شناسهٔ خبر: 67573102 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

پیچ گوشتی شارژی چیست؟

صاحب‌خبر -
 تاریخچه
نخستین ابزار شارژی تجاری توسط شرکت بلک اند دکر (Black & Decker) در دهه ۱۹۶۰ معرفی شد. این ابزار از باتری‌های نیکل-کادمیوم (Ni-Cd) استفاده می‌کرد که قابلیت شارژ و تخلیه مجدد داشتند.
در دهه ۱۹۸۰، با توسعه باتری‌های لیتیوم-یون (Li-ion)، بهبود بزرگی در عملکرد و وزن ابزارها به وجود آمد. باتری‌های لیتیوم-یون بسیار سبک‌تر و قدرتمندتر بودند و بهترین انتخاب برای دریل‌های شارژی به حساب می‌آمدند.
در حال حاضر، ابزارها و پیچ گوشتی شارژی با تکنولوژی‌های پیشرفته از جمله لیتیوم-یون با قدرت بالا، باتری‌های قابل تعویض و قدرت موتور قابل تنظیم ارائه می‌شوند. طراحی‌ها و ویژگی‌های متعددی برای راحتی و استفاده آسان به همراه دارند.
 
انواع پیچ گوشتی شارژی
پیچ گوشتی شارژی با موتورهای ذغالی:
موتورهای براش یا ذغالی از موتورهای الکتریکی بوده که دارای پیکربندی ساده می باشند در این موتورها از جاروبک و ذغال استفاده می شود.
 
اجزا
1- اتصالات: با استفاده از اتصالات،انرژی الکتریکی از کنترلرها به براش یا جاروبک منتقل می شود.
2- براش: براش همان جاروبک است. براش انرژی الکتریکی را که دریافت می کند از طریق جابه جاگر به آرمیچر منتقل می کند.
3- سیم پیچ: سیم پیچ ها وظیفه تولید میدان مغناطیسی به وسیله الکتریسته را به عهده دارند.
4- آهنربا: با ایجاد یک میدان مغناطیسی دائم سبب جذب و دفع سیم پیچ ها می شوند.
5- محور : این بخش که جزء بخش های آخر می باشد، سبب انتقال نیروی مکانیکی تولید شده می شود.
6- بوش : در موتورهای براش برای کاهش اصطکاک از قطعه ای به نام بوش استفاده می شود.
 
مزایای موتورهای ذغالی
موتورهای براش یا معمولی یا ذغالی از موتورهای ساده بوده، که کار با آن ها حتی برای افراد مبتدی نیز بسیار راحت می باشد. در موتورهای ذغالی جریانی پایدار تولید می شود. تغییر سرعت و گشتاور در این موتورها بسیار راحت و سریع بوده و همین امر سبب استفاده گسترده این موتورها در صنایع گوناگون شده است. از دیگر مزیت های این موتور می توان به قیمت پایین آن اشاره کرد. در این موتور به راحتی، با تغییر و کنترل ولتاژ ورودی مناسب با سرعت مورد نظر، می توان آن را کنترل کرد.

پیچ گوشتی شارژی با موتورهای براشلس:
موتورهای براشلس اولین بار در دهه ۱۹۶۰ توسط شرکت جنرال الکتریک (General Electric) اختراع شدند. این موتور‌ها به دلیل بهره‌وری بالا و نیاز کمتر به نگهداری، در کاربردهای مختلفی از جمله لوازم خانگی، ابزارهای برقی و وسایل نقلیه الکتریکی استفاده می‌شوند.
اولین ابزارهای براشلس در سال 2004 برای صنایع هوایی و دفاعی بود و بازهم در اینجا شرکت ماکیتا خوش درخشید و این نوع موتور را در بازار ابزارهای برقی به دنیا معرفی کرد.
 
موتور براشلس چیست؟
در صنعت ابزار آلات مختلف از انواع موتورها استفاده می شود. اولین نسل موتورهای به کار رفته در ابزار آلات، موتورهای ذغالی بودند. با گذر زمان استفاده از موتورهای ذغالی کاهش یافته و از موتورهای بدون ذغال استفاده می شود که آن هارا با نام براشلس می شناسیم. موتورهای براشلس با عنوان موتورهای بدون جاروبک نیز شناخته می شوند.
 
