شناسهٔ خبر: 67570505 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

کنعانی در نشست خبری:

روند عضویت ایران در بریکس توسط روسیه متوقف نشده است/ درباره مذاکرات احیای برجام باید منتظر دولت جدید باشیم

کنعانی در نشست خبری: سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با تکذیب توقف روند عضویت ایران در بریکس توسط روسیه گفت: با توجه به هدف گذاری بین دو کشور مذاکرات فنی انجام و زیرساخت‌های فنی آن فراهم آمده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه امروز ۱۸ تیر در نشست هفتگی با خبرنگاران داخلی و خارجی ضمن تسلیت به مناسبت فرارسیدن ماه محرم به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت و در سخنانی گفت: چهلمین روز شهادت رئیس جمهور خدوم و مردمی جمهوری اسلامی ایران و شهید امیرعبداللهیان و دیگر همراهان را پشت سر گذاشتیم. یک بار دیگر به روح بلند این شهدای گرانقدر و مسیر خدمت به ملت بزرگ ایران ادای احترام کرده و به روح بلندشان درود می‌فرستیم.

وی افزود: بعد از گذشت حدود ۵۰ روز از شهادت رئیس جمهور ملت ایران یک بار دیگر در تاریخ پرشکوه و افتخارآمیز خود صفحه زرین دیگری را در تاریخ ۴۵ ساله انقلاب اسلامی رقم زد. برگزاری انتخابات مهم و باشکوه چهاردهمین دوره ریاست جمهوری خوشبختانه تحت هدایت حکیمانه مقام معظم رهبری با برنامه ریزی متعهدانه و مسؤولانه دولت و با مشارکت مسؤولانه کاندیداهای ریاست جمهوری و مهمتر از همه حضور باشکوه مردم هوشیار و بصیر ایران برگزار شد.

عملکرد دستگاه دیپلماسی به عنوان بخشی از دولت زیر نگاه نافذ ملت بزرگ ایران قرار دارد

کنعانی تصریح کرد: برگزاری این انتخابات آن هم دو انتخابات پشت سر هم در دو هفته متوالی پس از گذشت حدودا ۵۰ روز از شهادت رئیس جمهور توسط دولت ایران و مشارکت پرشکوه ملت نشانگر عمق استقرار و نهادینه شدن مردم‌سالاری دینی در ایران است. اینکه دولت در کوتاه‌ترین زمان زمینه برگزاری انتخابات آزاد و شفاف با حضور نامزدهای مختلف را برنامه ریزی و زمینه حضور باشکوه ملت را در داخل و خارج برای دادن رای و ایفای مسئولیت خود در رقم زدن سرنوشت سیاسی کشور فراهم کند. اتفاق باشکوهی است. برگزاری این انتخابات آزاد و شفاف در این بازه زمانی کم آن هم بعد از رخداد سهمگین و تلخ یک ثبت درخشان در تاریخ تحولات مهم و ارزشمند جمهوری اسلامی ایران است که هم دولت به مردم‌سالاری دینی متعهد و پایبند است و هم نسبت به اخذ رای شهروندان مسئولانه عمل می‌کند.

وی افزود: هم به دولت برای برگزاری انتخابات و هم به ملت برای رقم زدن این صفحه پرشکوه تبریک می‌گویم و هم به آقای پزشکیان رئیس جمهور منتخب ملت بزرگ ایران تبریک می‌گویم که موفق شدند رای اعتماد ملت بزرگ ایران هم در داخل و هم در خارج از کشور را کسب کند. برای رئیس جمهور منتخب آرزوی موفقیت می‌کنیم و دستگاه دیپلماسی از تمام ظرفیت‌های حرفه‌ای و کارشناسی و توان درخشان خود در حوزه سیاست و روابط خارجی برای کمک به رئیس جمهور منتخب در تحقق اهداف و برنامه‌های رئیس‌جمهور و تحقق منافع ملی ایران همه تلاش خود را به کار خواهند بست.

طرف‌های خارجی متوجه شدند با کشوری در حال تعامل هستند که از عناصر قدرت و اقتدار به اندازه کافی برخوردار است

سخنگوی وزارت خارجه از هم‌وطنان ایرانی در خارج از کشور برای حضورشان در انتخابات تشکر کرد و در پاسخ به پرسشی درباره مهم‌ترین دستاوردهای دستگاه دیپلماسی در حوزه همسایگان و منطقه گفت: عملکرد دستگاه دیپلماسی به عنوان بخشی از عملکرد دولت ایران به طور قطع زیر نگاه نافذ ملت بزرگ ایران قرار دارد و در فواصل مختلف گزارش عملکرد و پیشرفت‌های دستگاه دیپلماسی را در چارچوب برنامه‌های تعریف و اعلام شده دولت سیزدهم به اطلاع ملت ایران رساندیم.

