شناسهٔ خبر: 67570338 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | لینک خبر

حجت الاسلام سید رحمت الله ناصری:

مباهله محور وحدت میان مسلمانان شیعه و سنی است

حجت الاسلام سید رحمت الله ناصری استاد دانشگاه کشور افغانستان گفت: وجود مقدس امیرالمومنین علی (ع) وصی، خلیفه، جانشین پیامبر مکرم و برگزیده خداوند متعال راه نجات است و در مباهله اشاره شده است، حضرت فاطمه(س) حقوق بالایی در اسلام داشتند که در آیه مباهله به این موضوع پرداخته شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، حجت الاسلام سید رحمت الله ناصری در آیین اختتامیه دومین همایش ملی مباهله اظهار کرد: مباهله واقعه تاریخی بین پیامبر مکرم اسلام(ص) و مسیحیان نجران است که از اهمیت خاصی برخوردار بوده و باید مورد تبیین قرار گیرد.

وی به ضرورت اتحاد شیعه و سنی در ایستادگی جبهه حق بر جبهه کفر تاکید کرد و گفت: محمد ادریس شافعی اشعار زیبایی در مورد مودّت اهل بیت(ع) و امیرالمومنین(ع) سروده است که مورد توجه است؛ دوست داشتن علی(ع) و اهل بیت(ع) سپری در برابر آتش جهنم است.

 این استاد دانشگاه کشور افغانستان با اشاره به اینکه وجود مقدس امیرالمومنین علی (ع) وصی، خلیفه، جانشین پیامبر مکرم و برگزیده خداوند متعال راه نجات است و در مباهله اشاره شده است افزود: حضرت فاطمه(س) حقوق بالایی در اسلام داشتند که در آیه مباهله به این موضوع پرداخته شده است.

وی با اشاره به اینکه خداوند در آیه ۶۱ سوره آل عمران به مباهله می‌پردازد و می‌فرماید: پس هر که با تو درباره او (عیسی) پس از آنکه بر تو (به واسطه وحی، نسبت به احوال وی) علم و آگاهی آمد، مجادله و ستیز کند، بگو: بیایید ما پسرانمان را و شما پسرانتان را، و ما زنانمان را و شما زنانتان را، و ما نفوسمان را و شما نفوستان را دعوت کنیم؛ سپس یکدیگر را نفرین نماییم، پس لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم.

حجت الاسلام ناصری با اشاره به اینکه خداوند در این آیه حق را اثبات و ناحق را باطل می‌داند گفت: معنای لغوی مباهله به معنای رها کردن و قید و بند را آزاد کردن از چیزی است و در اصطلاح این است که اگر دو طرف روی موضوعی از دین و اسلام مجادله دارند و هیچ کدام زیر بار نمی‌روند، طرفین جمع شوند و به مباهله بپردازند و در مقابل خداوند متعال راز و نیاز کنند و باطل را به جزا و حق را به اثبات برسانند.

وی با بیان اینکه در آیه مباهله پیامبر (ص) امیرالمومنین(ع) را از وجود خود و جانشین خود می‌دانند که در کتاب‌های اهل سنت و شیعه نیز به این مهم اشاره شده است افزود: در احادیث اهل سنت نقل شده که بعد از قضیه فتح خیبر به دست امیرالمومنین(ع) پیامبر(ص) روی سخن به امیرالمومنین(ع) می‌کند و می‌فرمایند که یا علی تو از من ارث می‌بری و من از تو ارث می‌برم و یا امیرالمومنین نسبت تو به من همان نسبتی است که هارون به موسی داشت و تو وصی و جانشین من هستی‌.   

این استاد دانشگاه کشور افغانستان در پایان از دست‌اندرکاران برگزاری این همایش به ویژه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قدردانی کرد و خواستار توجه هر چه ببشتر به واقعه مباهله شد.

 

مباهله

 

امام جمعه شهرستان تویسرکان نیز با بیان اینکه خداوند متعال از ابتدای اسلام اهل بیت(ع) و انوار مقدس آنها را حفظ کرده و در هر برهه‌ای نیز اسلام با نور اهل بیت(س) اسلام روشن‌تر شده است اظهار کرد: یکی از آیاتی که در تراز مقام اهل بیت(ع) اهمیت داده می‌شود، آیه مباهله است و فرمانده این میدان نیز رسول اکرم(ص) و لشکر میدان اهل کسا هستند.

حجت الاسلام حسینی مجد با بیان اینکه فضیلت وجود امیرالمومنین(ع) یعنی نفس و جان پیامبر که در مباهله بیان شده است گفت: در خصوص اهل بیت  پیامبر(ص) نیز نکاتی در آیه مباهله وجود دارد و ما واقعا از نعمت مباهله غافل ماندیم و باید حقانیت و فضلیت آن را بیان کنیم اما کوتاهی کردیم.

وی با بیان اینکه این همایش می‌تواند زمینه‌ای برای پرداختن به مباهله و توجه به نکات مورد غفلت در آن باشد افزود: با آیه مباهله ثابت شده است که امامت از نسل دختر پیامبر(ص) بوده است.

 امام جمعه شهرستان تویسرکان با بیان اینکه نام مقدس اهل بیت(ع) آبروی شیعیان است و چقدر زیباست سخنرانان و برجستگان ما در ماه محرم و صفر در راستای بصیرت افزایی به ویژه در بین جوانان و نوجوانان به آیه مباهله بپردازند عنوان کرد: میدان‌داری خانم‌ها در سیاست و اجتماع نیز در مباهله پرداخته شده که از نقش حضرت زهرا(س) به خوبی در آن بیان شده است.

وی با بیان اینکه امروز برخی‌ها که به دنبال کسب رای هستند می‌گویند حق و جایگاه را به دختران و زنان برمی‌گردانیم در حالی که ۴۵ سال از انقلاب خانم‌ها با حفظ حجاب و عفت جایگاه‌های مختلفی داشته‌اند و دارای حقوق ویژه بوده‌اند خاطرنشان کرد: حضرت زهرا(س) محور فعالیت‌های اجتماعی سیاسی زنان در میدان مباهله و در زمان امامت امیرالمومنین (ع) بودند که باید به این موضوع بپردازیم.حجت الاسلام حسینی مجد از شهید رئیسی گفت و با بیان اینکه شهید جمهور همه وجودش برای مردم بود که مقام معظم رهبری در وصف ایشان فرمودند که آیت الله رئیسی شعارهای انقلاب را زنده کرد ادامه داد: امیدواریم ما راه این شهیدات را طی کنیم و در مسیری قرار گیریم که روح بلند شهدا از ما خشنود شود.  


مباهله

نظر شما