شناسهٔ خبر: 67570373 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اعلام کرد؛

بهره برداری از 387 کیلومتر راه‌آهن و 236 کیلومتر آزادراه در دولت سیزدهم

صاحب‌خبر -
بهره برداری از 387 کیلومتر راه‌آهن و 236 کیلومتر آزادراه در دولت سیزدهم

خبرگزاری آریا - مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل گفت: در دولت سیزدهم 387 کیلومتر راه‌آهن و 236 کیلومتر آزادراه به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی آریا، خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در نشست خبری عملکرد وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم اظهار کرد: در دولت سیزدهم 387 کیلومتر مسیر ریلی با حضور رئیس جمهور شهید انجام شده و به بهره‌برداری رسید. همچنین در بخش آزادراهی 236 کیلومتر عمدتاً در سال 1402 به بهره‌برداری رسید که طولانی‌ترین آن آزادراه شیراز به اصفهان بود. در بخش بزرگراهی نیز 2015 کیلومتر بزرگراه و راه اصلی به بهره‌برداری رسید که کل استان‌ها به‌خصوص استان‌های شرقی کشور مانند شمال و جنوب سیستان و بلوچستان از آن بهره‌مند شدند.
وی افزود: انجام برخی پروژه‌ها مثل راه آهن چابهار به زاهدان، اردبیل و آزادراه تهران -شمال و آزادراه منجیل-رودبار در شرایط جغرافیایی سخت انجام شد، سال گذشته 18.5 کیلومتر و در سال 1401 نزدیک به 20 کیلومتر تونل در کشور احداث شده است که نسبت به مجموع 400 کیلومتر تونل در کل کشور، عملیات قابل توجهی است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل‌ونقل در ادامه به اثربخشی پروژه‌های انجام شده و ایجاد رضایتمندی در مردم از بهره برداری آزادراه 8.5 کیلومتری منجیل به رودبار و آزادراه شیراز به اصفهان به طول 135 کیلومتر اشاره کرد و گفت: این آزادراه مسیر قبلی شیراز به اصفهان را کوتاه کرد و تاثیر فوق‌العاده‌ای داشت.
خادمی افزود: در حال حاضر در بخش ریلی 3081 کیلومتر مسیر ریلی در حال اجرا است و نکته شاخص، تعیین تکلیف کریدورهای شمال به جنوب بود که خوشبختانه در سال 1402 و امسال از محل سایر منابع برای این پروژه‌ها، منابع خوبی برای پنج پروژه ریلی چابهار به زاهدان، زاهدان به بیرجند و بیرجند به یونسی و تهران به بوشهر و راه آهن دو خطه بندر امام (ره)، راه آهن کرمانشاه به خسروی تخصیص یافت.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل‌ونقل یادآور شد: برای راه آهن رشت به آستارا از محل تهاتر نفت منابع در نظر گرفته شده و قرارداد با طرف روسی در حال پیگیری است.
وی افزود: در بحث ریلی 1269 کیلومتر به عنوان اولویت در نظر گرفته شده است که پیشرفت فیزیکی بالای 80 درصد دارند .
خادمی اظهار کرد: در مناسبات بین‌المللی کریدورهایی برای اتصال به شبکه‌های بین‌المللی تعریف شده است که می‌تواند در آینده جانشین مهمی برای درآمد نفتی باشد.
وی یادآور شد: در بخش جاده‌ای سالانه 700 تا 1000 کیلومتر بزرگراه در کشور بهره‌برداری شده است که سال گذشته نیز 730 کیلومتر بزرگراه به بهره برداری رسید و امسال 820 کیلومتر با اولویت کریدورهای اصلی بزرگراهی و نیاز اصلی استان‌ها در برنامه قرار گرفته‌اند.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل‌ونقل افزود: سال گذشته 38 هزار میلیارد تومان از منابع مختلف به شرکت ابلاغ شد و مصوب آن حدود 18 هزار میلیارد تومان بود که 90 درصد تخصیص یافت و منجر به افتتاح پروژه‌ها شد.

تخصیص اعتبار 900 میلیاردتومانی برای قطعه 7 آزادراه اصفهان-شیراز

همچنین در ادمه این نشست معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور از تخصیص 900 میلیارد تومان از محل مولدسازی دارایی‌ها به پروژه قطعه 7 آزادراه اصفهان-شیراز خبر داد.

محمود ملازینل، گفت: اکنون از 29 آزادراه کشور اخذ عوارض در 25 آزادراه به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور همچنین در خصوص پیشرفت قطعه 7 آزادراه اصفهان-شیراز نیز توضیح داد: مبلغ 900 میلیارد تومان از محل مولدسازی دارایی‌ها به این پروژه اختصاص پیدا کرده است و امیدواریم به‌زودی شاهد تکمیل این پروژه باشیم.

پیشرفت 70 درصدی راه‌آهن چابهار-زاهدان

  در ادامه نیز معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل از پیشرفت بیش از 70 درصدی راه‌آهن چابهار زاهدان خبر داد و گفت: در صورت تخصیص منابع مورد نیاز اواخر امسال یا اوایل سال آینده این پروژه آماده بهره‌برداری است.

عباس خطیبی با اشاره به روند اجرایی راه آهن رشت-آستارا گفت: در این پروژه دو مقوله هم‌زمان مد نظر قرار دارند که اصلی‌ترین مسأله بحث تملک اراضی است و در وظایف شرکت ساخت قرار دارد.
وی افزود: همچنین موضوع دیگر مذاکرات با طرف روسی است که منوط به پیشرفت اقدامات ژئوتکنیک است و هفته آینده این آمادگی وجود دارد که مراحل تکمیل مطالعات انجام شود. اخیرا 120 نقطه ارائه شده که باید مورد مطالعه قرار بگیرد.

خطیبی با اشاره به میزان پیشرفت راه آهن چابهار-زاهدان نیز گفت: با توجه به پیگیری‌های انجام شده میزان پیشرفت این پروژه به بیش از 70 درصد رسیده است و قسمت باقیمانده پروژه به بیش از20 همت نیاز دارد.
معاون ساخت و توسعه راه آهن افزود: منطقه خاش به ایرانشهر از پیشرفت مطلوبی برخوردار است و اواخر امسال یا اوایل سال آینده در صورت تخصیص منابع به بهره‌برداری می‌رسد


نظر شما