شناسهٔ خبر: 67576161 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

جزئیاتی از برگزاری نخستین جشنواره ملی کتاب کودک و نوجوان - اکونیو

اقتصاد ایران: محمد حمزه‌زاده دبیرعلمی نخستین جشنواره ملی کتاب کودک و نوجوان به تشریح جزئیات برگزاری این جشنواره پرداخت و از کم‌تنوع بودن و کم محصول بودن حوزه نوجوان انتقاد کرد.

صاحب‌خبر -
- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ مهر ماه سال گذشته بود که مدیرعامل خانه کتاب ضمن حضور در خبرگزاری تسنیم از اضافه‌شدن جایزه ملی کتاب کودک و نوجوان به جوایز خانه کتاب خبر داد و گفت‌: این جایزه با هدف حمایت از تولید آثار برتر در حوزه ادبایت کودک و نوجوان و نگاه ویژه‌تر به این حوزه تاسیس خواهد شد.

نهایتاً‌ سیزدهم خردادماه سال جاری،‌ محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی احکامی جداگانه محمد حمزه‌زاده را به عنوان دبیر و عضو هیات‌ علمی و محمود پوروهاب، محمد میرکیانی، افسانه موسوی گرمارودی، سید احمد میرزاده، کاظم طلایی و شهرام شفیعی را به عنوان دیگر اعضای هیات‌ علمی نخستین جشنواره ملی و بین‌المللی کتاب کودک و نوجوان منصوب کرد.

خبرگزاری تسنیم،‌ همزمان با 18 تیرماه روز ملی ادبیات کودک و نوجوان با محمد حمزه‌زاده دبیر علمی این جشنواره گفت‌وگویی داشته است،‌ حمزه‌زاده در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به جدا شدن جشنواره ملی کودک و نوجوان از جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی،‌ گفت:  در طول سالیانی که جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شده است،  بخشی هم به نام بخش کتاب کودک و نوجوان برگزار شده و اکنون جشنواره ملی کتاب کودک و نوجوان از همان دایره جوایز بیرون آمده و مستقل شده است. بنابراین ما در جایزه کتاب سال پیش رو،‌ بخشی به نام کتاب سال کودک ونوجوان نخواهیم داشت و جشنواره ملی کتاب کودک و نوجوان به صورت مستقل برگزار شده و برگزیدگان خود را معرفی خواهد کرد.

وی ادامه داد:‌  عمده محتوای اساسنامه جایزه ملی کتاب کودک و نوجوان شبیه همان اساسنامه کتاب سال است و تفاوت چندانی نداشته است، طبیعتا‌ً‌ در میزان جوایز هم فرق  چندانی ندارد. تنها گروه‌های داوری متنوع شده است و البته در حوزه ترجمه انتخابی نخواهیم داشت و متمرکز بر تالیف خواهیم بود.

وی از انتخاب داوران و تشکیل گروه‌های داوری خبر داد و گفت:‌ در نخستین دوره جایزه آثار منتشر شده در سال 1402 ارزیابی می‌شوند و 5 هزار و 500 اثر به دبیرخانه جایزه ارسال شده است.که ارزیابی آثار در گروه‌های داوری ادامه دارد.

 حمزه‌زاده به گروه‌های داوری جشنواره اشاره کرد و گفت:‌ آثار در 7 گروه،‌ تصویرگری، داستان کوتاه،‌ داستان بلند، رمان،‌ کلیات،‌ پژوهش، شعر و نثر ادبی ارزیابی خواهند شد وآثار هر گروه توسط 3 داور ارزیابی می‌شوند‌.

   وی از تدارک بخش‌های جنبی در جشنواره خبر داد و افزود:‌  رویدادهایی چون برگزاری کارگاه‌های نشر بین‌الملل‌ با توجه به نیازی که در زمینه صادرات ادبیات این حوزه به خارج از کشور وجود دارد، برگزاری کارگاه‌های داستان‌های قاصدک که مجموعه نقدهای پژوهشی درباره کتاب کودک را شامل می‌شوند و برگزاری جلساتی با نویسندگان و ناشران از جمله بخش‌های جنبی جشنواره است.

حمزه‌زاده با اشاره به انتخاب آثار برگزیده در این جایزه گفت:  جلسه نهایی انتاخاب آثار برگزیده در جلسه‌ای با حضور 5 نفر،‌ شامل 3 داور هر بخش،‌ یک نماینده از اعضای هیئت علمی و دبیر علمی جایزه انجام می‌شود.

  وی با اشاره به ارزیابی کیفی از آثار ارسالی به این دوره جشنواره نیز گفت:‌ اکنون نه می‌توان گفت که در حوزه کیفیت رشد جهشی داشتیم و نه می‌توان گفت که با افت مواجه بودیم،‌ جریان تولید کتاب کودک در سال 1402 شبیه همان جریان تولید در سال 1401 بوده است، از نظر تعداد عناوین هم شبیه سال‌های گذشته بوده‌ایم.

حمزه‌زاده تصریح کرد:‌  درباره آسیب‌های نیز هنوز زود است اظهارنظر کنیم،‌ اما تولد این جشنواره و استقلال جشنواره از جایزه کتاب سال،‌ نشان می‌دهد، در سطح سیاست‌گذاران فرهنگی کشور اهمیت موضوع کتاب کودکان ونوجوان جدی‌تر گرفته شده است،‌ ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که کماکان ما در بخش محتوای خواندنی برای نوجوان با کمبود محتوا مواجه هستیم، در بررسی اولیه آثار ارسالی به جشنواره این نکته عیان بود که ما با حجم پرتنوع و پرمحصول در حوزه کودک و خردسال مواجه هستیم و در مقابل در حوزه نوجوان با حوزه کم تنوع و کم محصول مواجه هستیم که می‌طلبد در این بخش تلاش بیشتری شود و نویسنده‌ها دست بجنباند و نیازهای نوجوانان را در بخش کتاب پاسخ دهند.

وی در پایان از بین‌المللی شدن جشنواره در دوره آتی خبر داد و گفت:‌ هنوز زمان برگزاری اختتامیه چشنواره مشخص نشده است.

انتهای پیام/

نظر شما