شناسهٔ خبر: 67573732 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

رسانه آمریکایی: رهبران جهان خودشان را برای بازگشت ترامپ آماده می‌کنند

روزنامه آمریکایی نوشت، اعضای ائتلاف ناتو و شرکای دیگر ایالات متحده در حالی این هفته برای شرکت در اجلاس سران ناتو وارد پایتخت این کشور می‌شوند که با توجه به افزایش شانس پیروز شدن دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر، آنها خودشان را آماده مواجهه با این احتمال می‌کنند.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» در مطلبی ارزیابی کرد، رهبران کشورهای غربی با توجه به اینکه تحولات اخیر در آمریکا همچون نمایش فاجعه‌بار «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در نخستین مناظره ریاست جمهوری باعث افزایش شانس پیروز شدن دونالد ترامپ، رقیب جمهوری‌خواهش در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر شده، می‌نویسد: «دونالد ترامپ سال‌هاست که متحدان آمریکا را تحریک کرده، اهمیت ائتلاف ناتو را زیر سوال برده، افزایش بودجه نظامی دیگر اعضا را طلب کرده و چندی پیش نیز احتمال محافظت نکردن ناتو از اعضایی را که هزینه کافی برای دفاع نمی‌کنند، پیش کشید.

طبق این گزارش، اکنون در حالی که اعضای ائتلاف و شرکای دیگر ایالات متحده این هفته وارد واشنگتن می‌شوند تا هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس ناتو را جشن بگیرند، افزایش شانس پیروز شدن دونالد ترامپ در انتخابات ماه نوامبر با توجه به نظرسنجی‌های اخیر را نیز در نظر داشته و تلاش خواهند کرد تا زبان مشترکی با این نامزد ریاست جمهوری حزب جمهوری‌خواه بیابند.

این روزنامه آمریکایی با اشاره به اینکه مواضع دونالد ترامپ در رابطه با جنگ اوکراین باعث نگرانی اعضای ناتو شده است، می‌نویسد: «ترامپ اعلام کرده قبل از اینکه حتی سوگند ریاست جمهوری را ادا کند به صورتی کی‌یف و مسکو را مجبور به پذیرفتن یک توافق صلح کرده تا به صورت یک طرفه به جنگ پایان دهد. مسکو برای صلح با اوکراین درخواست کرده کی‌یف از مساله عضویت در ائتلاف ناتو و اراضی که در کنترل روسیه قرار گرفته چشم‌پوشی کند و برخی از اعضای ائتلاف ناتو نگرانند که ترامپ به کی‌یف برای تسلیم شدن فشار وارد کند یا حتی ارسال تسلیحات لازم برای ارتش اوکراین به منظور حفظ جریان جنگ را قطع کند.»

«آندژی دودا» رئیس‌جمهور لهستان در ماه آوریل گذشته به نیویورک رفته و در آنجا در برج ترامپ دیداری ۲ ساعت و نیمه با رئیس جمهور سابق آمریکا داشت. دودا به وال استریت ژورنال گفت در آنجا درباره اهمیت استراتژیک اوکراین گفت‌وگو داشته و نقطه‌نظرات و ارزیابی خود درباره وضعیت را به او عرضه کرده است.

«کیث کلاگ» یک ژنرال سه ستاره بازنشسته ارتش آمریکا که زمانی به عنوان مشاور امنیت ملی «مایک پنس» معاون رئیس جمهور سابق آمریکا خدمت کرده و در شورای امنیت ملی دولت دونالد ترامپ سمت‌های ارشدی داشته است، گفت اخیرا تماس‌های مقام‌های خارجی با او در ارتباط با موضوع ترامپ افزایش پیدا کرده است.

کلاگ کسی نیست که به نمایندگی از ترامپ یا ستاد انتخاباتی او صحبت کند اما در مقام کسی که قبلا عضو حلقه نزدیکان ترامپ بوده و بعدا نیز خواهد بود، شاهد اقبال مقام‌های خارجی به خود در رابطه با مساله ترامپ بوده است. کلاگ که بخشی از انستیتوی سیاست اول آمریکا، انستیتویی حامی سیاست خارجی ترامپ است، گفت: «ما از ماه نوامبر گذشته بالغ بر ۱۶۰ تماس با مقام‌های خارجی داشته‌ایم.»

