شناسهٔ خبر: 67576032 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

حجت الاسلام حسینی قمی:

برگزاری مجالس حسینی نشانه دینداری و تعظیم شعائر است

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه برگزاری مجالس حسینی نشانه دینداری و تعظیم شعائر است گفت: اهل آسمان عزاداران حسینی را دعا می‌کنند. 

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام حسینی قمی کارشناس مذهبی در حسینیه آیت الله حق شناس (ره) به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: اگر عظمت امام حسین را درک کنیم عظمت مجالس حسینی را بیشتر درک خواهیم کرد؛ البته قطعاً نمی‌توانیم که آن طور که باید عظمت حضرت سید الشهدا (ع) را درک کنیم.

وی افزود: امام صادق فرمودند هیچ فرشته مقربی و رسول مرسلی نیست مگر اینکه التماس می‌کنند تا به آنها اجازه داده شود به زیارت امام حسین بروند. مرحوم علامه شوشتری می‌فرمودند حائر سید الشهدا آنجایی نیست که پیکر مطهرش آنجا باشد بلکه هر کجا خیمه عزای اباعبدالله الحسین علیه السلام برپا شود آنجا حائر امام است.

حجت الاسلام حسینی قمی با بیان اینکه حضور در مجالس حسینی زیارت آن حضرت است گفت: آدمی وقتی از زیادت امام حسین بر می‌گردد منادا می‌فرماید خدا گذشته تو را بخشید از نو شروع کن. مرحوم آیت الله حق شناس (ره) می‌فرمودند سعی کنید همه وقت خودتان را در دهه اول ماه محرم وقف امام حسین (ع) کنید؛ بنابراین در دهه اول متن زندگی انسان عزادارای برای حضرت باشد. امام صادق (ع) می‌فرمایند زمانی که نام امام حسین (ع) را در برابر امام سجاد (ع) می‌بردند دیگر کسی نمی‌توانست خنده ایشان را در آن روز مشاهده کند.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه روضه خوانی در مجالس حسینی باید به قدری باشد که حق آن ادا شود ابراز کرد: نقل شده میرزای شیرازی هر روز وقتی می‌خواستند درس خود را آغاز کنند دو برنامه داشتند نخست بیان فرازهایی از کتاب شریف نهج البلاغه بود و دیگر روضه خوانی برای امام حسین (ع) بود که توسط یکی از شاگردان صورت می‌گرفت، یکی از همین روزها شاگرد روضه خوان روضه‌ای می‌خواند که آن روز کلاس میرزا تعطیل می‌شود و می‌گوید صبر کنید حق این روضه ادا شود بعد درس را آغاز می‌کنیم و تا ظهر ایشان اشک می‌ریزند و کلاس تعطیل می‌شود، روضه خوان این جمله را می‌خواند "و دخلت زینب علی ابن زیاد".

وی با اشاره به اینکه قدر زیارت نامه‌ها را باید دانست و بیان کرد: حزن، غم و اندوه امام حسین (ع) را خداوند در دل مؤمنان قرار داده است برای همین در محرم حتی اگر مؤمن در اسارت باشد غم حضرت در دلش می‌نشیند. اراده و مقدرات الهی در مجالس حسینی امضا می‌شود. امام صادق (ع) فرمودند کسانی که منکر امام زمان هستند با آنان با سوره قدر احتجاج کنید و برایشان دلیل بیاورید.

حجت الاسلام حسینی قمی ادامه داد: علامه امینی می‌فرماید زمانی که در قیامت حضرت زهرا (س) وارد صحنه محشر می‌شود می‌فرماید حسین مرا نشانم دهید و و حضرت بدون سر وارد می‌شود و.…؛ پس از اینکه حاضران در صحنه محشر منقلب می‌شوند و اشک می‌ریزند به حضرت خطاب می‌شود هر چه می‌خواهی بخواه و ایشان شفاعت شیعیان و گریه کنان امام حسین (ع) را طلب می‌کند. مکرر در روایت است که بر امام صادق (ع) وارد می‌شدند و حضرت می‌فرمودند به زیارت امام حسین (ع) بروید.

این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: برگزاری مجالس حسینی نشانه دینداری و تعظیم شعائر است. امام حسین (ع) حجت خداوند بود و اهل آسمان عزاداران حسینی را دعا می‌کنند.

نظر شما