شناسهٔ خبر: 67575454 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

نشست ابزار تروریسم و سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران؛ واشنگتن عامل تروریسم حقوقی

کارشناسان حقوق بین‌الملل و علوم سیاسی در نشست «ابزار تروریسم و سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران» با انتقاد از رویکرد آمریکا در موضوع تروریسم، تاکید کردند که آمریکا از این مفهوم به نفع خود استفاده می‌کند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - نشست «ابزار تروریسم و سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران» روز دوشنبه، ۱۸ تیر با همکاری بنیاد هابیلیان در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

جمعی از کارشناسان حقوق بین‌الملل و علوم سیاسی در این نشست شرکت داشتند.

حمایت غرب از گروهک‌های تروریستی

سید محمدجواد هاشمی‌نژاد، دبیرکل بنیاد هابیلیان (خانواده شهدای ترور کشور) در این نشست با اشاره به جنایت‌های گروهک تروریستی منافقین، گفت: ایران از نخستین روز پیروزی انقلاب تاکنون یکی از بزرگترین قربانیان تروریسم است؛ تروریسم اقشار مختلف ایران را قربانی کرده است.

هاشمی‌نژاد با اشاره به ترور مقام‌های کشور از سوی تروریست‌ها، اظهار کرد: در هیچ کجای جهان دیده نمی‌شود که این تعداد از عالی‌ترین مقامات ترور شوند.

وی همچنین درباره حمایت کشور‌های غربی از گروهک‌های تروریستی علیه ایران، بیان کرد: این گروه‌ها در کشور‌های غربی دفتر رسمی داشته و مورد حمایت‌های مختلف قرار می‌گیرند.

دبیرکل بنیاد هابیلیان، تاکید کرد: با اینکه گروهک منافقین در سال ۲۰۰۹ در لیست تروریستی آمریکا قرار گرفت، اما این گروهک در همان آمریکا دفتر داشت، فعالیت کرده و کمک مالی جمع‌آوری می‌کردند.

به گفته وی، اگر تروریسم از سوی غرب و آمریکا حمایت نمی‌شد، آمار شهدای حادثه‌های تروریستی در کشور ما تا این حد افزایش نمی‌یافت.

دبیرکل بنیاد هابیلیان در بخشی دیگر گفت: غربی‌ها نمی‌توانند نگاه دوگانه به تروریسم داشته باشند اما انتظار داشته باشند که دیگر کشور‌ها از این رویکرد دوگانه تبعیت کنند.

مواضع دوگانه‌ آمریکا در قبال تروریسم

ابراهیم برزگر، عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی در بخشی دیگر از این نشست با اشاره به رویکرد آمریکا در قبال مسئله تروریسم، گفت: آمریکا همواره مواضع دوگانه‌ای را در قبال تروریسم دارد.

برزگر، اضافه کرد: به‌عنوان نمونه، از نظر آمریکا داعش خوب و داعش بد وجود دارد؛ یعنی در هر جا که تروریسم به نفع آمریکا باشد از آن حمایت می‌کند. 

وی خاطرنشان کرد: همین موضع، یعنی رویکرد دوگانه آمریکا در قبال تروریسم، درباره منافقین هم صدق می‌کند؛ این گروه همواره مورد حمایت آمریکا بوده است.

این استاد دانشگاه در بخشی دیگر گفت: هنجار‌های آمریکا براساس منفعت این کشور تعریف می‌شوند.

آمریکا عامل تروریسم حقوقی است

هیبت‌الله نژندی‌منش، کارشناس حقوق بین‌الملل از دانشگاه علامه طباطبایی نیز در این نشست به تشریح موضوع حمایت غرب از تروریسم پرداخت و گفت: تروریسم یک پدیده ایستا نیست؛ بلکه یک پدیده پویاست که در هر زمان شکلی خاص به خود می‌گیرد.

نژندی‌منش یکی از رویکرد‌های آمریکا را تروریسم حقوقی خواند و گفت: کشور‌های غربی مانند آمریکا با ارعاب و فشار بر دیوان‌های حقوقی بین‌المللی برای خود امتیاز می‌گیرند.

به گفته وی، در تروریسم حقوقی ایجاد خشونت یا تهدید به خشونت برای گرفتن امتیاز از مجامع بین‌المللی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی اظهار کرد: خط‎ونشان آمریکا برای دیوان بین‌المللی کیفری (در موضوع صدور احکام جلب علیه مقام‌های رژیم صهیونیستی) را می‌توان از مصادیق تروریسم حقوقی دانست.

نژندی‎منش با اشاره به تهدید مقام‌های آمریکایی علیه مقام‌های دیوان بین‌المللی کیفری، اضافه کرد: پس از آنکه دادستان این دیوان اعلام کرد که ممکن است احکامی علیه مقام‌های صهیونیست صادر شود، نمایندگان کنگره آمریکا دادستان این دادگاه بین‌المللی را تهدید کردند.

کارشناس حقوق بین‌الملل در پایان گفت: تروریسم حقوقی رویه خطرناکی است و باعث می‌شود که رژیم صهیونیستی با خیال راحت به جنایت‌های خود ادامه دهد.

انتهای پیام/

نظر شما