اجزای تشکیل دهنده موتورهای براشلس
وظیفه موتورهای براشلس تبدیل انرژی الکتریکی دریافت شده از منبع، به انرژی مکانیکی جهت عملکرد مناسب دستگاه می باشد. این عمل در موتور توسط بخش های مختلفی انجام می شود که در ارتباط و هماهنگی با هم کار می کنند. موتور براشلس از اجزای زیر تشکیل می شود.
1- استاتور : این قطعه ، بخش ثابت در موتورهای براشلس می باشد. در استاتور سیم پیچ هایی قرار دارند ، که به اصطلاح قطب ها را تشکیل می دهند. استاتور با توجه به سایز و اندازه و ارتفاع موتور، تغییر می کند. با افزایش ارتفاع یا عرض موتور ، سیم پیچ استاتور بیشتر می شود. آرمیچر درون استاتور قرار گرفته است.
2- سیم پیچ : برای ایجاد میدان مغناطیسی ، نیاز به سیم پیچ می باشد. سیم های دارای جریان الکتریکی می توانند، در اطراف خود میدان مغناطیسی ایجاد کنند. با توجه به اینکه اساس کار موتورهای براشلس بر جریان الکتریکی و میدان مغناطیسی است ، وجود سیم پیچ ها الزامی شده است.
3- آهنربا : از آهنربا جهت مهیا کردن میدان مغناطیسی برای جذب و دفع سیم پیچ ها استفاده می شود.
4- اتصالات : در موتورهای براشلس بخشی به نام کنترلر وجود دارد. اتصالات سبب انتقال انرژی مورد نیاز موتور از کنترلر به سیم پیچ ها می شوند.
5- یاتاقان : در این نوع موتورها با کاهش اصطکاک، سعی شده، تا میزان گشتاور افزایش یابد. یاتاقان ها سبب کاهش و به حداقل رساندن اصطکاک شده و در نتیجه گشتاور افزایش و حرارت کاهش می یابد.
6- محور : بخش آخری که در این موتورها وجود دارد، محور است. محور سبب انتقال انرژی مکانیکی تولید شده، برای کارکرد موتور می شود.
 
مزایای موتور براشلس
در موتورهای براش استفاده از ذغال ، سبب افزایش دما و گرمای تولیدی می شود. با حذف ذغال در موتورهای براشلس این مشکل حل شده است. در نتیجه میزان گرمای تولیدی در موتورهای براشلس به حداقل رسیده و همین امر افزایش طول عمر موتور را به دنبال دارد.
در ابزار آلات شارژی ، با استفاده از موتور براشلس، طول عمر باتری افزایش یافته و میزان بهره وری نیز بهبود می یابد.
این موتورها سبک تر بوده و حمل و جابه جایی آن بسیار راحت است.
اصطکاک در آن کاهش یافته ، که به خودی خود سبب کاهش میزان صدا و افزایش طول عمر قطعات و موتور می گردد. موتورهای براشلس دارای بهره وری بالایی بوده ، به طوری که در کارهای سنگین نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

پیچ گوشتی شارژی

مقایسه موتور های ذغالی و براشلس
  طول عمر شتاب قدرت سرعت حرارت تعمیرات آسان قیمت فروانی قطعات ارزانی تعمیرات
ذغالی - ok - - - ok ok ok ok
براشلس ok - ok ok ok - - - -
 
با بررسی ها انجام شده برای مصارف روزانه و معمولی پیچ گوشتی شارژی ذغالی کاربری بهتری ارائه می دهند.
ولی در کاربری های صنعتی و بسیار مصطحلک و طولانی مدت موتورهای براشلس بازدهی بهتری نسبت به رقیب ذغالی خود دارند.
 
پارامترهای انتخاب پیچ گوشتی شارژی ایده آل
1- عمر باتری
2- گشتاور موتور
3- وزن
4- نوع باتری
5- ارگونومی
6- قیمت
7- تعداد باتری
8- تنظیم سرعت
9- چرا LED
10- خدمات پس از فروش
 
برندهای جهانی برتردر تولید پیچ گوشتی شارژی
برترین برندهای پیچ گوشتی شارژی با توجه به کیفیت ، قیمت و خدمات پس از فروش و...
عبارتند از:

1- بوش [Bosch]:
شرکتی چند ملیتی آلمانی که در سال 1886 توسط روبرت بوش در شهر اشتوتگارت بنا نهاده شد. این شرکت بزرگترین تامین کننده لوازم خودکار در جهان است.دفتر مرکزی این شرکت در شهر گرلینگن درآلمان قرار دارد.