از جمله کسانی که با او تماس گرفتند سفیران، وزیران امور خارجه و وزیران دفاع بوده‌اند.

او خاطر نشان کرد: «ما با همه آنها صحبت می‌کنیم به طور خلاصه باید بگوییم که آنها دارند به سنجش ورودشان به یک قمار سیاسی می‌‍پردازند.»

غیرقابل پیش‌بینی بودن ترامپ تماس با او از سوی دولت‌های دیگر را به امری چالش‌برانگیز تبدیل کرده، در حالی که کارزار انتخاباتی او رسما نمایندگانی برای ترامپ در حوزه سیاست خارجی معرفی نکرده است. با توجه با شفاف نبودن اینکه چه کسانی ممکن است در یک کابینه جدید بر ترامپ اعمال نفوذ کنند، برخی کشورها از هر فرد رابط ترامپ که بتوانند با آن تماس برقرار کنند استفاده می‌کنند یا به سراغ خود ترامپ می‌روند.

«اولاف شولتس» صدراعظم آلمان در ماه ژانویه گذشته زمان سفرش به واشنگتن و همچنان در زمان شرکتش در کنفرانس امنیتی مونیخ در ماه بعد از آن، از چند قانونگذار سرشناس حامی ترامپ دعوت کرد تا با او به صرف شام بپردازند. «وولفگانگ اشمیت» ارشدترین دستیار او از زمان حمله روسیه به اوکراین در هر سال چند بار به واشنگتن سفر داشته است.

اشمیت در کنار تعاملات رسمی خود با دولت بایدن با یک شبکه از حامیان ترامپ که شامل حامیان مالی، قانونگذاران و مقام‌های دولت سابق او می‌شوند ارتباط برقرار کرده است.

وال استریت ژورنال در ادامه این مطلب تصریح می‌کند: «اما ارتباطات شخصی بین رهبران احتمالا برای غلبه بر اختلافات با ترامپ بر سر ناتو کافی نخواهد بود. اعضای ناتو در هفته جاری روانه واشنگتن شده تا در اجلاس خود بر هدف بلندمدتشان به منظور وارد کردن اوکراین به ائتلاف ناتو تاکید کنند. یک مقام ارشد دولت جو بایدن روز جمعه گفت بیانیه اجلاس ناتو شامل سیگنال‌های بسیاری قوی در خصوص حمایت متحدان ناتو از اوکراین در مسیرش به سمت یک همگرایی یورو-آتلانتیک خواهد بود.»

ترامپ وعده‌های غربی‌ها برای وارد کردن اوکراین به ائتلاف ناتو را عامل تحریک روسیه برای حمله به این کشور در وهله اول خوانده است. او در مصاحبه‌ای با پادکست «آل-این» در ماه ژوئن اظهار کرد: «فکر می‌کنم علت شروع شدن این جنگ همین مساله بوده است.»

دونالد ترامپ در مناظره اول ریاست جمهوری با بایدن گفت در صورتی که در ماه نوامبر به ریاست جمهوری آمریکا انتخاب شود حتی قبل از آنکه در ۲۰ ژانویه بعدی رسما ریاست جمهوری بعدی را شروع کند، جنگ اوکراین را حل‌وفصل می‌کند. او البته جزئیاتی در خصوص برنامه خود برای پایان دادن به جنگ اوکراین ارائه نکرد اما گفت که خواسته‌های ارضی ولادیمیر پوتین را قبول نخواهد کرد.

اما کلاگ از جزئیاتی یک برنامه احتمالی ترامپ برای پایان دادن به جنگ اوکراین پرده برداشته که اختلاف فاحشی با راهبردهای کنونی ائتلاف ناتو دارد. در ریاست جمهوری جو بایدن، آمریکا و ناتو رویکردی با پایان باز به منظور عرضه حمایت نظامی به اوکراین را داشته‌اند به این امید که کی‌یف در میدان نبرد به فتوحاتی دست پیدا کرده و به این ترتیب بتواند به سراغ آنچه که یک «راه‌حل قابل قبول» برای آنهاست، برود.

