شناسهٔ خبر: 67570084 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مهر گزارش می‌دهد؛

پراستنادترین متن تاریخ بشر در رثای امام حسین (ع)

کاشان - پراستنادترین متن تاریخ بشر ۱۲ بند معروف محتشم کاشانی است که در رثای سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) سروده است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - هادی نجف زاده: از همان روزهای کودکی که لباس‌های مشکی را مادر به تن مان می‌کرد و دست در دست پدر روانه دسته‌های عزاداری می‌شدیم و از تمام آن علم و کتل و نشانه‌های عزا که در بین عزاداران و به سردر و دیوار تکایا و حسینیه‌ها و مساجد زده بودند کتیبه بازین چه شورش است که در خلق عالم است، جزئی لاینفک از عزای ما بر سیدالشهدا (ع) بوده و هست.

محتشم کاشانی شاعر آئینی و نظر کرده اهل کاشان است که با سرودن ۱۲ بند معروف خود تا ابد مردمانی که بر سید و سالار شهیدان عزاداری می‌کنند از شنیدن این شعر غم‌های عالم بر روی سینه‌هایشان سنگینی می‌کند و چه جایگاه رفیعی دارد این شاعر بزرگ و چه افتخاری است برای کاشان که بر خود ببالد که فرزند این دیار این گونه برای فرزند حضرت زهرا (س) شعر سروده است.

از این رو چند سالی است که به دلیل بزرگداشت شمس الشعرای کاشات محتشم کاشانی روز اول محرم به عنوان روز شعر و ادبیات آئینی در تقویم گنجانده شده است.

یک استاد ادبیات و زبان فارسی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه شخصیت محتشم کاشانی ۲ جنبه دارد، اظهار کرد: یک جنبه شخصیت محتشم به عنوان شهروندی است که در زمان صفویه زندگی می کرده است و جنبه دیگر شخصیت او به عنوان یک شاعر است.

عبدالرضا مدرس زاده گفت: بعد از فوت برادر، محتشم کاشانی مرثیه‌ای جانگداز برای او می‌سراید که نقل است بعد از آن مرثیه، محتشم به نقلی حضرت زهرا (س) و به نقلی دیگر پیامبر اکرم (ص) را در عالم رؤیا می بیند و از او خواسته می‌شود همانطور که برای برادر خود مرثیه سروده است برای حضرت اباعبدالله (ع) هم مرثیه بسراید.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه بعد از محتشم بسیاری از شاعران بیشتر یا کمتر خواسته‌اند جواب این شعر را بدهند، افزود: هیچ شاعری تاکنون نتوانسته است مرثیه‌ای بسراید که در مقام ۱۲ بند معروف محتشم کاشانی ماندگار و تأثیرگذار باشد.

وی با اشاره به دیدار با نماینده یونسکو در حاشیه برگزاری یک همایش خاطرنشان کرد: به گفته نماینده یونسکو در تمام دنیا و از زمانی که خط اختراع شده است تاکنون هیچ متنی پراستنادتر از ۱۲ بند محتشم کاشانی در دنیا وجود نداشته است به نحوی که این شعر در تمام دنیا و بر روی درب و دیوارهای اماکن مختلف همزمان با فرارسیدن ماه محرم نصب می‌شود.

پراستنادترین متن تاریخ بشر در رثای امام حسین (ع)

ماندگاری ۱۲ بند محتشم کاشانی در سروده هیچ شاعری دیده نمی‌شود

حمیدرضا محمدی فشارکی نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به ثبت ملی ۱۲ بند معروف محتشم کاشانی در فهرست آثار ناملموس اظهار کرد: شاعران متعهد شیعی تاریخ سرخ تشیع را در قابی از مفاهیم و عبادات پرمحتوا و غنی به نظم درآوردند و با طبع لطیف خود یک همراهی بزرگ با نهضت عاشورا داشتند.

وی با اشاره به اشعار حماسی و عاشورایی محتشم کاشانی ابراز کرد: اشعار این شاعر کاشانی یک انعکاس فوق‌العاده در تاریخ ادبیات بعد از دوره صفویه داشته است، در حالی که شعرای دیگر نیز در این زمینه اشعاری داشتند.

فرماندار ویژه کاشان با بیان اینکه انسجام، ماندگاری و محکمی ۱۲ بند محتشم کاشانی در سروده هیچ شاعری دیده نمی‌شود، تصریح کرد: این مهم به خلوص و اراده باطنی این شاعر برمی‌گردد و این ۱۲ بند نیز در فهرست آثار ملی ناملموس شهرستان کاشان به ثبت رسید.

وی با بیان اینکه این ۱۲ بند محتشم کاشانی در تمامی کتیبه‌ها و اماکن متبرکه وجود دارد، خاطرنشان کرد: امیدواریم که توفیق عزاداری بابصیرت به همه عزاداران حسینی عطا شود و شور حسینی را با شعور حسینی همراه کنیم.

محمدی فشارکی با اشاره به اینکه شاعرانی همچون وصال شیرازی و سروش اصفهانی هم سعی کردند اثری ماندگار همچون شعر محتشم کاشانی خلق کنند، تاکید کرد: اخلاص و اراده باطنی شعر محتشم باعث شد هیچ مرثیه‌ای به اندازه شعر او ماندگار نشود.

پراستنادترین متن تاریخ بشر در رثای امام حسین (ع)

اخلاص مهم‌ترین عامل ماندگاری شعر محتشم

حجت الاسلام والمسلمین سید سعید حسینی امام جمعه کاشان نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر اخلاص را مهمترین عامل ماندگاری شعر محتشم دانست و اظهار داشت: این اخلاص باعث شد تا شعر به او الهام شود.

وی با اشاره به اینکه در طول تاریخ هر کسی این شعر را بخواند و دلی شکسته شود، محتشم کاشانی در ثواب آن شریک است، ابراز داشت: محتشم کاشانی کار برای رضای خدا کرد، اگر بخواهیم کارمان ماندگار باشد باید در جهت رضای خدا باشد.

امام جمعه کاشان با بیان اینکه از بزرگان ادبیات کاشان و ایران می‌خواهم تلاش کنند که امثال محتشم کاشانی زیاد شود، افزود: شهید مطهری در یکی از کتاب‌های خود تعلیم و تربیت را مهمترین وظیفه والدین در قبال فرزندان دانست.

وی با بیان اینکه تربیت یعنی استعداد جسمی و روحی فرزند را پرورش دهیم، تاکید کرد: برای پرورش روح حداقل باید پنج استعداد را پرورش داد که یکی از آنها استعداد هنری است.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی با اشاره به اینکه قدرت شعر و قدرت خواندن زیبای شعر بسیار مهم است، افزود: باید استعداد هنری و استعداد خلاقیت کودکان را پرورش دهیم تا بتوانیم افرادی مثل محتشم کاشانی به جامعه تحویل دهیم.

مقباین شاعر بزرگ آئینی جهان تشیع در خیابان محتشم کاشانی شهر کاشان قرار دارد و به دلیل ارادت مردمان دارالمومنین کاشان به این شاعر بزرگ هر سال روز اول محرم مقبره محتشم توسط مردم و ارادتمندان به خاندان عصمت و طهارت غبارروبی می‌شود.

نظر شما