شناسهٔ خبر: 67573487 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

هدایت تحصیلی ۲ هزار دانش‌آموز پایه نهم در قشم آغاز شد

قشم - ایرنا - مدیر آموزش و پرورش شهرستان قشم با اشاره به آغاز فرایند هدایت تحصیلی دانش آموزان پایه نهم برای ورود به پایه دهم، گفت: امسال ۲ هزار و ۷۳ دانش آموز در این شهرستان واجد شرایط انتخاب رشته و هدایت تحصیلی برای ورود به پایه دهم در مقطع متوسطه دوره دوم هستند.

صاحب‌خبر -

حسین رنجبر گلشواری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: این تعداد دانش آموز پایه نهم شهرستان مرزی قشم برای ورود به دوره متوسطه دوم در سال ۱۴۰۴ - ۱۴۰۳ هدایت تحصیلی می شوند.

وی ادامه داد: در دوره متوسطه سه شاخه تحصیلی "نظری"، "فنی و حرفه‌ای" با ۱۳ رشته تحصیلی و "کار و دانش" با ۹ رشته مهارتی برای دانش آموزان قشمی در نظر گرفته شده که در چهار زمینه صنعت، خدمات، کشاورزی و هنر متنوع است.

مدیر آموزش و پرورش قشم توضیح داد: دانش آموزان پایه نهم دوره اول متوسطه این شهرستان به منظور برخورداری از خدمات مشاوره ای ویژه هدایت تحصیلی می توانند به مرکز مشاوره این اداره آموزش و پرورش مستقر در بلوار ولیعصر(عج) جنب بانک مهر ایران مراجعه کنند.

رنجبر گلشواری اضافه کرد: در این مراکز خدمات مشاوره هدایت تحصیلی به صورت رایگان به دانش آموزان بزرگ ترین جزیره ایرانی خلیج فاس ارایه می شود

وی با بیان اینکه مشاورین مدارس در هدایت آگاهانه دانش آموزان برای تصمیم گیری صحیح در انتخاب رشته تحصیلی دانش آموزان مسئولیت خطیری بر عهده دارند، گفت: ۲۰ مشاور در مدارس این شهرستان مرزی مسوولیت انتخاب رشته دانش آموزان پایه نهم را عهده دار هستند.

مدیر آموزش و پرورش قشم اعلام کرد: مرکز مشاوره اداره آموزش و پرورش این شهرستان در زمینه انتخاب رشته، انتخاب مسیر زندگی آماده ارایه خدمات مشاوره ای به دانش آموزان پایه نهم و دوازدهم در انتخاب رشته تحصیلی و دانشگاهی است و والدین و دانش آموزان می توانند با شماره ۰۹۱۷۶۹۱۸۴۱۳ تماس بگیرند.

به گزارش ایرنا، هدایت تحصیلی فرآیندی است که طی آن با ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره به دانش آموز کمک می شود تا استعدادها، توانایی ها، علایق و ویژگی‌های شخصیتی خود، شاخه‌ها و رشته‌های تحصیلی، حرفه ها و مشاغل مورد نیاز جامعه را شناخته و بر اساس آن اقدام به انتخاب اولویت شاخه، گروه و رشته تحصیلی مناسب کنند.

هدایت تحصیلی به صورت یک فرآیند از دوره ابتدایی با تشکیل پرونده مشاوره‌ای آغاز می شود و با انجام مداخله‌های مشاوره ای و آموزشی تا پایان دوره دوم متوسطه ادامه می یابد، اما انتخاب شاخه، گروه و رشته تحصیلی در پایان پایه نهم صورت می پذیرد.

نمون‌برگ هدایت تحصیلی هم زمان با اعلام نتایج امتحانات ماه های خرداد و شهریور، برای همه دانش آموزان صادر می شود و پس از تایید مسوول ثبت نمرات، مشاور و مدیر مدرسه تا نیمه تیرماه همان سال برای قبولی‌های خرداد و همزمان با اعلام نتایج شهریورماه برای قبولی‌های شهریور در اختیار دانش آموز قرار می گیرد.

دانش آموزان در شاخه نظری به انتخاب رشته تحصیلی و در شاخه‌های فنی و حرفه ای و کاردانش به گروه تحصیلی هدایت می شوند. تعیین رشته در شاخه‌های فنی و حرفه ای و کار دانش بر اساس شیوه نامه ای است که وزارت آموزش و پرورش تهیه و ابلاغ می کند.

شیوه اجرای این طرح به گونه ای است که نمرات هر دو نوبت اول و دوم در پایه های هفتم، هشتم و نهم ملاک قرار داده می شود که طبق ضوابط موجود در آن، نوبت اول ضریب یک و نوبت دوم ضریب دو دارد و مجموع این ضرایب، ۳۵ درصد از کل فرآیند هدایت تحصیلی را در بر می گیرد.

۱۰ درصد از این ضرایب مربوط به نظر و علاقه دانش آموز، ۱۵ درصد استعداد و ۱۵ درصد آزمون‌های رغبتی، ۱۰ درصد نظر معلمان دوره متوسطه اول، پنج امتیاز خانواده و ۱۰ امتیاز هم مشاور مدرسه است.

از سوی دیگر در این فرآیند، در هر منطقه و شهرستانی که اطلاعات دانش آموزان در سامانه سناد تکمیل شود، پس از تایید رییس منطقه، فرم های هدایت تحصیلی صادر می شود و برای ثبت نام و انتخاب رشته در پایه دهم در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد.

شهرستان مرزی قشم با بیش از ۱۵۰ هزار نفر جمعیت دارای ۳۲ هزار و ۷۱۰ دانش آموز (۱۵ هزار و ۸۸۱ دختر و ۱۶ هزار و ۸۲۹ پسر) در مقاطع مختلف تحصیلی است و هم اکنون ۲۴۰ مدرسه و یکهزار و ۲۶۷ کلاس درس دارد.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

نظر شما