شناسهٔ خبر: 67577023 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استاد ایرانی دانشگاه اولستر:

فناوری پلاسما روشی نوین برای سنتز مواد ابعادپایین (نانویی) است

تهران- ایرنا- استاد دانشگاه اولستر انگلیس پلاسما در حوزه سنتز را مهم و روشی نوین برای مواد ابعادپایین (موادی که حداقل یکی از ابعاد آن‌ها در مقیاس ۱ تا ۱۰۰ نانومتر باشد) دانست و گفت: اهمیت مواد دوبعدی به خاطر خلوص بالا و فناوری سبز آنهاست.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز دوشنبه گروه علم و فناوری ایرنا، علی خطیبی در یازدهمین کنفرانس ملی مهندسی و فیزیک پلاسمای ایران در مرکز همایش‌های بین‌المللی سالن نور دانشگاه الزهرا گفت: پلاسما پزشکی، پردازش سطوح، فیزیک جو، شیمی پلاسما، پلاسما در کشاورزی، گداخت هسته ای، مخابرات و هوافضا، کاربرد پلاسما در درمان زخم های دیابتی از محورهای اصلی که در این کنفرانس به آن پرداخته می‌شود.

استاد دانشگاه اولستر انگلیس و ارائه دهنده مقاله سنتز فاز گازی نانو بلورها در فشار اتمسفری که در حوزه سنتز مواد دو بعدی و تک بعدی به کمک فناوری پلاسما تحقیق می‌کند، معتقد است پلاسما درحوزه سنتز بسیار پر اهمیت و روشی نوین برای سنتز مواد ابعاد پایین است. همچنین مواد دو بعدی اهمیت‌شان به خاطر خلوص بالا و تکنولوژی سبز آن هاست به طور مثال باعث می‌شود ما از حلاّل های مضر برای طبیعت استفاده نکنیم.

خطیبی در ارتباط با مواد دو بعدی اشاره توضیح داد: این مواد زیرمجموعه مواد ابعادپایین هستند که از نظر علمی کاربردهای فراوانی دارند. توضیح ساده‌تر اینکه مواد اطراف ما مواد بالک و سه بعدی‌اند. ما ماده را زیر فشار قرار می‌دهیم و به جهت‌های مختلف تبدیل می‌کنیم. این امکان وجود دارد که مواد را در حد اتم کوچک کنیم که دیگر خواص ماده جدید با مواد بالک بسیار زیاد فرق دارد و در بحث پزشکی و انرژی کاربرد فراوان دارند و تفاوتشان با مواد حجمی بسیار زیاد است.

نظر شما