شناسهٔ خبر: 67570977 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دیپلماسی‌ایرانی | لینک خبر

سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران در پاسخ به دیپلماسی ایرانی

کنعانی: هرگونه مانع تراشی برای عضویت کامل ایران در بریکس را قویا تکذیب می کنم

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش دیپلماسی ایرانی درباره ممانعت روسیه از عضویت کامل ایران در بریکس و اتخاذ سیاستی برای توقف عضویت ایران در این گروه گفت: «چنین چیزی را به هیچ وجه تایید نمی کنم و اساسا و قویا آن را تکذیب می کنم. ایران عضو بریکس است و هیچ چیزی خلاف آن اتفاق نیفتاده است.»

صاحب‌خبر -

دیپلماسی ایرانی: ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران به پرسش های آنان پاسخ گفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش دیپلماسی ایرانی درباره ممانعت روسیه از عضویت کامل ایران در بریکس و اتخاذ سیاستی برای توقف عضویت ایران در این گروه گفت: «چنین چیزی را به هیچ وجه تایید نمی کنم و اساسا و قویا آن را تکذیب می کنم. ایران عضو بریکس است و هیچ چیزی خلاف آن اتفاق نیفتاده است.»

وی در پاسخ به پرسشی درباره دستاوردهای دولت سیزدهم به ویژه در رابطه با سیاست همسایگی که شعار اصلی دولت سیزدهم بود، گفت: «به طور قطع دستگاه دیپلماسی به عنوان بخشی از دولت جمهوری اسلامی ایران زیر نگاه نافذ ملت بزرگ ایران قرار دارد و ما در فواصل مختلف گزارش عملکرد در چارچوب برنامه های تعریف و اعلام شده دولت سیزدهم را به اطلاع و سمع مردم بزرگ ایران رسانده ایم. مبتنی بر رویکرد دولت سیزدهم به طور ویژه به همسایگان و همچنین توجه ویژه به چندجانبه گرایی و استفاده از چارچوب ها و سازمان های بین المللی در طول سه سال شاهد بودیم. ارتقای روابط با کشورهای همسایه در ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و حتی ارتباطات مردمی از جمله سیاست های ما بود. همچنین احیای روابط با برخی کشورهایی که روابطمان با آنها قطع شده بود نیز از جمله دستاوردهای دولت سیزدهم بود. همچنین عضویت و مشارکت کامل در سازمان ها و سازوکارهایی نظیر شانگهای و بریکس برای پیشبرد و تامین منافع ملی در دستور کار دولت سیزدهم بود. همچنین از این سازوکارها برای اعلام صریح و شفاف مواضع خود به ویژه در موضوعات منطقه ای استفاده کردیم و تلاش شد حضوری موثر در این سازوکارها داشته باشیم. رقم زدن مناسبات جدید در حوزه اقتصادی با اوراسیا و همچنین امضای توافقنامه تجارت آزاد و تقویت روابط با کشورهای حوزه پیرامونی و توجه به تحولات قفقاز و تلاش برای نقش آفرینی موثر در ثبات در این منطقه و همکاری با کشورهای دیگر برای مبارزه هدفمند و مشترک با پدیده تروریسم، همگی سرفصل های مهم دولت سیزدهم بوده است.»

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش دیگری درباره دعوت از میهمانان خارجی برای شرکت در مراسم تحلیف نیز گفت: «هر تصمیمی که درباره مراسم تحلیف صورت بگیرد وزارت امور خارجه همانند ادوار گذشته با همه توان ورود خواهد کرد و همچنین از تجارب حرفه ای خود استفاده خواهد کرد و همه تلاش و ظرفیت های دیپملتیک خود را به کار خواهد گرفت. در این زمینه مشورت ها و برنامه ریزی ها در حال انجام است.»

وی در پرسشی درباره مذاکرات هسته ای و اظهانظرهایی که در این زمینه در صحبت های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در جریان رقابت های انتخاباتی شد نیز گفت: «دولت سیزدهم در چارچوب تعیین شده در این رابطه همه تلاش های دیپلماتیک خود را به کار بست و طبیعتا تا روزی که این دولت مسئولیت در اختیار دارد همه تلاش ها و سازوکارهای خود را ادامه خواهد داد. این که در آینده چگونه عمل خواهد شد باید در دوره جدید منتظر باشیم. در دوران رقابت ها هم نامزدهای مختلف دیدگاه ها و نظرات خود را به طرق مختلف به سمع و نظر ملت بزرگ ایران رساندند. من درباره دیدگاه های آتی اظهارنظر نخواهم کرد ولی آنچه مسلم است ما برای حقوق ملت تمام تلاش خود را به کار خواهیم گرفت.»

کنعانی در پاسخ به پرسشی درباره تحولات لبنان و موضع ایران نسبت به حمله احتمالی اسرائیل به حزب الله در جنوب لبنان نیز گفت: «ما به استقبال تحولات نمی رویم. ما در حوزه لبنان موضع و دیدگاه روشنی داریم. هر گونه تعدی رژیم صهیونیستی به لبنان زمینه ساز تنش در منطقه خواهد بود. اقدامات ماجراجویانه رژیم غاصب صهیونیستی می تواند ثبات و آرامش در منطقه و حتی در جهان را تحت تاثیر قرار دهد. تجربه ثابت کرده است که ملت لبنان مردمی قدرتمند و توانمند هستند و توان کاملی در دفاع از خود دارند. جمهوری اسلامی ایران دفاع از امنیت و ثبات لبنان را وظیفه خود می داند و رژیم صهیونیستی نیز باید منتظر پیامدهای ماجراجویانه خود در منطقه در پی هر گونه حمله به لبنان باشد.»

