شناسهٔ خبر: 67572007 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: سلامت نیوز | لینک خبر

نجاتگران‌ هلال‌احمر طی عملیات‌های مختلف زن باردار، نوجوان بیمار و کودک ٤ساله را نجات دادند

روز نجات در ٣ نقطه کشور

نیروهای امدادی روز سخت اما شیرینی را تجربه کردند. آنها در سه عملیات مختلف توانستند زن باردار، نوجوان بیمار و کودک چهارساله را نجات دهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد، از مسیرهای سخت و صعب‌العبور گذشتند، پیاده‌روی کردند، داخل چاه آب رفتند و از جنگل‌ها عبور کردند تا نجات دهند و بتوانند از یک فاجعه جلوگیری کنند. نیروهای امدادی در استان‌های ایلام، سیستان‌وبلوچستان و گلستان توانستند ناجی سه نفر شوند و آنها را از مرگ و اتفاقات خطرناک نجات دهند.


نخستین حادثه مربوط به زنی باردار در شهرستان آبدانانِ استان ایلام بود. زن باردار از عشایر منطقه دال زرین بود و به‌دلیل مسیر سخت و صعب‌العبور نمی‌توانست خود را به مرکز درمانی برساند. این زن با نیروهای امدادی تماس گرفت و نجاتگران با پای پیاده نیمه‌های شب راهی محل شدند.
حمزه محمدی‌مقدم، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان ایلام، در این خصوص گفت: «در پی تماس تلفنی اورژانس با مرکز کنترل و هماهنگی عملیات جمعیت هلال‌احمر استان در ساعت ۲ و ۳۳ دقیقه بامداد یکشنبه مبنی بر وخامت حال مادر باردار در منطقه عشایری و صعب‌العبور دال زرین شهرستان آبدانان، بلافاصله نجاتگران پایگاه امدادونجات کبیرکوه به همراه تکنیسین اورژانس به محل اعزام شدند.

نجاتگران هلال‌احمر به همراه عوامل اورژانس پس از طی مسیرهای سخت و صعب‌العبور به مادر باردار دسترسی پیدا کردند و پس از انجام اقدامات اولیه امدادی و درمانی به پایین کوه انتقال و به مراکز درمانی منتقل شد. این عملیات توسط نیروهای هلال‌احمر و عوامل اورژانس ساعت ۶:۱۵ صبح ١٧تیرماه به پایان رسید.»

مسیر سخت و صعب‌العبور بود


اردشیر بوستانی، مدیرعامل هلال‌احمر شعبه شهرستان آبدانان، نیز در گفت‌وگو با «شهروند» جزئیات بیشتری از این عملیات ارائه کرد و گفت: «این زن در شهرک هزارانی در شهرستان آبدانان بود. آنها چون از عشایر بودند وسیله نقلیه نداشتند. البته مسیر هم برای عبور وسیله نقلیه نبود. باید با پای پیاده خود را به آنجا می‌رساندند.

این خانم مشکل وضع حمل داشت. ساعت دو شب بود که تماس گرفتند و گفتند که نمی‌توانند به مراکز درمانی دسترسی پیدا کنند. ما نیروهایمان را فرستادیم. ٤نیروی امدادگر با پای پیاده به محل رفتند. ساعت دو راهی شدند و ساعت ٦صبح رسیدند. مسیر خیلی سختی بود. کوهستانی بود و باید از میان صخره‌ها و سنگ‌ها عبور می‌کردند. تاریکی هوا نیز کار را سخت‌تر کرده بود. با این حال نیروهای ما رسیدند و در نهایت این زن را با برانکارد و دوباره با پای پیاده به جاده رساندند. آنجا آمبولانس منتظر بود. او را نزدیک جاده به اورژانس تحویل دادند و این زن به بیمارستان رسید.»

نجات نوجوان مفقودی از چاه


در حادثه دیگری نوجوانی که بیماری صرع داشت از اعماق چاه نجات یافت. سیدمحمدمهدی سجادی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر سیستان‌وبلوچستان از تلاش بی‌وقفه و موفقیت‌آمیز نیروهای جمعیت هلال‌احمر برای پیدا کردن نوجوان مفقودی در فنوج خبر داد و در گفت: «ساعت ۱۰:۳۴ یکشنبه گزارش مفقودی نوجوانی با بیماری زمینه‌ای صرع در منطقه کلهیمن و کتیج به مرکز کنترل و هماهنگی عملیات اضطراری استان سیستان‌وبلوچستان اعلام شد. بلافاصله یک تیم امدادی از جمعیت هلال‌احمر فنوج به منطقه اعزام شدند.

آنها با عبور از مسیرهای سخت در نهایت به این نوجوان دسترسی پیدا کردند. عملیات جست‌وجو موفقیت‌آمیز بود و این نوجوان توسط تیم جست‌وجو و نجاتِ جمعیت هلال‌احمر درون چاهِ آب پیدا و پس از رهاسازی و انجام اقدامات درمانی اولیه به مراجع انتظامی و خانواده تحویل شد. عملیات جست‌وجو و نجات این نوجوان در ساعت ۱۴:۰۱ با اعلام موفقیت‌آمیز بودن به مرکز کنترل و هماهنگی پایان یافت.»

نجات کودک ۴ ساله سیرجانی


همچنین پسربچه ۴ ساله اهل سیرجان که عصر شنبه در خیابان خاکی و جنگلی ناهارخوران گم شده بود در صحت و سلامت پیدا شد و به آغوش خانواده بازگشت. قاسم غریب‌آبادی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر گلستان، نیز در این خصوص گفت: «ساعت ۱۶:۱۵ شنبه گزارش مفقودی یک پسر ۴ ساله از سوی پلیس و خانواده کودک به مرکز کنترل و هماهنگی عملیات جمعیت هلال‌احمر استان گلستان اعلام شد. بلافاصله و در ساعت ۱۶:۳۰ تیم‌های عملیاتی به محل حادثه اعزام شدند.

براساس اعلام خانواده کودک گمشده، حادثه در بلوار ناهارخوران، خیابان خاکی و جنگلی روبه‌روی اداره کل محیط‌زیست رخ داده است. پس از ۲۴ ساعت جست‌وجوی امدادگران هلال‌احمر، نیروهای مردمی و محیط‌زیست، کودک حوالی منطقه مفقودشده در صحت و سلامت پیدا و به آغوش خانواده بازگشت.

در این عملیات ۴۶ نیروی عملیاتی در قالب ۱۴ تیم شامل تیم‌های ارزیاب، آنست، کوهستان و واکنش سریع به همراه تیم‌های پشتیبان از آق‌قلا، واکنش سریع، آنست(تیم سگ‌های تجسس)، مرکزی گرگان ERC، کردکوی به‌کارگیری شدند. همچنین ۴ دستگاه خودروی کمک‌دار سبک و ۳ دستگاه آمبولانس، ۳ دستگاه موتورسیکلت، ۲ دستگاه هلی‌شات دستگاه‌های همکار و ۵ دستگاه موتورسیکلت داوطلب نیز استفاده شد و برای پیدا کردن کودک تلاش کردند.»وی در پایان به خانواده‌ها به‌ویژه مسافرینی که به تفرجگاه‌ها ناآشنا هستند توصیه کرد: «مراقب افراد خانواده به‌ویژه کودکان باشند.»

برچسب‌ها:

نظر شما