2- ماکیتا [Makita]:
ماکیتا (به ژاپنی: マキタ株式会社) در سال ۱۹۱۵ به عنوان یک شرکت خصوصی فروش و تعمیرات ابزار برقی در استان آیچی ژاپن تحت نام ماکیتا دنکی سِی ساکوشو (牧田電機製作所) توسط ماسابورو ماکیتا تأسیس شد. پس از چندین سال آزمایش و ارتقاء فناوری خود در سال ۱۹۳۵ اولین موتور ساخت خود را به اتحاد شوروی صادر کرد. در دسامبر سال ۱۹۳۸ شرکت به‌طور رسمی تحت نام شرکت برق کاری ماکیتا ثبت شد.

3- بلک&دکر[Black&Decker]
بلک&دکر (به انگلیسی: Black&Decker)، شرکت آمریکایی تولیدکننده ابزار الکتریکی و لوازم جانبی و انواع محصولات برقی می‌باشد که در سال ۱۹۱۰ توسط دانکن بلک و آلونزو دکر تأسیس شد. این دو در سال ۱۹۱۰ میلادی با راه‌اندازی کارگاهی در بالتیمور در مریلند اقدام به راه‌اندازی این شرکت کردند و هم اکنون جزو بزرگترین ابزار برقی جهان می باشند.

4- دیوالت [Dewalt]:
دی‌والت (با نام تجاری DeWalt) برند آمریکایی تولید ابزار برقی و ابزار دستی برای ساختمان سازی، تولید و نجاری می‌باشد. دی‌والت نام تجاری بلک اند دکر، زیر مجموعه استنلی بلک اند دکر می‌باشد.

5- میلواکی [Milwaukee]:
میلواکی الکتریک تولز (به انگلیسی: Milwaukee Electric Tool ) یک شرکت آمریکایی است که ابزارهای برقی را توسعه، تولید و به بازار عرضه می‌کند. این یک برند و زیرمجموعه صنایع تکترونیک، یک شرکت مستقر در هنگ کنگ، همراه با آاگ، ریوبی، شرکت هوور، دیرت دویل است.

6- اینکو [Ingco]:
در پاسخ می توانیم بگوییم که این محصولات توسط کشور چین تولید و روانه بازار می شوند.با توجه به این که این که این وحصولات در چین به تولید میرسد،اما از کیفیتی خوبی برخوردار هستند و به بیش از 50 کشور دنیا صادر می گردند و این موضوع نشان از محبوبیت بالای محصولات این برند در بین کشورهای مختلف دارد.
 
برندهای موجود در ایران
در ایران بدلیل تحریم ها و اینکه اکثر برندهای معتبر جهانی مجوز همکاری با ما را ندارند
و در ایران نمی توانیم از برندهای معروف جهانی به صورت انبوه بهره ببریم و بیشتر برندهای موجود در ایران از کشور چین وارد می شوند.
1- دی سی ای [Dca]
2- توسن [Tosan]
3- رونیکس [RONIX]
4- آروا [Arva]
5- محک [MAHAK]
6- هیوندای [HYUNDAI]
7- کرون [CROWN]
8- آنکور [ANCHOR]
9- پی ام [P.M]
و...
بررسی و مقایسه پیچ گوشتی شارژی برندهای ایرانی چینی از دید مصرف کنندگان و تعمیرکاران
ما در اینجا سعی کرده ایم با توجه به گفتگو ها و اطلاعاتی که از مصرف کنندگان و تعمیرکاران پیچ گوشتی های شارژی بدست آورده ایم جدول زیر را طراحی کنیم

 
  دی سی ای توسن آروا رونیکس محک هیوندای کرون آنکور پی ام
عمر قطعات 4 4 3 2 2 2 3 2 1
کیفیت ساخت 4 3 3 2 2 2 3 1 1
قیمت 3 2 1 1 3 2 1 3 4
خدمات پس از فروش 3 4 1 3 2 2 1 3 1
جمع نمرات
از 20 نمره
14 13 8 8 11 8 8 9 7
 

جدول بالا در سال 1403 نوشته شده است و با توجه با کیفیتی که در این روزها داشته اند بررسی شده است.
تمامی اطلاعاتی که در این مقاله به خوانندگان محترم ارائه شد جمع بندی نظرات شخصی مصرف کنندگان وتعمیرکاران می باشد.
 
منبع:
https://pichestan.com
 

نظر شما