وی عنوان کرد: با توجه به نگاه همسایه محوری و توجه ویژه به چندجانبه گرایی و استفاده از سازوکارهای چندجانبه دستاوردهای چشم‌گیر و روشنی را در ۳ سال گذشته شاهد بودیم. ارتقای مناسبات با کشورهای همسایه در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، تجاری و فرهنگی و روابط مردم و بازسازی روابط سیاسی با برخی از کشورها در منطقه که به دلایل مختلف دچار آسیب شده بود و از سرگیری روابط با این کشورها و تقویت مناسبات ایران با دیگر کشورها در حوزه منطقه و فرامنطقه در زمینه سیاسی، اقتصادی و تجاری و نقش موثر ایران در تقویت همکاری‌های منطقه‌ای در چارچوب ارتقای ثبات و امنیت در منطقه و توجه به سازوکارهای چندجانبه و عضویت موثر ایران در سازوکارهایی نظیر شانگهای و بریکس، ظرفیت‌های مهمی است که ایران با نگاه درست به آنها در اختیار گرفت و عملا با زمینه‌سازی برای عضویت و مشارکت کامل به عنوان عضو کامل در این سازوکارها امکان استفاده از ظرفیت‌های نهفته در این سازوکارها را برای پیشبرد منافع ملی در اختیار خود قرار داد.

کنعانی افزود: توجه به سازوکارهای بین‌المللی و عضویت موثر در برخی از سازوکارهایی که ایجاب می‌کرد با استفاده از این ظرفیت‌ها به تقویت مناسبات چندجانبه ایران به ویژه در تامین منافع اقتصادی کشور عمل کنیم. تقویت همکاری‌ها با اتحادیه اقتصادی اوراسیا و رقم زدن صفحات جدید در حوزه اقتصادی و امضای موافقت‌نامه تجارت آزاد و تقویت مناسبات با کشورهای حوزه پیرامونی و همچنین تلاش برای ثبات در منطقه قفقاز و نقش موثر ایران در تقویت همکاری‌های منطقه‌ای برای مقابله با زمینه‌های ناامنی، بی‌ثباتی و مبارزه هدفمند با پدیده تروریسم از جمله عملکردهای دستگاه دیپلماسی دولت سیزدهم است که هر کدام در سرفصل خود قابل تبیین است.

وی در پاسخ به سؤالی درباره پیام‌های تبریک بعد از انتخابات و تاثیر انتخابات بر تحولات منطقه اظهار داشت: برگزاری انتخابات در مقیاس ریاست جمهوری و در بازه زمانی کوتاه جزو موفقیت‌های مهم یک دولت و ملت است. این نشانگر عمق ثبات و پایداری و امنیت در جمهوری اسلامی ایران و پیوند مستحکم بین ملت، دولت و نظام است. این مولفه‌ها و عناصر از منظر کشورهای مختلف در منطقه و خارج از منطقه و از منظر ملت‌های دنیا نشانگر آن است که با کشوری در حال تعامل و همکاری هستند که از عناصر قدرت و اقتدار به اندازه کافی برخوردار است.

کنعانی افزود: این انتخابات یک موفقیت بزرگ دیگر برای ملت و دولت و نظام جمهوری اسلامی ایران و ارتقا دهنده نقش ایران در صحنه بین‌المللی است و قطعا کشورهای مختلف و سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی بعد از این برای ایران یک حساب جدید و ویژه‌ای برتر از دوره ماقبل انتخابات باز خواهند کرد. ایران در ۴۵ سال نشان داد کشوری باثبات و مقتدر در مناسبات منطقه‌ای و بین‌المللی است.

در دوره جدید شاهد تقویت مناسبات با کشورها و نقش آفرینی ایران در سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی خواهیم بود

وی گفت: اطمینان داریم در دوره جدید شاهد تقویت مناسبات با کشورها و ملت‌ها و نقش آفرینی موثر ایران در سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی خواهیم بود.

وزارت خارجه مجری برنامه تنظیم شده برای مراسم تحلیف خواهد بود

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره دعوت برای مراسم تحلیف گفت: هر برنامه ریزی برای مراسم تحلیف توسط دولت و مجلس انجام شود، وزارت خارجه قطعا مجری برنامه تنظیم شده خواهد بود و همانند ادوار گذشته با همه توان و استفاده از تجارب حرفه‌ای خود در مشارکت فعال و موثر در برگزاری مراسم تحلیف همه تلاش و ظرفیت‌های دیپلماتیک و حرفه‌ای خود را به کار خواهد گرفت. 

وی بیان کرد: مشورت‌ها و برنامه ریزی‌ها در حال انجام شدن است و دستگاه دیپلماسی همه تلاش خود را به کار خواهد بست.

درباره مذاکرات احیای برجام باید منتظر دولت جدید باشیم

کنعانی درباره احیای مذاکرات برجام در دوره جدید اظهار داشت: مذاکرات رفع تحریم‌ها سازوکار روشن و مشخصی دارد. دولت سیزدهم در چارچوب رویکردهای اصولی نظام و سیاست‌های کلی تعیین شده در این خصوص همه تلاش‌ها و ابتکارات دیپلماتیک خود را تا این لحظه به کار بست و تا روزی که این دولت مسئولیت امور را در اختیار دارد همه تلاش‌های خود را در چارچوب سازوکارهای تعریف شده ادامه خواهد داد.

