شناسهٔ خبر: 67571633 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عملیات «ماهی بیابان» تاکتیک جدید حماس در نوارغزه + فیلم

تهران- ایرنا- «فایز الدویری» تحلیلگر ارشد امورنظامی و راهبردی اردنی از تاکتیک جدید گردان های شهید «عزالدین القسام» شاخه نظامی جنبش حماس علیه ارتش رژیم صهیونیستی در نوار غزه پرده برداشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از خبرگزاری «شهاب»، الدویری گفت: عملیات حمله گردان های القسام به مقر فرماندهی ارتش رژیم صهیونیستی در شهر «رفح» در جنوب نوارغزه، از عملیات هایی بود که ارتش چین و نیروی «دلتای» آمریکا اجرا می کند.

گردان های القسام روز جمعه ۱۵ تیرماه در بیانیه ای اعلام کرد که شمار زیادی از رزمندگان به مقر فرماندهی عملیات ارتش رژیم صهیونیستی در نزدیکی محله «تل السلطان» شهر رفح یورش برده و شماری از نظامیان دشمن را کشته و زخمی کردند.

الدویری گفت: این عملیات، پاسخی مناسب به ادعاهای فرماندهان نظامی و سران رژیم صهیونیستی درباره تضعیف توانایی های حماس بود.

این کارشناس امورنظامی و راهبردی اضافه کرد: چنین عملیاتی به خاطر ظهور نیروها در زمان و مکان خارج از انتظار دشمن، به عملیات «ماهی بیابان» مشهور است و در اجرای آن از عناصر قدرت، غافلگیری و سرعت استفاده می شود.

وی تصریح کرد: نیروهای عمل کننده در این گونه عملیات بدون اینکه دشمن فرصت واکنش پیدا کند، از مکان عقب نشینی می کنند و معمولا توسط نیروهای ویژه انجام می شود.

این کارشناس گفت: این عملیات براساس شناسایی دقیق هدف انجام می شود و در اینجا، گردان های القسام بر میدان نبرد تسلط اطلاعاتی کامل دارد اما نوع هدف، حجم نیروها و انتشار آن ها نیازمند کار اطلاعاتی تا لحظه اجرای عملیات است.

الدویری افزود: در این عملیات، نیروها به سه گروه تقسیم می شوند که گروه نخست، وظیفه قطع مسیر کمک و تدارکات و تامین مسیر عقب نشینی نیروها، گروه دوم وظیفه یورش و گروه سوم وظیفه اجرای عملیات اصلی را برعهده دارند و پس از اجرای عملیات، در مدت زمان کوتاهی ابتدا گروه سوم، سپس گروه دوم و در پایان گروه اول عقب نشینی می کنند.

وی اضافه کرد: مقاومت با تمام قدرت و آمادگی کامل و مدیریت موفق در محله «الشجاعیه» در شهر غزه حضور دارد و خود را با شرایط جدید سازگار کرده و به کشاندن نیروهای دشمن و اجرای کمین های موفقیت آمیز و بکارگیری خوب سلاح ادامه می دهد و عملکرد خوبی را از خود به نمایش گذاشته است.

نظر شما