شناسهٔ خبر: 67571759 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

صادرات خاک نداریم/ قاچاق خاک به کشورهای حاشیه خلیج فارس

معاون اسبق محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست کشور به قدس آنلاین می گوید: در بسیاری کشورها یکی از بلاهایی که از سوی انسان بر محیط زیست وارد می شود موضوع آلودگی خاک است.

صاحب‌خبر -

دکتر دلاور نجفی ادامه می دهد: از آنجا که خاک با زندگی بشر آمیخته است آلودگی آن می تواند بر امنیت غذایی و تنوع زیستی انسان اثرگذار باشد و از سویی نیز آلودگی خاک، سبب آلودگی آب های سطحی و زیرسطحی  می شود.

این کارشناس ارشد محیط زیست درباره دیگر دلایل آسیب به خاک می افزاید: علاوه بر آلودگی خاک که آسیب های زیادی در زندگی بشر دارد موضوع فرسایش خاک نیز بسیار با اهمیت است چراکه صدها یا هزاران سال طول می کشد تا یک سانتیمتر خاک به وجود آید اما با روش هایی که بشر در حوزه توسعه به کار می برد سبب نابودی خاک شده و فرصت به وجود آمدن خاک را از دست می دهد. 

چگونه خاک را آلوده می کنیم؟

نجفی در پاسخ به پرسش ما درباره این که چگونه سبب آلودگی خاک می شویم می گوید: مدیریت نادرست پساب های صنعتی، فاضلاب های انسانی، و زه آب های کشاورزی سبب آلودگی خاک می شود و این آلودگی علاوه بر این که میکرو ارگانیسم ها را از بین می برد، کیفیت شیمیایی خاک را نیز تغییر می دهد و نیز سبب تحول در وضعیت فیزیکی خاک می شود که البته هر سه موضوع در اغلب جوامع بشری وجود دارد و سبب آسیب به خاک و کاهش کیفیت خاک در سطح کشورها از جمله کشور ما به عنوان معضلی جدی می شود.

معاون اسبق محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح می کند: ما کشوری هستیم که پهنه زیادی از وسعت کشورمان عرصه ای است که خاک در آن بروز و نمود دارد. به این معنا که مرتع یا بیابان داریم و خاک در معرض آسیب است اما در خیلی از کشورها یا یخچال های طبیعی تشکیل شده است یا به وفور جنگل دارند بنابراین خاک کشور ما بیشتر در معرض تهدید قرار دارد. 

وی در ادامه با اشاره به اینکه ما در صدر کشورهایی هستیم که خاکش آسیب پذیر است می گوید: دشت های کشاورزی ایران بیشتر در حاشیه شهرهایی مثل دشت های اطراف تهران، شیراز یا اصفهان است که آسیب پذیری دارند و این موضوع سبب شده تا ما در صدر کشورهایی باشیم که خاکش آسیب پذیر است. 

واردات خاک در برخی کشورها

نجفی درباره واردات خاک در برخی کشورها اذعان می کند: در برخی کشورها از  جمله کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند: قطر، بحرین، امارات متحده عربی، کویت، اصلاً خاک وجود ندارد و پهنه این کشورها بیشتر شن زار و ماسه زار است بنابراین کشورهایی از این قبیل ناچارند خاک وارد کنند.

وی می افزاید: این در حالی است که میزان آسیب پذیری و فرسایشی که توسط بارش ها، رودخانه های فصلی و دایمی در کشور ما انجام می گیرد از نظر حجم قابل مقایسه با صادرات خاک نیست و در واقع فرسایش بسیار بیشتر از صادرات خاک است.  البته مقوله ای به نام صادرات خاک نداریم و این خاک به صورت قاچاق به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می شود.

کارشناس ارشد محیط زیست می گوید: در این زمینه باید اقدامات سلبی و ایجابی انجام گیرد. در معادن یا حوزه کشاورزی و نحوه شخم زدن سبب فرسایش خاک می شویم و به عنوان مثال در شیب های تند حق کشاورزی نداریم چراکه وقتی در این مناطق خاک را شخم می زنیم خاک را از بین برده ایم، بنابراین باید در این زمینه اقدامات پیشگیرانه صورت گیرد.

نجفی با اشاره به اقدامات ایجابی نیز می افزاید: در بسیاری از مناطق روش های شیمیایی از قبیل مالش پاشی برای تثبیت خاک مورد قبول ما به عنوان کارشناسان محیط نیست بلکه باید با کاشت نهال های مناسب هر منطقه، جلوی فرسایش خاک را گرفت.

نظر شما