وی گفت: اینکه در آینده چطور عمل خواهد شد باید در دولت جدید منتظر باشیم. در دوران رقابت‌های انتخاباتی هم نامزدها دیدگاه‌ها و رویکردهای مدنظر خودشان را به طرق مختلف از جمله در مناظره‌ها به سمع و نظر ملت ایران رساندند. درباره رویکردهای آتی اظهارنظر نخواهم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: ما برای تامین منافع ملت و حقوق مسلم و تعریف شده آنها همه تلاش را تا الان انجام داده و تلاش‌های لازم را ادامه خواهیم داد.

روند عضویت ایران در بریکس توسط روسیه متوقف نشده است

کنعانی در پاسخ به سوالی پیرامون اینکه اخباری منتشر شده درباره اینکه روسیه روند عضویت ایران در بریکس را متوقف کرده و کنعانی گفت: چنین چیزی را به شدت تکذیب می‌کنم.

وی درباره نقل و انتقالات بانکی بین ایران و روسیه توضیح داد: با توجه به هدف گذاری بین دو کشور مذاکرات فنی انجام و زیرساخت‌های فنی آن فراهم آمده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: علاوه بر سازوکار دوجانبه تعریف شده بین ایران و روسیه و هماهنگی‌های نهایی برای اتصال پیام‌ رسان‌های بومی دو کشور از طریق بانک‌های مرکزی را انجام و شرایط فنی را برای تسویه حساب‌های تجاری با استفاده از ارزهای ملی دو کشور فراهم آوردیم.

کانال‌های گفت‌وگوی غیرمستقیم ایران و آمریکا باز و پیام درحال تبادل است

کنعانی درخصوص‌ مذاکرات با ایالات متحده، عنوان کرد: کانال‌های دیپلماتیک با طرف‌های مذاکراتی از جمله آمریکا برقرار است و کانال‌هایی را برای تبادل پیام داریم و روند مذاکرات جاری است و جزییات آن را هر زمانی ضرورت ببینیم در اختیار شما قرار می‌دهیم.

وی بیان کرد: این یک روند است و امیدواریم روند مذاکرات بتواند ما را به نتیجه لازم برساند و برای تحقق حقوق ملت ایران از همه ظرفیت‌های دیپلماتیک خود استفاده خواهیم کرد ایران پایبند به مذاکره بوده و از تعهدات خود شانه خالی نکرده است.

دستگاه دیپلماسی با تمام توان در خدمت رئیس‌جمهور منتخب خواهد بود

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد تعامل دستگاه دیپلماسی با رئیس‌جمهور منتخب در تعامل و رایزنی است گفت: دستگاه دیپلماسی به عنوان یک دستگاه حاکمیتی با تمام توان خود در خدمت رئیس‌جمهور منتخب خواهد بود.

 وی ادامه داد: در این زمینه مشورت‌ها و تبادل نظرها با رئیس جمهور منتخب در عالی‌ترین  سطح وزارت خارجه انجام شده است و همکاری‌ها و مشورت‌ها در این حوزه با رئیس‌جمهور منتخب روزمره است و تا تشکیل دولت جدید ادامه پیدا می‌کند و بعد از آن نیز دستگاه دیپلماسی به عنوان یک دستگاه حاکمیتی و از ارکان اصلی دولت به تلاش‌های خود ادامه خواهد داد.

امیدواریم بیش از پیش شاهد گسترش روابط ایران با کشورهای دوست باشیم

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی درباره چگونگی روابط ایران با چین در دولت جدید گفت: روابط با چین به عنوان یکی از کشورهای مهم و موثر در منطقه ادامه پیدا می‌کند. روابط ایران با کشورهای مختلف و دولت‌های دوست تابع سیاست‌های کلی جمهوری اسلامی ایران با نگاه بر تامین منافع ملی کشور است و در این ارتباط امیدواریم که بیش از پیش شاهد گسترش روابط ایران با کشورهای دوست از جمله چین باشیم.

کنعانی افزود: در مورد مراسم تحلیف مراجع ذیربط از جمله دستگاه دیپلماسی به محض نهایی شدن برنامه‌ها اطلاع رسانی خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: اصل و اساس برای ایران و دولت و ملت تعامل با همه کشورهایی است که حاضرند در یک رویکرد متقابل سازنده براساس احترام متقابل به گسترش روابط با ایران بپردازند و کشورهای اروپایی مستثنی نیستند و رویکرد ما روشن بوده است.

وی از حضور موثر رسانه ها و به ویژه رسانه‌های خارجی در پوشش اخبار مربوط به انتخابات قدردانی کرد.

انتهای پیام/

نظر شما