«کلاگ» و «فرد فلیتز» رئیس سابق کارکنان شورای امنیت ملی ترامپ در یک مقاله منتشر شده از سوی انستیتوی سیاست «اول آمریکا» نوشتند، آمریکا باید بر برقراری آتش‌بس پافشاری کند، مساله عضویت اوکراین در ناتو را برای مدتی طولانی از روی میز کنار بگذارد و سپس کی‌یف و روسیه را به منظور مذاکره کردن بر سر صلح و متوقف ساختن جنگ تحت فشار قرار دهد.

کلاگ گفت: «می‌توانیم به سراغ اوکراین رفته و به آن بگوییم اگر از این نوع توافق حمایت نکنید، حمایت از شما قطع می‌شود. ما می‌توانیم به سراغ روس‌ها رفته و به آنها بگوییم اگر شما از یک توافق حاصل از مذاکرات حمایت نکنید، ما هر سلاحی که قبلا به اوکراین نداده‌ایم را در تعداد انبوه خواهیم داد.»

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه هفته گذشته گفت از صحبت‌های ترامپ درباره جستجوی راه‌حلی برای پایان دادن به جنگ در اوکراین استقبال می‌کند اما هنوز جزئیات آن را نمی‌داند.

مقام‌های خارجی کشورهای بیرون از ناتو نیز برای ارتباط برقرار کردن با ترامپ و حلقه نزدیکان او تلاش کرده‌اند، به این امید که بتوانند بر تصمیمات آینده او درباره مسائل پرمناقشه در حوزه‌های تجارت و امنیت ملی تاثیر بگذارند.

ژاپن که قرار است نخست‌وزیرش در اجلاس سران ناتو در واشنگتن به همراه شرکای دیگر حضور یابد می‌خواهد تضمین کند که ترامپ در صورت رسیدن به ریاست جمهوری تعرفه‌های جدید برای کالاها وضع نکند و ائتلاف آمریکا-ژاپن را حفظ کند. «تارو آسو» نخست‌وزیر ۸۳ ساله سابق ژاپن که در زمان ریاست جمهوری ترامپ وزیر دارایی ژاپن بود، محور تلاش‌های ژاپن برای ارتباط با ترامپ بوده است. او که هم‌اکنون مقام شماره ۲ در حزب حاکم لیبرال دموکرات ژاپن است، در ماه آوریل نشستی را با رئیس جمهور سابق آمریکا در برج ترامپ داشت.

«شیگرو کیتامورا» مشاور امنیت ملی اسبق ژاپن با «رابرت سی. اوبراین» همتای خود در دولت اسبق ترامپ رابطه تجاری دارد. هر کدام از این ۲ نفر مدیر شرکت‌های مشاوره‌ای خود بوده و شرکت‌های آنها یک شراکت استراتژیک دارند. کیتامورا گفت: «فکر می‌کنم ما روابط شخصی بسیار خوبی برقرار کرده‌ایم.»

در حالی که معاون نخست‌وزیر استرالیا قصد دارد در این اجلاس ناتو شرکت کند، کشور او نیز اقداماتی را ظاهرا در راستای آماده شدن برای بازگشت احتمالی ترامپ انجام داده است. اسکات موریسون، نخست‌وزیر سابق استرالیا در ماه مه با ترامپ دیدار کرد؛ این دیدار این گمانه زنی را برانگیخت که اگر حزب راست میانه‌روی لیبرال او در انتخابات آینده به قدرت بازگردد، ممکن است او به عنوان سفیر بعدی استرالیا در ایالات متحده منصوب شود.

حتی مکزیک نیز برای ایجاد روابط شخصی با ترامپ تلاش کرده است. پیروزی احتمالی ترامپ در ماه نامبر می‌تواند برای «کلودیا شینبائوم» اولین رئیس‌جمهور زن و یهودی مکزیک و یک استاد دانشگاه چپ‌گرا که قرار است در ماه اکتبر ریاست جمهوری را شروع کند، چالش به وجود آورد.

چند مقام فعلی و سابق مکزیک  گفتند هر چند ترامپ توانست یک رابطه کاری محکم با «آندرس مانوئل لوپز اوبرادور» رئیس جمهور ملی‌گرای در حال کناره‌گیری مکزیک برقرار کند، اما بعید است بتواند چنین روابطی را با شینبائوم داشته باشد.

نظر شما