شناسهٔ خبر: 67576913 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

همزمان با روز ملی ادبیات کودک و نوجوان؛

هجدهمین جلد کتاب «هدهد سفید» منتشر شد

همزمان با ۱۸ تیر ماه، روز ملی ادبیات کودک و نوجوان، هجدهمین جلد از کتاب «هدهد سفید»، با هدف آشنایی بیشتر نوجوانان با کتاب و کتابخانه، از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور منتشر شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه فرهنگ دفاع‌پرس، همزمان با ۱۸ تیر ماه، روز ملی ادبیات کودک و نوجوان، هجدهمین جلد از کتاب «هدهد سفید» در ۱۴۴ صفحه، با هدف آشنایی بیشتر نوجوانان با کتاب و کتابخانه، از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور منتشر شد و در اختیار نوجوانان علاقه‌مند به کتابخوانی قرار گرفت.

هدهد سفید در شماره هجدهم پس از تحمیدیه شامل شعری از حکیم نظامی گنجوی و مقدمه سیدباقر میرعبداللهی، معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات، با محوریت جایگاه تکنولوژی در زندگی روزمره، با داستان «رَمادی» اثر مریم مَقانی (نویسنده کودک و نوجوان) با موضوع ایستادگی مردم غزه در برابر رژیم غاصب صهیونیستی آغاز می‌شود. در ادامه داستان‌های «تسبیح تبرکی» با موضوع شهیدِ خدمت اثر مونا اسکندری، «پسر شاخ مدرسه» اثر مهری سادات علاقه‌بندها، «مطالعه‌ی حلال» اثر محسن باقرآبادی، کتابدار کتابخانه‌ی حجر بن عدی کرمانشاه و داستان «قابِ عکس» اثر محمد جعفربگلو، سرپرست نویسندگان کتاب هدهد سفید آمده است.

هدهد سفید هجدهم در بخش سروده‌ها حاوی اشعاری با عناوین «ما بهاریم»، «معلم خوب من»، «راز جاودانگی»، «کوچه‌های نوحه‌خوان» اثر دبیر و اعضای محفل ادبی جوانه‌ها است. یادداشت «پرواز روی بال‌های هدهد سفید» روایت صمیمانه سمانه رحیمی، دبیر محفل ادبی جوانه‌ها از مراسم رونمایی هفدهمین جلد کتاب هدهد سفید با حضور مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است. پس از آن در بخش «فوت و فن» در مطلبی تحت عنوان «چگونه کتاب‌خوان شویم؟»  فوت و فن و راهکارهای کتاب‌خوان شدن، بیان شده است.

هدهد سفید در این شماره در بخش گفتگو به سراغ شهرام شفیعی، نویسنده کودک و نوجوان رفت و شفیعی در این گفتگو از جذابیت نویسندگی در حوزه کودک و نوجوان گفت. در بخش «ستاره‌های آسمان ایران» نیز در داستانی با عنوان «قدر زر زرگر شناسد، قدر گوهر گوهری» اثر علی شاهری، کتابدار کتابخانه سیدمرتضی، با فردوسی حکیم بیشتر آشنا می‌شویم. در ادامه مطالب این شماره داستان «یک دنیا غم تنهایی» اثر محسن پرویز، عضو هیئت امنای کتابخانه‌های عمومی کشور و «تسکینِ دل» اثر مارال بابائی، رمان‌نویس آمده است.

«قفسه کتاب» از دیگر مطالب این نشریه است که در این بخش ۲ عنوان کتاب «جزیره‌ی آبِل» اثر ویلیام استیگ و ترجمه مسعود ملک‌یاری و «دو روایت از یک عکس» اثر ابراهیم حسن‌بیگی معرفی شده است. روایت «شب دهم» از مسلم ناصری، «شما را تنها نمی­‌گذاریم» از مظفر سالاری و «بغضی که هنوز نترکیده» از علی مساحتی در ادامه مطالب این شماره آمده است.

هدهدسفید نامه‌رسان در این شماره نامه‌های هستی کامیاب، فاطمه نادعلی و باران باکفی آزاد، اعضای کتابخانه‌های عمومی را به نویسندگان محبوبشان رسانده و پاسخ نامه‌های غزل قاسملو، نازنین‌زینب ابویسانی و محمدحسین علی‌پور عزیز، را از هوشنگ مرادی کرمانی، مصطفی خرامان و مهدی رجبی گرفته است.

در ادامه مطالب این شماره داستان «بی‌وطن» به قلم محمد جعفربگلو و «مادر است دیگر!» به قلم نفیسه‌سادات موسوی آمده است. همچنین در داستانی کوتاه با عنوان «آداب امانت گرفتن کتاب از کتابخانه» آداب امانت گرفتن کتاب در ۵ مرحله بیان شده است.

ضمیمه هدهد سفید نیز در این شماره توسط نوجوانان کتاب‌خوان استان آذربایجان شرقی تهیه شده است.  

جلد هجدهم کتاب «هدهد سفید» را از اینجا دریافت کنید.

انتهای پیام/ 121

نظر شما