شناسهٔ خبر: 67576816 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

توسعه دفاتر اسنادرسمی امنیت معاملات استان کرمان را تضمین می ... -

اقتصاد ایران: کرمان- رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: توسعه دفاتر اسناد رسمی می تواند امنیت معاملات را تضمین کند و مردم استان کرمان می توانند با خیال راحت در این سامانه، معاملات خود را انجام دهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم حمیدی صبح دوشنبه در مراسم افتتاحیه نخستین دوره کارآموزی سردفتران اسناد رسمی استان کرمان، فرارسیدن ماه محرم و شهادت امام حسین علیه السلام و یاران وفادارش را تسلیت گفت.

حمیدی سپس اظهار کرد: مردم تا حدودی با دفاتر اسناد رسمی آشنا هستند اما بایستی فرهنگ الزام به ثبت رسمی معاملات ترویج شود.

وی افزود: باید قوانین و مقررات به گونه‌ای وضع شود تا معاملات اموال غیرمنقول در دفاتر اسناد رسمی انجام شود.

رئیس کل دادگستری استان کرمان تصریح کرد: در این صورت زمانی که فردی معامله‌ای انجام می‌دهد مطمئن است که کلاهبرداری و جعل اتفاق نیفتاده و یا بعداً دعوایی علیه وی در دستگاه قضائی مطرح نمی‌شود.

حمیدی وجود دفاتر اسناد رسمی برای دستگاه قضائی را پراهمیت دانست وتاکید کرد: دفاتر اسناد رسمی قدمتی قریب به صد سال دارند، اما متأسفانه بدلایل مختلف، این دفاتر نتوانستند وظیفه خود را بدرستی در ثبت اموال منقول و غیر منقول انجام بدهند.

وی گفت: نتیجه این امر نابسامانی‌های ملکی و ثبتی، اختلافات حقوقی و تشکیل پرونده‌های فراوان در دستگاه قضائی شده است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان بر لزوم گنجاندن قانون الزام به تنظیم اسناد رسمی معاملات در دوره‌های کارآموزی سردفتران تاکید کرد و گفت: لازم است قضات به این قانون جدید مسلط باشند.

حمیدی در ادامه اظهار کرد: در ماده ۱۰ این قانون سامانه ثبت معاملات پیش بینی شده و مقرر شده است طی یک سال آینده این سامانه راه اندازی شود.

وی خاطرنشان کرد: بعد از راه اندازی این سامانه ادارات دولتی، افراد و دفاتر اسناد رسمی ملزم هستند که معاملات خود را در این سامانه ثبت کنند.

حمیدی تاکید کرد: در غیر این صورت طرح دعاوی این دست موارد در مراجع قضائی پیگیری نخواهد شد و قرار عدم استماع صادر می‌شود.

عالی‌ترین مقام قضائی استان کرمان ادامه داد: انتظار می‌رود با اجرای این قانون در کشور از طرح دعاوی حقوقی و ملکی زیادی در دستگاه قضائی جلوگیری شود.

حمیدی یادآور شد: مقام معظم رهبری صلاح جامعه را در تصویب قانون الزام به ثبت رسمی معاملات دیدند و به اجرای این قانون توصیه کرده‌اند.

وی افزود: توسعه دفاتر اسناد رسمی می‌تواند امنیت معاملات را تضمین کند و با پیاده سازی این قانون مردم می‌توانند با خیال راحت در این سامانه معاملات خود را انجام دهند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان، از معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری، اداره کل ثبت اسناد و املاک و کانون سردفتران که زمینه برگزاری دوره کارآموزی سردفتران را فراهم کردند، قدردانی کرد.

وی گفت: ناظر این دوره معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری است و پس از تائید این معاونت برای سردفتران پروانه شغلی صادر خواهد شد.

محمدباقر اسلامی معاون منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری کل استان کرمان نیز در این نشست بیان کرد: ۱۲ عنوان درسی در این دوره کارآموزی در نظر گرفته شده است.

وی افزود: کارآموزان در این دوره ۱۵۰ ساعت آموزشی را می‌گذرانند که تقریباً یک دوره کامل آموزشی محسوب می‌شود.

اسلامی با اشاره به اینکه تقریباً ۷۰ درصد کارآموزان خانم و ۳۰ درصد آنان آقا هستند، تصریح کرد: دوره کارآموزی مذکور ۶ ماهه است و اساتیدی از دانشگاه، قضات و کانون سردفتران دروس این دوره را تدریس خواهند کرد.

برچسب‌ها:

نظر شما