شناسهٔ خبر: 67576845 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

تورم تابو شکنی کرد/ ورود به کانال 20 درصدب پس از 45 ماه+ نمودار

اقتصادنیوز: ررسی‌ها نشان می‌دهد تورم سالانه تولیدکننده در خردادماه سال جاری به کانال ۲۰ درصد وارد شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، معاون سیاستگذاری پولی بانک مرکزی، محمد شیریجیان در تازه‌ترین گزارش خود از تورم تولیدکننده اعلام کرد تورم تولیدکننده سالانه در خرداد ماه سال جاری به کانال ۲۰ درصد وارد شده که در ۶۷ ماه گذشته (آبان ماه ۱۳۹۷) بی سابقه بوده است.

بررسی آمارهای تورم تولیدکننده این نکته را نشان می‌دهد که روند نزولی تورم تولیدکننده سالانه همچنان کاهشی بوده است اما نرخ تورم تولید کننده در خردادماه امسال رکورد ۴۵ ماهه (شهریور ۱۳۹۹) را به ثبت رسانده است نه ۶۷ ماهه. به عبارتی تورم تولیدکننده سالانه در خردادماه سال جاری کمترین سطح از شهریور ۱۳۹۹ بوده و بعد از ۴۵ ماه وارد کانال ۲۰ درصد شده است.

در این گزارش مرکز آمار تورم تولیدکننده نقطه به نقطه خرداد ماه نیز نسبت به فروردین سال جاری با افزایش مواجه شده است.

030418

تورم تولیدکننده سالانه در کف ۴۵ ماهه

معاون سیاستگذاری پولی بانک مرکزی، در تازه‌ترین گزارش خود از آمار تورم تولیدکننده در خرداد ماه سال جاری اعلام کرد تورم تولیدکننده سالانه خرداد به سطح ۲۹.۷ درصد رسیده است. همچنین در این گزارش عنوان شده است که این نرخ کمترین سطح در ۶۷ ماه گذشته (آبان ۱۳۹۷) بوده است.

بررسی‌های آمار تورم تولیدکننده سالانه از سال ۹۷ تا خرداد ۱۴۰۳ نشان می‌دهد تورم تولیدکننده سالانه در ۶ سال اخیر بیشترین سطح خود را در شهریور ماه ۱۴۰۰ به ثبت رسانده که معادل ۸۲.۶ درصد بوده است. پس از آن تورم تولیدکننده سالانه وارد یک روند نزولی مداوم شده و این روند را تا خرداد ماه سال ۱۴۰۳ ادامه داده است.

اما آمارها حاکی از آن است که تورم تولیدکننده سالانه در این ماه کمترین سطح در ۴۵ ماه گذشته بوده است نه ۶۷ ماه. به عبارتی تورم تولیدکننده سالانه در خرداد ماه امسال پس از ۴۵ ماه (شهریور ۱۳۹۹) وارد کانال ۲۰ درصد شده است و نرخ ۲۹.۷ درصد را به ثبت رسانده است.

همچنین بر اساس گزارش معاون سیاستگذاری پولی بانک مرکزی، تورم تولیدکننده نقطه به نقطه در خردادماه امسال به ۲۵.۳ درصد رسیده که در ادامه روند نزولی این تورم بوده است.

بررسی روند تورم تولیدکننده نقطه‌ای از سال ۹۷ تا خرداد ۱۴۰۳ نشان می‌دهد بیشترین سطح تورم تولیدکننده نقطه به نقطه در اردیبهشت ۱۴۰۰ به ثبت رسیده که معادل ۱۰۳.۱ درصد بوده است. پس از آن تورم تولیدکننده نقطه‌ای وارد یک روند نزولی نوسانی شده اما همچنان به روند نزولی خود ادامه داده است تا اینکه این تورم در فروردین ماه امسال به ۲۳.۸ درصد رسیده است. در ادامه نیز تورم پیشران نقطه به نقطه فروردین به اندازه ۱.۵ واحد درصد افزایش یافته و به ۲۵.۳ درصد در خردادماه امسال رسیده است.

برچسب‌ها:

نظر شما