شناسهٔ خبر: 67577032 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

هشدار جدی: به‌هیچ عنوان از وای فای عمومی کافه‌ها و فروشگاه‌ها استفاده نکنید!

صاحب‌خبر -

محققان شدیدا هشدار می‌دهند که به‌هیچ‌عنوان نباید در طول سفر از وای فای عمومی کافه‌ها، فروشگاه‌ها و رستوران‌ها استفاده کنید. اما چرا؟

سفر بدون اینترنت غیرممکن است؛ اما گاهی به‌خاطر خساست یا هر علت دیگری ترجیح می‌دهیم که به‌جای خرید یک بسته اینترنت برای سیم کارت خود، از وای فای عمومی کافه‌ها و فروشگاه‌ها استفاده کنیم. حتما شما هم در سفرهایتان از وای فای رایگان هتل، کافه یا فرودگاه استفاده کرده‌اید. اینترنت پرسرعت و رایگان می‌تواند وسوسه‌انگیز باشد، اما باید مراقب خطرات امنیتی آن هم باشید.

آيا تا به حال به خطرات امنيتی استفاده از وای فای عمومی فكر كرده‌ايد؟

تحقیقات جدید شرکت Saily نشان می‌دهد که ۵۸ درصد آمریکایی‌ها در طول سفرهای خود از Wi-Fi عمومی استفاده می‌کنند. اين در حالی است كه استفاده از اينترنت در اين مكان‌ها می‌تواند خطرات زيادی برای امنيت اطلاعات شما به همراه داشته باشد.

هشدار استفاده از وای فای عمومی هشدار استفاده از وای فای عمومی

وینکینتاس مک نیکاس، یکی از مدیران نورد سکیوریتی در این باره می‌گوید:

استفاده از وا‌ی‌فای عمومی با چندين مشكل امنيتی همراه است. يكی از اين خطرات، حمله‌های واسطه‌ای (Man-in-the-middle) است. در اين نوع حمله، مجرمين می‌توانند ارتباط بين دستگاه شما و شبكه وا‌ی‌فای را قطع كنند و به مكالمات شما گوش دهند، اطلاعاتتان را بدزدند يا بدافزار نصب كنند.

مك‌نيكاس در ادامه به نوع ديگری از اين حمله‌ها به نام ربودن سشن (Session Hijacking) اشاره می‌كند و می‌گويد که در اين روش، مجرمين می‌توانند كوكی‌های یک سشن را بدزدند و به حساب كاربری شما دسترسی غيرمجاز پيدا كنند.

یکی دیگر از روش‌های هک در این مکان‌ها، حمله‌ای به نام دوقلوی شیطانی است. در این نوع حمله، هکرها شبکه‌ای با نامی مشابه نام شبکه وای‌فای واقعی (مثلاً وای‌فای هتل) ایجاد می‌کنند. کاربران ممکن است به اشتباه به این شبکه جعلی متصل شوند و هکرها به راحتی می‌توانند به اطلاعات و مکالمات آنها دسترسی پیدا کنند.

هشدار استفاده از وای فای عمومی هشدار استفاده از وای فای عمومی

علاوه بر این، مجرمان سایبری می‌توانند از نرم‌افزارهای خاصی برای شنود اطلاعاتی که در حال انتقال بر روی شبکه وای‌فای عمومی هستند استفاده کنند. به این نوع حمله، شنود گفته می‌شود.

کاربران در طول سفر چه استفاده‌ای از وای فای دارند؟

نظرسنجی Saily نشان می‌دهد که مسافران آمریکایی، زمان قابل توجهی را در طول سفر خود آنلاین هستند. حدود 25 درصد از آنها کمتر از دو ساعت در روز آنلاین هستند. اما 75 درصد دیگر، بیشتر از این مدت را به وبگردی و فعالیت‌های آنلاین اختصاص می‌دهند. گفتنی است که 56 درصد از این افراد از اینترنت برای برقراری ارتباط و 50 درصد برای فعالیت در شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. همچنین، 42 درصد از مسافران از اینترنت برای انجام امور مالی و تراکنش‌های بانکی استفاده می‌کنند که نشان‌دهنده ریسک بالای افشای اطلاعات بانکی در این مکان‌ها است.

توصیه کارشناسان چیست؟

درست است که مسافران به دنبال راحت‌ترین و ارزان‌ترین راه‌ها برای دسترسی به اینترنت هستند، اما کارشناسان امنیتی توصیه می‌کنند که به جای اتکا به وای‌فای عمومی، از گزینه‌های جایگزین استفاده کنید.

هشدار استفاده از وای فای عمومی هشدار استفاده از وای فای عمومی

کارشناسان تأکید دارند که کاربران باید به‌خصوص هنگام انجام امور مالی از شبکه موبایل خود به‌جای شبکه‌های وای فای عمومی استفاده کنند. چرا که اگر این اطلاعات حساس فاش شود، می‌تواند سرمایه‌های شما را به باد دهد. با این حال، اگر مجبور به استفاده از Wi-Fi رایگان هستید، برای محافظت از اتصال خود این مراحل را دنبال کنید:

  • از دسترسی به اطلاعات حساس خودداری کنید: از ورود به سایت‌های بانکی، انجام خریدهای آنلاین یا وارد کردن اطلاعات حساس در هنگام استفاده از وای‌فای رایگان خودداری کنید. برای انجام این کارها از داده موبایل خود استفاده کنید.
  • شبکه را فراموش کنید: پس از استفاده از یک شبکه وای فای رایگان، گزینه فراموش کردن شبکه را در دستگاه خود انتخاب کنید تا از اتصال خودکار به آن در آینده جلوگیری کنید.
  • نرم‌افزارها را به‌روزرسانی کنید: مطمئن شوید که سیستم عامل، مرورگرها و برنامه‌های شما با آخرین وصله‌های امنیتی به‌روز هستند.
  • از VPN استفاده کنید: VPN اتصال اینترنت شما را رمزگذاری می‌کند و رهگیری داده‌های شما را برای هکرها بسیار دشوارتر می‌کند.

با رعایت این نکات ساده، می‌توانید از خطرات استفاده از وای فای عمومی در امان بمانید و با خیالی آسوده از اینترنت در سفر خود استفاده کنید. ما همچنین در مقاله‌ای به بررسی کارهایی که نباید بعد از اتصال به یک Wi-Fi عمومی انجام دهید پرداخته‌ایم که مطالعه آن خالی از لطف نیست.

در گجت نیوز بخوانید:
با این تنظیمات وای فای، لگ زدن و افت فریم در بازی های اینترنتی را از بین ببرید این ترفند فویل آلومینیومی می تواند مشکل وای فای ضعیف را حل کند (اما یک مشکل اساسی وجود دارد) اگر وای فای گوشی اندرویدی شما کار نمی‌کند، راه کار اینجاست اگر سرعت وای فای گوشی شما پایین است، راهکار اینجاست

برچسب‌ها:

نظر شما