وی درباره جمع آوری گزارشی توسط سفارتخانه های کشورمان از کسانی که باعث آزار و اذیت شهروندان ایرانی به هنگام رای دادن توسط گروه های معاند شدند نیز گفت: «برای ما همه هم‌وطنان خارج از کشور شهروندان و اتباع جمهوری اسلامی ایران هستند. ما به آنها به عنوان سرمایه ملی و سرمایه های کشور در خارج از کشور نگاه می کنیم. مشارکت بیش از ۲۰ درصدی شهروندان ایرانی در مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری در مقایسه با مرحله اول برای مشارکت در رقم زدن سرنوشت کشور، با وجود همه اذیت و آزارهایی که دیدند، نشان از قدرت عمل آنها دارد. ما نتیجه یک همکاری سازنده شهروندان ایرانی خارج از کشور را در تعیین سرنوشت کشور دیدیدم. برخی رفتارهای غیراخلاقی شهروندان ایرانی نسبت به دیگر شهروندان کشور خود انجام دادند در معرض قضاوت همه شهروندان ایرانی در داخل و خارج از کشور قرار دارد. در حالی که آنها همگی شهروندان ایران عزیز هستند و می توانند در کنار هم برای اعتلای بیش از پیش کشور تلاش کنند. اجازه دهید بیش از این در این زمینه ورود نکنیم. هر شهروندی از شهروندان ایرانی از جمهوری اسلامی ایران برای مطالبه و استیفای هر نوع حقوق شهروندی از دست رفته خود مراجعه کند دستگاه سیاست خارجی ایران همه توان خود را برای حل مشکل آن شهروند انجام خواهد داد.»

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با روابط ایران با چین در دولت جدید با توجه به پیام تبریک مقامات چین به مسعود پزشکیان گفت: روابط با چین به عنوان یکی از کشورهای مهم و موثر در منطقه ادامه پیدا می‌کند. روابط ایران با کشورهای مختلف و دولت‌های دوست تابع سیاست‌های کلی جمهوری اسلامی ایران با نگاه بر تامین منافع ملی کشور است و در این ارتباط امیدواریم که بیش از پیش شاهد گسترش روابط ایران با کشورهای دوست از جمله چین باشیم.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در ارتباط با موضع‌گیری اخیر مقامات آمریکایی و همچنین اتحادیه اروپا درباره انتخابات ایران و اعلام آمادگی آنها برای گسترش روابط با ایران گفت: مواضع سیاسی آمریکایی‌ها غیر قابل قبول و مداخله جویانه است و این اظهارات مداخله جویانه بعد از یک  انتخابات سالم، رقابتی و شفاف نشان دهنده عمق سیاست‌های غیر سازنده در دولت آمریکا نسبت به ملت ایران است. انتظار این است که آنها نسبت به روند دموکراسی و مردم سالاری دینی در ایران سر تعظیم فرود آورند و همان طور که اشاره شده این گونه اظهارات سیاسی، مداخله‌جویانه و بی‌ارزش است.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در ادامه پاسخ به این پرسش گفت: اصل ثابت برای ایران نسبت به دیگر کشورها، تلاش برای گسترش تعاملات است. تعامل سازنده می‌تواند منافع ۲ طرف را تامین کند. اتخاذ رفتارهای غیر سازنده و تقابلی از سوی برخی از کشورهای اروپایی مانع پیشرفت روابط ایران با این کشورها شده است.
 
کنعانی با بیان اینکه ما به هر گام مثبتی، پاسخ مثبت می‌دهیم ، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در چارچوب سیاست‌ کلان و ثابت خود رویکرد تعاملی با دیگر کشورها را ادامه می‌دهد.

کنعانی همچنین  در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری اسپوتنیک روسیه در مورد تحولات اخیر رخ داده درباره اتصالات شبکه‌های بانکی بین ایران و روسیه و نقل و انتقالات بانکی بین ۲ کشور گفت: با توجه به هدفگذاری بین ۲ کشور، مذاکرات فنی در این زمینه انجام و زیرساخت‌های فنی آن فراهم آمده است. مشورت‌ها بین مقامات بانک مرکزی ۲ کشور اخیرا انجام شده و می‌توانیم بگوییم پیشرفت‌های بسیار زیادی را داشتیم و امیدواریم در بازه زمانی تعریف شده بین ۲ کشور شاهد فراهم آمدن امکان استفاده شهروندان ۲ کشور از نقل و انتقالات بانکی با استفاده از زیرساخت‌های مشترک ۲ کشور باشیم.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در ادامه پاسخ به این سوال تصریح کرد: ایران پیشنهاد خودش را به روسیه ارائه کرد که بتوانیم این سازوکار را به کشورهای عضو بریکس تعمیم و تسری دهیم و این را به عنوان سازوکار مشترک در حوزه بریکس مورد استفاده قرار دهیم، طرف روس هم نگاه و نظر مثبت دارد و مشورت‌ها و گفت‌وگوها در مورد این پیشنهاد در  حال انجام است. امیدواریم علاوه بر سازوکار ۲ جانبه‌ای که برای تراکنش‌های مالی ایران و روسیه در راستای تسهیل تبادل تجاری بین شهروندان ایران و روسیه فراهم  می‌شود، شاهد گسترش چنین سازوکاری در بین کشورهای عضو بریکس هم باشیم.

نظر شما