شناسهٔ خبر: 67573568 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

«من مرد این خانه‌ام»؛ زندگی یک پرستار داوطلب منتشر شد؛

اقدام مشکوک زن میانسال در شستشوی لباس مجروحان!

کتاب «من مرد این خانه‌ام» زندگی‌نامه داستانی زهرا قیداری همسر شهید حسن نیکوقدم و پرستار داوطلب در مناطق جنگی به کوشش مسیح عطایی در نشر ۲۷ بعثت به چاپ رسید.

صاحب‌خبر -

‌به گزارش مشرق، کتاب «من مرد این خانه‌ام» زندگی‌نامه داستانی زهرا قیداری همسر شهید حسن نیکوقدم و پرستار داوطلب در مناطق جنگی از جمله ایلام به کوشش مسیح عطایی در نشر ۲۷ بعثت به چاپ رسید.

خاطرات زهرا قیداری در نه فصل سامان یافته و در این فصول به زندگی راوی از تولد تا حضور در جنگ ایران و عراق و نهایت درگذشت اوست. زهرا در یک خانواده مذهبی رشد و نمو پیدا کرد و با حسن نیکوقدم که همسایه شان بود، زندگی مشترک را آغاز کرد و پس از جنگ حسن راهی جبهه شد و سال شصت و یک به شهادت رسید.

زهرا خانم بعد از پیروزی انقلاب مدتی در زمان آشوب‌های کردستان در یک مدرسه تدریس داشت و برخی اتفاقات را از نزدیک دیده است. بعد از جنگ هم او اواخر سال ۵۹ برای کمک به مجروحان جنگی به ایلام می‌رود که اتفاقات خاضی را در آنجا تجربه می‌کند. اتفاقاتی که باعث می‌شود بعدها در زندگی برایش تجربیات خوبی در بر داشته باشد و او از پس خودش بربیاید: «… به رخت‌شوخانه مشکوک شدم. از طرفی هم تعدادی زیادی از مجروحین با وجود رسیدگی زیاد از عفونت شهید می‌شدند. حس می‌کردیم ملحفه‌ها به خوبی شسته نمی‌شدند و کثیف باقی می‌مانند. با مادر و خاله اکرم مشورت کردم و گفتم من علت را پیدا می‌کنم چرا این ملحفه‌ها این قدر کثیفند؟ حوالی رختشورخانه چند روز کشیک دادم. رختشور زنی کرد و میانسال بود که کار شست‌وشوی ملحفه‌ها و لباس‌ها با او بود. آن روز توی حیاط زیر درخت نزدیک رختشورخانه ایستاده بودم و می‌پاییدمش راستش از اول برایم مشکوک بود…»

کتاب تنها منحصر به خاطرات جنگ نیست و به زندگی و فعالیت راوی از دوران انقلاب هم می‌پردازد و وقایع پس از جنگ را هم شامل می‌شود. در کنار روایت اتفاقاتی کوچک و بزرگی که روی داده، بخشی از فرهنگ عامه بیان شده است که بعضی از آنها جالب و خواندنی است از جمله سوزاندن پاشته فرزندی که نحس است و پس از او کودکی که به دنیا آمده، زنده نمانده است. همچنین وضعیت زنان در خانواده‌های مذهبی از کودکی تا ازدواج، نحوه بزرگ شدن فرزندان پسر و دختر و اتفاقاتی که در خانه‌های موسوم به خانه قمرخانم روی می‌دهد همه از نکات خواندنی است که در کتاب «من مرد این خانه‌ام» روایت شده است.

کتاب «من مرد این خانه‌ام» زندگی‌نامه داستانی زهرا قیداری به کوشش مسیح عطایی در ۲۳۱ صفحه به بهای ۱۳۰ هزار تومان در مجموعه همسرانه نشر ۲۷ بعثت راهی پیشخان کتابفروشی‌ها شد.

نظر شما