در سایر استان‌ها تا نیمه نخست مردادماه سال‌جاری داده می شود.

فعالی تاکید کرد: انجمن بازوی اجرایی مدیران در سازمان‌های دولتی در مرمت بناهای تاریخی بوده که اقدامی با ارزش و تاثیرگذار در حوزه فرهنگی است.

به گزارش ایرنا، تاکنون ۷۹۱ اثر میراث‌ فرهنگی ملموس و ناملموس از چهارمحال و بختیاری در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. از این تعداد ۶۹۸ اثر جزو میراث‌فرهنگی ملموس و ۹۳ اثر مربوط به میراث‌فرهنگی ناملموس است.

از مجموع آثار میراث‌فرهنگی ملموس ثبت شده چهارمحال و بختیاری در ردیف آثار ملی ایران ۶۴۴ اثر غیرمنقول (تاریخی)، ۲۴ اثر منقول (اشیاء) و ۳۰ اثر طبیعی است.

نظر شما