شناسهٔ خبر: 67573389 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

موج گرمای بی‌سابقه در آمریکا

تهران-ایرنا- داده های اداره خدمات هواشناسی ملی (NWS)  نشان می دهد موج دوم گرمای بی سابقه بار دیگر در این هفته ایالت های غربی آمریکا را فراگرفته و از هر ۵ آمریکایی یک نفر با هشدار گرما مواجه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، هفته نامه نیوزویک نوشت: اداره خدمات هواشناسی ملی آمریکا هشدار داده که ۳۵.۸ میلیون نفر در ایالت های غربی آمریکا با هشدار جدی گرما مواجه هستند. این هشدار در بالاترین طبقه‌بندی‌های توصیه‌های مربوط به گرمای هوا است و فقط هنگامی صادر می شود که «شاخص گرما در روز به ۱۹۵ درجه یا بالاتر و برای یک دوره دستکم ۴۸ ساعته در شب به ۷۵ یا بالاتر برسد.

نقشه های اداره خدمات هواشناسی ملی آمریکا که در یک ساعت چندین بار در وبسایت آن بروز رسانی می شود، نشان می دهد که تقریبا بخش گسترده ای از ایالت های کالیفرنیا، نوادا، اورگان و واشنگتن درگیر توصیه های مربوط به گرما هستند و بخش های بزرگی از ایالت های آیداهو و آریزونا نیز تا عصر روز یکشنبه درگیر شده اند.

این اداره خاطرنشان می کند که خطر بیماری های خطرناک ناشی از گرمای شدید برای همه گروه های سنی و به ویژه کودکان و افراد مسن وجود دارد.

بر اساس گزارش اداره خدمات هواشناسی آمریکا، گرمای شدید و رطوبت هوا یکی از عوامل مرگبار اصلی مربوط به مسائل آب و هوایی در آمریکا محسوب می‌شود که هر ساله صدها تلفات بر جای می گذارد.

گزارش مرکز پیشگیری و کنترل بیماری ها (CDC) نشان می دهد که سالانه تقریبا یک میلیون و ۲۲۰ نفر در آمریکا به دلیل گرمای شدید جان خود را از دست می‌دهند اما به نظر می رسد این آمار در حال افزایش است و اداره خدمات انسانی و سلامت (HHS) گزارش داده که ۳ هزار و ۳۰۲ نفر به دلایل مرتبط با گرمای هوا سال گذشته جان باختند.

آمریکا از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون شاهد چندین «اولین بار» در خصوص مسائل آب و هوایی به جز افزایش دما بوده که شامل طوفان رده ۵ در آتلانتیک و آتش سوزی شدید در جنگل ها است.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا هفته گذشته پیشنهاد اقدامات جدید برای محافظت از جان تقریبا ۳۶ میلیون نیروی کار در این کشور در برابر مسائل مربوط به گرمای شدید حین کار را ارائه داد.

وی درباره اهمیت تغییرات آب و هوایی گفته است: تعداد افرادی که در اثر گرمای شدید جان خود را از دست می دهند از مجموع تلفات ناشی از سیل، طوفان و گردباد بیشتر است. این اتفاقات به جز زندگی مردم، هزینه اقتصادی دارد.

هشدار درباره افزایش دمای جهانی بالاتر از سطح صنعتی شدن

داده های سرویس تغییرات اقلیمی کوپرنیک نشان می دهد میانگین دمای جهانی هوا در ۱۲ ماه منتهی به ماه ژوئن ۲۰۲۴ میلادی ۱.۶۴ درجه سانتی گراد بالاتر از سطح پیش از صنعتی شدن بوده و این نتایج تغییرات بزرگ و مداوم در وضعیت جوی را نشان می دهد.

موج گرمای بی‌سابقه در آمریکا

گاردین با استناد بر نظر دانشمندان نوشت: افزایش دمای کره خاکی بین ژوئیه ۲۰۲۳ (تیر ۱۴۰۲) و ژوئن ۲۰۲۴ (خرداد ۱۴۰۳) رکورد زده است.

هر چند این یافته ها به معنای نقض تعهد رهبران جهان برای محدود کردن دمای زمین به میزان ۱.۵ درجه سانتی گراد تا پایان قرن جاری نیست اما گرمای سوزان افراد بیشتری را درمعرض قرار می دهد. هدف تعیین شده به جای اندازه گیری میزان گرما در یک سال در چند دهه مختلف اندازه گیری می شود،.

سرویس تغییرات اقلیمی کوپرنیک که این آمارها را ارائه داده است یک سازمان علمی متعلق به برنامه فضایی اتحادیه اروپا است که از ماهواره‌ها، کشتی‌ها، هواپیماها و ایستگاه‌های هواشناسی برای ردیابی معیارهای مهم آب و هوا استفاده می‌کند.

نظر شما