شناسهٔ خبر: 67571048 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

تورم‌های ۵۰ درصدی را بعد از چند سال می‌توان مهار کرد

تنش‌زدایی و تخصص‌گرایی، دو هدف اولیه پزشکیان در اقتصاد باشد

صاحب‌خبر -
گروه اقتصادی:سهراب دل انگیزان، اقتصاددان درباره نخستین چالش‌های اقتصادی پیش روی پزشکیان  گفت: بحران ناکارآمدی و بحران رکود و بحران تحریم چند بحرانی است که الان وجود دارد. برای حل این مسائل باید از مسیر‌های منطقی حرکت کرد. مثلاً شروع کار برای کاهش تحریم‌ها و ورود به یک فضای مذاکره جدید که امید را در بازار‌ها زنده کند و انتظار تورمی کنترل شود. در بخش وزارت صمت باید اقدام به شناسایی مدیران توانمند و پایه‌گذاری یک فرآیند مدیریتی متخصص و نوعی از مدیریت مبتنی بر مدیریت استراتژیک باید شروع شود.

به گزارش انتخاب،وی درباره نیاز کشور به اصلاح ساختار اقتصادی و صنعتی بیان کرد: ما نیازمند بازسازی ساختار مدیریتی کشور داریم. داروسازی‌ها، ماشین‌سازی‌ها و حوزه غذا، نیازمند اصلاح ساختار مدیریتی است و کار‌های آن‌ها فعلا گیر کرده است. مدیران فعلا توانمندی لازم برای تسهیل‌گری تولید و توزیع را ندارند. مدیران ستادی و تسهیل‌گر قوی باید به کار گرفته شوند. در بخش تخصیص منابع مالی و گشایش‌های حوزه سرمایه در گردش باید برنامه‌هایی تهیه شود که این سازمان‌ها بتوانند منابع مالی خود را دریافت کنند. در بخش‌های مالیاتی، بانک مرکزی و... به شدت نیازمند یک تخصص‌آوری و مدیریت تخصصی هستیم. اصلاح این موارد نیز باید همزمان صورت بگیرد. تنش زدایی و تخصص گرایی، دو هدف اولیه پزشکیان در اقتصاد می‌تواند باشد.

دل انگیزان درباره لزوم کاهش تورم در میان مدت گفت: تورم یک مسأله‌ای نیست که با تعویض رئیس جمهور کاهش پیدا کند. تورم یک مسأله رفتاری در جامعه است. ما باید اول به جامعه اعتمادبخشی کنیم تا هر ماه قیمت‌ها کمتر بالا برود؛ لذا کاهش دادن کامل بی اعتمادی که باعث می‌شود هر فعال اقتصادی انتظارات تورمی کمتری داشته باشد، یک فضای بده بستان صورت می‌گیرد.

دولت با امیدبخشی، انتظارات تورمی را کاهش می‌دهد، سپس نااطمینانی کم می‌شود، کاهش قیمت‌های ماهانه صورت می‌گیرد و جامعه احساس می‌کند که تغییر ایجاد شده است. این چرخه باید به صورت مداوم در جریان باشد تا جامعه احساس کند رئیس جمهور عوض شده است. ما در یکسال نهایتاً بتوانیم تورم را به ۳۰ درصد برسانیم. بعد از ۳ تا ۴ سال بتوانند به ۲۰ درصد برسانند. تورم‌های ۵۰ درصدی را بعد از چند سال می‌توان مهار کرد. طیب نیا در سال ۱۳۹۲ که نرخ تورم ۳۲ درصدی را داشتیم، در سال ۱۳۹۵ توانست تورم را به ۹.۶ درصد برساند.

نظر شما